Få en motor att snurra ett visst antal varv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jimutt

Re: Få en motor att snurra ett visst antal varv

Inlägg av jimutt »

Verkar som det finns blandade åsikter om Programmerare....

Anledningen till varför jag är sugen på att köpa en Arduino är därför att det blir mycket billigare än skapliga PIC grejor, sedan vill jag heller programmera i C istället för det språk man använder i Basic Stamp som om jag inte har helt fel är något BASIC språk.

Sen så finns det väl helt klart för och nackdelar med alla olika programmerare och så. Men bara för att jag köper en Arduino nu behöver det ju inte betyda att jag inte kan börja med PIC senare istället.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är ungefär som att fråga vilken bil som är bästa att köpa/köra.

Precis som du säger är arduino en bra och prisvärd ingång. Vill man inte mer så har man en, utan större förlust av pengar. Vill man fortsätta, finns det många vägar att gå sedan!
jimutt

Inlägg av jimutt »

Få se nu. Ett DPTD relä? Är det "standardsorten" eller? Är inte så insatt på det här med reläär? Kikar på denna guiden: http://www.arduino.cc/playground/Main/DCMotorControl

Tänkte om det funkar med en sådan här: http://www.electrokit.se/rela-kretskort ... c_41002745
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

DPDT är ett dubbelpoligt växlande relä.

Det på electrokit är samma typ.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Nu har jag inte läst hela men PicKit2 kostar ju bara ett par 3 hundra kronor idag?
jimutt

Inlägg av jimutt »

Mindmapper skrev:DPDT är ett dubbelpoligt växlande relä.

Det på electrokit är samma typ.
Upptäckte att det faktiskt fanns en länk till databladet. Så jag lyckades lista ut det själv ;). Tack för hjälpen iaf. :)

Beställde en Arduino igår. :) Plus lite komponenter som jag saknade. Bland annat en läsgaffel.
gaggenau

Inlägg av gaggenau »

danielr112 skrev:Nu har jag inte läst hela men PicKit2 kostar ju bara ett par 3 hundra kronor idag?

billigaste arduino klonen med usb port jag hittade kostade 169 ex moms i sverige. arduino är sjukt bra nybörjarplattform. har för övrigt tryckt på hos kjell o co att de borde börja köpa in dem.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Allt mellan Antenn och Jord . hörde inte detta ...
jimutt

Inlägg av jimutt »

Posten skötte sig lika "bra" som vanligt så jag han inte få mina grejor i fredags fast än dom skickade dom med brev torsdag morgon. Dock hoppas jag på att allt ska komma idag :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Skiljer allså hela 90kr mellan dem. Då ställer jag ändå frågan hur är funktionalitetn mot den såkallade "klonen" du har hittat och ett äkta pickit2?

Jag är inte ute efter att säga att pickit2 är bättre utan är ute efter att veta om arduinin är såpass mycke bättre med tanke på att skillnaden är 90kr och i ditt fall bara får en klon?
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Som nån sa kan man hitta två enkoderhjul med tillhörande optisk avläsning i gamla kulmöss. Förra året köpte jag 5st på loppis för nån krona styck som jag slaktade.. :)

Arduino är bra för nybörjare men när man ska börja göra egna kretskort osv så behöver man ju ändå köpa en programmerare. Då kan man även programmera arduinon direkt genom ISP-headern så har man ett bra prototypkort samtidigt som man slipper bootloadern.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

danielr112 skrev:Skiljer allså hela 90kr mellan dem. Då ställer jag ändå frågan hur är funktionalitetn mot den såkallade "klonen" du har hittat och ett äkta pickit2?

Jag är inte ute efter att säga att pickit2 är bättre utan är ute efter att veta om arduinin är såpass mycke bättre med tanke på att skillnaden är 90kr och i ditt fall bara får en klon?
Hur kan du påstå att Arduino är en klon? Klon på vadå? Arduino har inte minsta lilla att göra med PIC2 eller 3 eller något annat i den vägen!
jimutt

Inlägg av jimutt »

Grejorna kom igår. Dock har jag bara hunnit göra lite grundläggande "blinka med LED program". Dock tycker jag att programmeringsspråket verkar ganska enkelt jämfört med vissa andra språk jag provat på.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mindmapper skrev:
Hur kan du påstå att Arduino är en klon? Klon på vadå? Arduino har inte minsta lilla att göra med PIC2 eller 3 eller något annat i den vägen!
Troligen detta då.
gaggenau skrev: billigaste arduino klonen med usb port jag hittade kostade 169 ex moms i sverige.
En "original" arduino är väl antagligen en man köper från arduino.cc, men efterssom designen är öppen så finns det ju även kloner.

"riktiga" arduinos brukar vara dyrare än klonerna, precis som att pickit2 brukar vara dyrare än dom "kompatibla".

Själv köpte jag ju dock pickit2 med lilla labbkortet för 200:- inkl moms precis som många andra här, men det var ju ett väldigt
bra mässerbjudande jag bara sett en gång..

..Jag har f.ö knappt använt det kortet alls, däremot är själva pickit2'an ofta och väl använd.
Skriv svar