Time-lapse remote till systemkamera

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Time-lapse remote till systemkamera

Inlägg av mri »

Ännu en time-lapse... med hänvisning till: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=36127

Den här varianten knåpade jag ihop senaste veckan.
Det började med att en släktings digitalkamera ramlat i sjön. Motsvarande nya kameramodell han skulle få på försäkring hade inte nån time-lapse funktion. Han frågade då om jag kunde bygga en time-lapse till hans systemkamera istället, som ju har en "remote" ingång som man lätt kan styra. Bara att jorda två pinnar för SHUTTER eller FOCUS. Jag var väl måttligt intresserad, men när han visade ett färdigt schema på en modell hans kompis byggt tog jag som utmaning att bygga nåt med betydligt färre komponenter. Hans variant hade horribelt många komponenter. Den var byggd med ett antal logikkretsar och en kristall, men hade dessutom en operationsförstärkare (!) och spänningsreferens, samt ett mekaniskt relä för att jorda SHUTTER signalen.

Min version har ingen kristall, och är därför inte lika noggrann, men i övrigt har den samma funktionalitet. Den är byggd med en liten PIC i 8-pinnars DIL kapsel, plus några motstånd, kondensatorer och en ESD skyddsdiod. Intervalltiden läses med en pot; 1 s, 2 s, 5 s, 10 s, 30 s, 1 min, 5 min, 10 min, 30 min och 1 h. Den är åtminstone kompatibel med Pentax och Canon DSLR med 2.5 mm remote kontakt.

Förutom själva time-lapse funktionen fick jag in några trevliga funktioner. Den detekterar när sladden dras ur eller kameran stängs av. Efter 20 sekunder går den då i sleep läge. Sen vaknar den automatiskt igen. Detta för att spara batteri ifall man glömmer att stänga av den.
I sleep läge håller batteriet teoretiskt >20 år.

Trimmar in fördröjningstiden mha ett annat bygge som har kristall. Även om time-lapse kretsen inte har nån noggrann ocillator kan man ju göra det bästa av situationen ändå:
Bild

Bild

Skulle önskat att jag fick till mekaniken lite mindre och smidigare, med tanke på att själva elektroniken är så liten. Men men...
Bild
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Re: Time-lapse remote till systemkamera

Inlägg av Gorgus »

Mycket elegant! :bravo:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

riktigt snyggt!
sneaky

Inlägg av sneaky »

Trevligt trevligt. Enkelt och elegant. Älskar det stora härliga vridreglaget.
Påbörjade ett liknande projekt själv men det blev snabbt lite för avancerat med LCD, menysystem, kretskort och annat skräp. Det var tre år sen, jag låter er gissa själva om den nånsin blev klar...
Stevebarkbit

Inlägg av Stevebarkbit »

Ser intressant ut, du råkar inte ha ett schema?
MB300E

Inlägg av MB300E »

jätte intressant bygge, sitter själv i tankarna på att bygga en sådan.
fyller på med undran om schema?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

xobx

Inlägg av xobx »

Snyggt! Funderar på att bygga en till min systemkamera :)

Är den en wisp648 i den blåa lådan? Kan man få se lite mer bilder på den?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tyvärr, har ingen closeup bild på den nu. Men det är ju bara ett kretskort i en blå transparent plastlåda, med några hål utfrästa för kontakter och omkopplare.
Skriv svar