Axial och radiallager i kombo, nån fördel?
Axial och radiallager i kombo, nån fördel?
På mitt bygge (http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=37726) har jag i dagsläget inga axiallager, tänkte provköra med vanliga 608-lager. Antar att detta är dömt att misslyckas? Men då är frågan, om jag skall skaffa axiallager, tjänar jag något på att köra ett axial och ett radial, eller är det två axiallager som gäller? Skulle man t ex kunna tänka sig att det blir mindre "fladder" på gängstången om man har ett radiallager också? Kanske är det bästa att ha två axiallager i ena änden och ett radiallager i andra änden?
Såg i monteringsbeskrivningen till lillasyster-fräsarna att alla axiallager sitter i par på en sida av stången bara, men att man kunde tänka sig att ha ett i vardera änden och spänna ut alternativt ihop lagren med muttrar i var ände.
Vilket sätt är bäst? Vilket sätt är mest förlåtande?
Såg i monteringsbeskrivningen till lillasyster-fräsarna att alla axiallager sitter i par på en sida av stången bara, men att man kunde tänka sig att ha ett i vardera änden och spänna ut alternativt ihop lagren med muttrar i var ände.
Vilket sätt är bäst? Vilket sätt är mest förlåtande?
Re: Axial och radiallager i kombo, nån fördel?
För att tillåta utvidgning/krympning av skruven vid temperaturförändring så har man fast lagring i den ena änden och flytande i den andra på kulskruvar och dylikt,
dvs en lagring som tar både axial och radial i ena änden och enbart radial i andra änden av lagringen.
Om det spelar någon roll i denna klass vet jag dock inte...
dvs en lagring som tar både axial och radial i ena änden och enbart radial i andra änden av lagringen.
Om det spelar någon roll i denna klass vet jag dock inte...
Temperaturförändringar är nog knappast ett problem här nej. Men dubbla axial och ett radial i samma ände låter jobbigt
Låter nog motoränden vara olagrad och byter till dubbla axiallager om(när) det behövs

Låter nog motoränden vara olagrad och byter till dubbla axiallager om(när) det behövs
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Montera motorsidan stumt! Minst strul och sparar lagrena i motorn.
Vad menar du med stumt? Att jag skall ha ett axiellt lager där för att inte få axiella krafter på motorns axel?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Axiella krafter till motorn är NO-NO, endera löser du det med en axelkoppling som tar upp tillräckligt med axiell rörelse eller så monterar du axiella lager så det blir stumt och friflytande axiellt i andra änden som ju är det 'normala' sättet att montera.
Eftersom jag kommer att ha slang som koppling så tror jag nog att den flexar tillräckligt för att ta upp eventuella axiella krafter.
Det är ju å andra sidan bara skrot alltihop, och motorer har jag ett gäng extra, så om det skulle vara så att en motor dör pga axiell belastning så byts den och en koppling mot axeln fixas.
Det är ju å andra sidan bara skrot alltihop, och motorer har jag ett gäng extra, så om det skulle vara så att en motor dör pga axiell belastning så byts den och en koppling mot axeln fixas.
- ghost_rider
vad är det för slang folket använder? och hur pass mkt bör denna flexa?
Styv armerad bensinslang med minimalt avstånd mellan motoraxel-skruv och slangklämmorna inom 1cm från varandra.
En del stora maskiner kör med förspända kulskruvar, alltså man monterar dom i maskinen och sedan spänner man ut dom med axiallager i båda ändar detta gäller speciellt i maskiner med långa skruvar för att man skal slippa självsvängning vid hög matning antar jag.
Förspända kulskruvar är ju för att minska glappet i själva muttern, man har ju ingen förspänning på själva skruven. Det finns ju kulskruvar med endast lagring på drivsidan. 

Jo men har du en maskin med 4 meter eller längre kulskruv kan det vara klokt att ha skruven förspänd för du får himmla stora krafter på en sådan skruv.
Har själv skruvat i maskiner med förspända skruvar.
kulmuttrarna brukar oftast vara förspända och monterade från fabrik.
Har själv skruvat i maskiner med förspända skruvar.
kulmuttrarna brukar oftast vara förspända och monterade från fabrik.
http://cgi.ebay.com/5200-2RS-Bearing-10 ... 53dcf367bc löser alla problemen, det tar upp krafterna både radiellt och axiellt.
Eller om man vill vara riktigt seriös eller om det handlar om lite större krafter så är tapered bearing, vad de nu kallas på svenska, något man kan testa.
Kan det vara det som kallas vinkelkontaktlager eller liknande?
Jag har ännu inte beställt några nya lager, tänker provköra med vanliga 608-lager först, mest för att jag har några liggandes så det gör inget om ett eller två av dem går åt fanders. Har för mig att jag läst något datablad vad de klarar axialt, men hittar inte det nu.
Jag har ännu inte beställt några nya lager, tänker provköra med vanliga 608-lager först, mest för att jag har några liggandes så det gör inget om ett eller två av dem går åt fanders. Har för mig att jag läst något datablad vad de klarar axialt, men hittar inte det nu.