Det ska bli en helt ny version av mitt förra projekt med att styra mitt rum.
Nu är bara delar av rummet automatiserat och inte på långa vägar avancerat nog.
Jag har tänkt om en del och kommit fram till att en pic inte längre duger i hastighet/minne då jag vill ha röst kommandon.
Jag vill inte heller ha någon skärm/toucshreen, det är inte så människan är gjord att kommunicera.
Allt ska styras av min röst och vart jag är i rummet.
Helt enkelt om jag säger "Turn on TV" så ska den göra det.
Säger jag "That temperature is it outside?" Ska den svara osv.
Jag började med att leta upp något fiffit system för att känna igen röst och det var mycket mycket lättare än vad jag trodde tack vare microsoft. Dem hade något Speech SDK som var jätte lätt att implementera i VB 6.
Men nu känner jag mig lite väl microsoftig. XP, VB6 och deras röst algoritmer. Jag hatar verkligen VB men visst är det lätt och snabbt.
Jag har även kollat lite på NEXA produkter för att styra rummets el då jag inte vill ha en massa kablar.
Jag började analysera protokollet men det visade sig att jag var helt fel ute.
Men nu funkar även det.
Så nog med bokstäver..
Bilder:

Nexa tjofräs
Kort demo på den lilla bit kod jag har skrivit.
Och nej, datorn är inte självmedvetande utan svarar bara på specifika kommandon. Tyvärr.
En bra sak med de röst biblioteken som jag kör med är att de lär sig min röst bättre och bättre hela tiden(När jag pratar).
Jag funderar på om jag kommer kunna vara 5 meter från mikrofonen och datorn fortfarande fattar jag jag säger.. Annars får det bli blåtand headset.