Lödning funkar inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av Glenn »

Att klämma på en sko på en oxiderad kabel är ju som tecno påpekar väldigt dåligt, det kommer att bli kass kontakt helt enkelt. Allra bäst är
det ju förstås att byta kabeln, men det går ju sällan så..


Annars är jag väldigt förtjust i riktiga rullkrimp-kabelskor, snabba att montera, och det blir riktigt bra, synd bara att en bra tång kostar ganska mycket.

När jag jobbade med att montera bilvärmare så fick man ju vara extremt nogrann med kontaktering, men rullkrimp som sen sattes in i kontaktstycken fyllda
med ett bra kontaktfett var det enda som egentligen fungerade.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av tecno »

OT
Bra verktyg kostar alltid pengar bara att konstatera speciellt krimptänger. Mitt coax verktyg från Suhner kostde skjortan redan då för 15 år sedan men den är som ny forfarande efter 10000 tals kontakteringar.
jokre
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 oktober 2009, 11:03:22
Ort: Frösön (Östersund)

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av jokre »

Glenn skrev:Att klämma på en sko på en oxiderad kabel är ju som tecno påpekar väldigt dåligt, det kommer att bli kass kontakt helt enkelt. Allra bäst är det ju förstås att byta kabeln, men det går ju sällan så...
Jag försöker generellt att undvika kabelskor (i alla fall av den mer "traditionella" sorten) då det bygger utrymmesbehov och inte blir så snyggt. Funkar ju på vissa tillämpningar, men inte just i detta läge enligt mitt tycke. Blir det inte bra så blir det till att åka på skroten och riva ut hela kabelstammen från en likvärdig bil och ersätta hela härligheten, vill dock undvika det hobby-projektet :wink:
Mindmapper
Inlägg: 6486
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av Mindmapper »

Den svarta skiten är hemsk! Är det RK är det nästan bara och ge upp och kapa bort det som är oxiderat. Tunna trådar brukar det i princip inte vara mycket friskt kvar i sedan man fått bort oxiden. Det som då är kvar brukar vara så kornigt att det inte håller för något. Man brukar se när man rengjort en kardel om det lönar sig att fortsätta.
jokre
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 oktober 2009, 11:03:22
Ort: Frösön (Östersund)

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av jokre »

Kan oxiden skapa resistens på något vis som försämrar egenskaper och/eller ger andra negativa effekter?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av Icecap »

Se det som rost. När du skrapar bort det är ytan gropig, böjar du ledaren börjar ledaren att spricka.

Jag har som regel att alltid byta sådana ledningar fram till det punkt där de är OK igen, ärgen är ett tecken på allvarliga problem som kommer att upprepa sig inom kort och orsaken bör hittas och utbättras, fukt i kabelstammen är inte trevligt alls.
jokre
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 oktober 2009, 11:03:22
Ort: Frösön (Östersund)

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av jokre »

Ja, jag funderar nu starkt på att byta ut delar av kablaget (eller så mycket som är oxiderat). Var ute och skalade lite nu och det ser lika svart ut även om jag tar bort flera centimeter av höljet.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av tusse »

Har kabeln varit så varm att isoleringen smält så har kopparen oxiderat hela vägen. Det är skarvhylser som gäller, har viss erfarenhet efter att lagat kabelbränder i bilar över 15 år. Ska det vara perfekt så finns det skarvhylsor med lim i och en krympslang. Elfa 48-200-98 Fanns även med lod i men jag hittar dom inte.
jokre
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 oktober 2009, 11:03:22
Ort: Frösön (Östersund)

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av jokre »

Jo, den har smält. Har inte hela historiken eftersom jag bara ägt bilen en kortare tid och upptäckte det hela när jag lagade en annan sak. Verkar som att de är jordkabeln som går till bensinpumpen som är "urmodern" till det hela. Vet dock ej riktigt orsaken till det. Har följt hela kabelstammen och det är i höjd med främre delen av förarstolen som det brunnit av. Jag får nog inrikta mig på att leta färsk koppar och byta hela vägen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18634
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av 4kTRB »

När jag förtennar kabeländar brukar jag doppa ner dom i lödfett först.
Då gäller det förstås blanka fina ledare. Fettet fördelar värmen bättre och så flyter
tennet ut bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av Glenn »

tusse skrev:Har kabeln varit så varm att isoleringen smält så har kopparen oxiderat hela vägen. Det är skarvhylser som gäller, har viss erfarenhet efter att lagat kabelbränder i bilar över 15 år. Ska det vara perfekt så finns det skarvhylsor med lim i och en krympslang. Elfa 48-200-98 Fanns även med lod i men jag hittar dom inte.
Att klämma ihop kabeln platt blir aldrig perfekt enligt mej, och dom där klämhylsorna med lod i har aldrig varit annat än nödreparationer IMHO, tror f.ö dom försvann pga blyinnehållet ?

Då skulle jag hellre löda ihop det för hand, och sen på med en såndär extratjock krympslang melagd med smältlim på insidan.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av tusse »

Att klämhylser med lod skulle vara någon nödlösning vill jag dementera, dom var både bökiga att klämma och sedan löda och krympa med varmluftpistol utan att skada inredningen i bilen. En rätt krymt kabelskarv är bättre en en lödd.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av Glenn »

Visst, men då ska den inte bara vara klämd utan krimpad, dom jag tänker på (antar att det är samma som du har) kläms bara på kabeln, inte speciellt bra tycker jag.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av tusse »

Om den blir klämd eller krimpad med Abikos klämverktyg vet jag inte. Tror inte en av Fords tidigare större verkstäder använder skitverktyg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödning funkar inte

Inlägg av Glenn »

Då ska jag inte delge min erfarenhet av fordverkstäder då ;)

Min erfarenhet av bilelektronik i utsatta miljöer säger att klämkabelskor suger, krimp funkar. :)
Skriv svar