Visual analyser 2009 hr (ljudkortet som mätinstrument)

Användarvisningsbild
Ronny

Visual analyser 2009 hr (ljudkortet som mätinstrument)

Inlägg av Ronny »

Tipsar om detta program (freeware) som är skrivet av Alfredo Accattatis. Tycker det funkar riktigt bra.
Har haft stor nytta av det när jag har experimenterat med spektrumanalys av signaler (nedblandning av signaler
till frekvensområdet som ljudkortet kan fånga).
Har provat några andra liknande program (Spectrum Lab, RightMark Audio Analyzer, PowerSDR, Rocky).

VISUAL ANALYSER 2009 HR

Download

Någon som har erfarenhet av andra liknande program (freeware) för att använda ljudkortet som mätinstrument
för elektronikexperiment?

Edit: Rubrik / blueint
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: VISUAL ANALYSER 2009 HR (ljudkortet som mätinstrument)

Inlägg av Electricguy »

hur mäter man med det? kopplar man in typ en oscilloskop-prob i mic ingången?
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Tack för tipset! Ska testa det sen. Synd att artiklarna var på utomjordiska.
xxargs

Inlägg av xxargs »

cosmox skrev:Tack för tipset! Ska testa det sen. Synd att artiklarna var på utomjordiska.
Lineingången gissar jag, givetvis få man anpassa med lämplig spänningsdelare ala motstånd eller via OP-amp om man vill mäta spänningar över 100 mV

i flesta fallen klarar heller inte ljudkorten DC utan modifiering (ta bort blockande kondingar i serie med signalen - men kanske i gengäld måste konditionera signalen till rätt DC-nivå istället med OP-amp etc.
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Rifakungen: Mic-ingången (oftast samma fysiska kontakt som Line-In) har i de flesta fall för hög förstärkning. Line In är mer lämplig att använda.
I mixerpanelen för ljudkortet väljer man vilket av alternativen Mic eller Line In som ska gälla.

Det är mycket stora skillnader i in- och utgångsimpedanserna mellan olika ljudkortsmodeller/fabrikat och vanligast är, som xxargs nämner, att de är AC-kopplade.
För att få vettiga mätresultat tillsammans med en oscilloskopprobe behövs en enkel anpassningskrets mellan proben och ljudkortets Line In.
En anpassningskrets som "simulerar" ingångssteget på ett oscilloskop impedansmässigt.
En OP-amp kopplad som spänningsföljare med 1Mohm//C på ingången kan vara ett alternativ. En x10-probe får man kompensera med motsvarande förstärkning i anpassningskretsen (om man mäter på signaler med låga nivåer...)
För att skydda ljudkortet behövs en enklare skyddskrets mellan utgången på OP-amp och Line In. En krets som skyddar ingången på OP-amp är också lämpligt att lägga till.
Lateralus

Inlägg av Lateralus »

Har tyvärr inte utrustning till att testa programmet här.

Är det någon som lyckats räkna ut om det har distortionsmätning?

Jon.
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Ja, det finns i alla fall en THD-flik med diverse inställningar.
Jag har inte provat de mätmöjligheterna med programmet så jag kan inte recensera det.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Detta är något som jag pysslar med och kommer att jobba med ännu mer med en tid framöver. Jag skall mäta upp min nybyggda OTL hörlursrörförstärkare :) .
Denna fronten har jag byggt och använder innan mitt ljudkort.
Jag har testat visual analyzer litegrann och det har potential men dålig dokumentation som man kanske vill ha om man är lite ovan. Med RMA är det lättare att få till en standardmätning som man mycket enklare kan jämföra med andra personers mätningar. Man kör alltså några standardprocedurer som presenteras snyggt på websidor om man vill.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Vi får hålla liv i denna tråden ett tag till :)

Nu har jag hunnit testa lite och även provat testversioner av program som kostar pengar. Jag kan tänka mig att betala en slant för bra fungerande programvara med support och riktig användarmanual. Det visar sig dock att det inte alltid är bättre för att det kostar en del. Läs vidare ...

