Motstånds Fråga
-
Har fått för mig att de slutat med det, SMHIs sjö- och landväderrapporter på radio är iallafall fria från sekundmetrar.
Fritzell: Det är ju iofs sant att dB är 0.1 B men praxis är ju att ange mätetalet i dB. Det är ju samma princip som kg förutom att dB inte är någon SI-enhet även om det har varit på tal.
Fritzell: Det är ju iofs sant att dB är 0.1 B men praxis är ju att ange mätetalet i dB. Det är ju samma princip som kg förutom att dB inte är någon SI-enhet även om det har varit på tal.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
PSI..
Är ju en kul enhet. Punds per sqaure inch... Lätt att komma på vad det blir i bar (hehe) om man saknar omräkningsfaktorer.. Jag lyckades paja en hydraulkolv en gång när jag skulle provtrycka den med en mätare graderad bara i PSI. Jag skulle provtryckat till 120 bar (oki, oki, 12MPa..). Och den första gick bra, den andra så vek sig kolvstången ! Jisses.. Räknade på det igen och konstaterade att jag fått värdesifrorna rätt, men potensen fel. Det var visst 1200 bar ( jaja.. 120MPa)... Bra kvallité på den första jag provtryckte iaf... Den hade ett maximalt arbetstryck på 8MPa, men överlevde 120....
Vet inte vad den historia lär oss annat än att det fint om SI-systemet verkligen slog igenom...
Eller som de säger..
"We are going metric, inch by inch...."
Vet inte vad den historia lär oss annat än att det fint om SI-systemet verkligen slog igenom...
Eller som de säger..
"We are going metric, inch by inch...."
Något som är verkligt irriterande är ihopblandningen av kraft och massa. Ursprungligen är pound ett mått på kraft (SI-motsvarighet newton), men är nu officiellt istället ett mått på den massa som ger ett kraften 1 "pound-force" vid jordytan p.g.a. tyngdaccelerationen. Ursprungligen var måttet på massa i amerika 1 "slug". Om man använder sig av den enheten så kan man faktiskt räkna på massacceleration även med engelska enheter utan en massa omräkningingskoefficienter.
Men det som _verkligen_ är irriterande är att detta har lett till att jänkarna när dom går över till SI-enheterna inte fattar skillnaden mellan kraft och massa. Därför blir det en massa nonsensenheter som "kg-cm" (vilket då skulle föreställa en enhet för vridmoment) ... *suck*
Arvid
Men det som _verkligen_ är irriterande är att detta har lett till att jänkarna när dom går över till SI-enheterna inte fattar skillnaden mellan kraft och massa. Därför blir det en massa nonsensenheter som "kg-cm" (vilket då skulle föreställa en enhet för vridmoment) ... *suck*
Arvid
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
*suck*
Jo, det är enda stort mörker... Ser fortfarande japanska (!) tillverkare av servon som anger vridmonent i kg/cm.... Undrar om servot då vet vad det befinner sig så att det är lite starkare på ställen där G är lite högre än i japan.. Undrar hur de löser det ? Gps och G-tabeller över hela jorden kanske ? Verkar lite överarbetet....
Hehe
Det där med att oz-in blir oz/in (och t.o.m. kg/cm!) är ju lite lustigt... snacka om att inte ha någon koll!
Det vore ju ganska konstigt om man t.ex. petade på gångjärnen till en dörr och den då for upp snabbare än man hann blinka och smulades sönder mot karmen... vilket ju är vad som skulle hända om vridmoment angavs i kraft per avstånd istället för i kraft gånger avstånd - oändligt vridmoment när kraftens avstånd från rotationscentrum blir noll!
Arvid
Det vore ju ganska konstigt om man t.ex. petade på gångjärnen till en dörr och den då for upp snabbare än man hann blinka och smulades sönder mot karmen... vilket ju är vad som skulle hända om vridmoment angavs i kraft per avstånd istället för i kraft gånger avstånd - oändligt vridmoment när kraftens avstånd från rotationscentrum blir noll!
Arvid