Att styra en mikrokontroller med luftflöde ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tomas K

Att styra en mikrokontroller med luftflöde ?

Inlägg av Tomas K »

Hej,

Jag vill använda luftflöde för att styra en analog ingång till en mikrokontroller.

Har hittat en gammal datorfläkt med ganska lite friktion. När jag placerar den i luftströmmen roterar fläkten med en hastighet som beror på hur kraftigt luftflödet är. När jag mäter spänningen ut från fläkten varierar den mellan 0 och 1 volt beroende av fläktens hastighet.

På mikrokontrollerns analoga ingång sitter idag en potentiometer. Som jag förstått det så är potentiometern en späningsdelare som ger mellan 0-5 volt in till kontrollern.

Nu försöker jag förstå vad det är jag behöver för att använda min 0-1 volts spänning för att styra 0-5 volt och ersätta potentiometern.

Har hittat en del komplicerade lösningar för att omvandla spänning till resistans, med digital potentiometrar och operationsförstärkare. En annan variant som verkar enklare i princip men som jag inte förstår är att använda den Ohmiska egenskapen hos en FET (transistor).

Nån som testat något liknande?

Tomas
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Att styra en mikrokontroller med luftflöde ?

Inlägg av Micke_s »

Du vill alltså att 0-1 volt ska motsvara 0-5 volt,
En icke inverterande OP förstärkarkoppling med 5ggr förstärkning kanske.

Sedan är frågan hur en datorfläkt ger spänning ut? det brukar vara 2-fasmotorer i dom med drivning.
En variant om du vill använda dig av en datorfläkt är att koppla sig till en halleffekt och ha en processor till som räknar pulserna och gör 0-5volt med PWM alt R2R-stege.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Vore bättre om du hittade en liknande fläkt som har den tredje oftast gula rpmtråden. Lättare och betydligt mera exaktare mätning då. Oftast måste dock fläkten vara spänningssatt för att utgången ska fungera. Men med en liten operation med att modifiera motorn så den inte snurrar, och kanske göra den mera lättsnurrad borde det fungera bra.

Edit. Blev störd i postandet så Micke_S hann före.
Tomas K

Inlägg av Tomas K »

Tack för tipset med op-förstärkare. Ska testa det i första hand. Funkar inte det så har ni ju fler förslag att gå vidare med, men de verkar lite mer komplicerade.

I princip så använder jag väl motorn omvänt som generator. Spänningen har jag mätt upp. Oavsett rotationsriktningen, dvs om luften går framåt eller bakåt genom fläkten, så få jag en spänning på 0-(+)1 volt mellan röda och svarta tråden. Den gula/vita varvtals-styrningen ger ingen spänning ut. En intressant grej är att när fläkten stannat så ligger spänningen kvar på 0.050 volt och klingar sedan av till noll över en tidsperiod på ca 15 sekunder.

Får väl fixa en likadan motor så att jag kan pilla isär den och se hur den är kopplad internt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

EF-wiki: Operationsförstärkare, grundkopplingar
en-wikipedia: Operational amplifier

Typ av drivning lär också spela roll. Dvs, det kanske fungerar med en fläkt, men inte en annan. Osv..
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

En annan fråga är om du har tillgång till källkoden för mirocontrollern, samt hur stor upplösning du verkligen behöver.
Det skulle kanske fungera fint att bara använda 0-1v om du kan klara dig med ca 200 stegs upplösning?
På så sätt klarar du dig utan någon extra hårdvara. :)
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Beroende på typ av mikrocontroller kanske du kan ändra AD-referensen? Det beror ju också på om AD:n används till något annat. Men du kommer undan OP-kopplingen i alla fall. Sen måste jag säga att jag är tveksam till precisionen i den här mätningen, men eftersom jag inte vet vad du ska göra med mätvärdet kanske det räcker.
Skriv svar