Först till test är Multi instrument Kan nog fungera men det blir dyrt om man även skall ha tillvalet "Device test plan". Om man t.ex vill kunna göra ett antal mätningar snabbt och på samma sätt för att sedan kunna jämföra, t.ex. en förstärkare med en annan, så är det tillvalet nästan nödvändigt.
Jag hade svårt att hitta det jag ville och fick larmskyltar och diverse error när jag försökte ändra inställningar mm. Som sagt kan nog fungera och har stora potentialer efter lite handpåläggning och fördjupning, så man kommer över tröskeln.

Ett annat program kommer från PPurebits och heter Sample Champion
Såg trevligt ut men jag fick inte ens fram en FFT efter 10 minuters fiddlande :( Jag kanske inte tänker som han som programmerat programmet men detta var inget för mig. Möjligen är jag dum i huvet men det vill jag ju helst inte tro :(
Programmet totalkraschade ett par ggr. En gång stängde det bara ner.

Ett program som en del använder på DIY Audio forumet är ARTA
Kostar pengar men man kan testa om man gillar det innan. Det går inte att spara eller skriva ut i demo versionen. Detta är ett program jag skall prova men inte hunnit med ännu. Det har en fin grundlig användarmanual vilket alla köpeprogram skall ha. Det är nog mest det man betalar för. En grundlig dokumentation av hur man skall använda ett sånt här avancerat program är värt mycket.

Ronny
Jag har nu också testat Visual analyzer i senaste versionen. Det bara fungerar ljuvligt bra. Det kostar ingenting men det lutar åt att jag kommer att använda detta en del. Det fungerar riktigt bra och det passar mig eftersom jag snabbt kom igång med det. Man kan ju donera en hundring till killen om man vill. Hans program är verkligen värt det.

Sedan har vi en annan vinnare som är gratis. Right Mark Audio i den senaste versionen fungerar skitbra. Detta program har det jag nämnde först i detta inlägg. Alltså något som liknar en "device test plan" eller testprocedur. Grejen är att den här är färdig att köra direkt när man startar programmet. Här kan man verkligen jämföra olika förstärkare med samma test procedur. Ett mycket bra program där man kan dokumentera sina mätningar och visa för andra på t.ex. en hemsida.

Slutligen vill jag rekomendera ett Oscilloskop GUI man absolut skall prova. Kan även FFT. Helt klart det bästa gratis oscilloskopet för ljudkort som finns där ute! 8) Om inte, så måste ni tala om var jag hittar ett bättre än detta :)

Nu blev detta långt. Hoppas någon har nytta av det.
Trevlig helg // Ove
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag laddade ner det och är hittills mycket nöjd med programmet.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Re: Visual analyser 2009 hr (ljudkortet som mätinstrument)

Inlägg av BEEP »

Kompisen fick problem med ABS'en på sin BMW och det var någon av givarna där bak som inte var riktigt bra och jag kunde inte se på mätinstrumentet vilken som var trasig så jag testade programmet med några motstånd för att sänka spänningen och hittade felet :)

Annars så hade han fått åka till en verkstad och säkert fått pröjsa en tusenlapp för felsökningen.

Givare, vänster-bak.
BMW_Rear_Left Wheel.jpg
Givare, höger-bak.
BMW_Rear_Right Wheel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av BEEP 30 april 2011, 20:25:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nice! :D

Perfekt exempel på tillämpad felsökning.
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag har inte testat det men enligt filmsnutten som beskriver hur man
installerar det verkar det vara ett instrument från National Instruments.

ITK-Scope på 53MB rar

http://www.chuacircuit.com/site/pages/ps.htm
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Är det någon som vet om det finns en länk till hårdvaran på engelska?
Skriv svar