Tackar Borde jag tänkt på.
Detta är nog en lite dum fråga som inte passar i tråden men kändes inte lönt att skapa en ny tråd bara därför; I Eagle, som jag cad:ar med, verkar det inte finnas några IC-kretsar med ojämt antal pinnar? Behöver t, ex en 4-ingångars OR-gate, blir ju 4 + 1 + 2 ben, men lyckas inte hitta det.
Du kommer nog inte hitta en krets med bara en sån grind, vanliga grindkretsar görs oftast med 14 eller 16 ben och de har så många grindar som får plats (6st inverterare, eller 4 vanliga OR-grindar osv).
Sen finns det visserligen engrindslogik, men vad jag sett bara ytmonterade och för de vanligaste grindtyperna (2-input).
I eagle behöver man inte leta efter en viss typ av kapsel. Leta istället upp den krets du är ute efter. Jag kan nästan garantera att en 4-ingångars or-gring finns i eagles biblioteket, annars att ladda ner.
Är det då värt att skaffa UV-lampa / Etstank (om det ens är nödvändigt) å kemikalier? Hur dyrt blir det ungefär? Är intresserad av digitalteknik och vill komma igång med att bygga saker, men helst inte lägga ut alltför mycket pengar i början
Just "digitalbyggen" (logikbyggen) gillar jag själv att göra på experimentplatta med trådbyglar. Då kan man verkligen "leka" fullt ut och ändra och prova bäst man vill.
Om du skall bygga en klocka tex. så sätt dioderna på veroboard eller ett etsat kort och bygg upp logiken på kortet.