Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Och lite bilder från moddningen av en FT1000D för att få bort keyclicks och även slutsteget som vi konverterade för att fungera på 160m.

Bild
Keyclicks-mod, ett motstånd, en konding och en 2n3904.

Bild
Slutsteget med nya spolen ditsatt och paddningen med lite extra C via ett vakuumrelä.

Bild
Röret, anoddrosseln och DC-blockkondingarna

Bild
Nätdelen

Bild
Fronten, vi tog bort 10m läget då röret är enormt svårt att få att fungera där ändå och satte 160m där istället.

Bild
SJ2W vackert infräst i spolstommen =)

Bild
Ryska reläer och kondingar

Bild
Lite kontakter lödda och crimpade!
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Enormt skoj har det varit att läsa igenom hela tråden, tog mig 4 arbetspass på jobbet ;)

Det är verkligen snyggt och bra gjort, även om man kanske inte vill ha svaret så, vad har det kostat hittils? ;)
Känns som en vanlig Svensson som mig själv aldrig skulle ha råd, även om man tog lite i taget.. hehe

Sen en annan fråga, är det inte ruskigt farligt att vara ute bland antennerna när de är på?
Jag tänker på effekten, den är väl rätt kraftig speciellt i så stora antenner..?

Anledningen till att jag frågar är för min förra chef var medlem i SSA, sm0xbi eller något liknande, han hade jobbat
på någon "piratradiobåt" som låg neråt i landet för många 10-tal år sedan.. Hur som helst så berättade han att man
kan bli rätt bra steril om man klättrade upp i radiomasterna när de var igång, plus att man kan få andra skador också..

Hur är det med dina master?
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

När statliga master för det mesta repareras o liknande så gör de väl det på kvällen. sen så är ju givetvis masterna avstängda.

Det är ju Amatör radio så ingen som blir putt om man släcker ner antennerna lite då och då liksom.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skadeverkan har att göra med effekt och frekvens dock mestadels frekvensen, klassikerna är ju radarmaster och radarstationer som ju inte är bra att vara nära någon längre tid. Höga fältstyrkor hos kraftiga sändare men med låg frekvens kan nog vara skadligt på annat vis som kanske tex brännskador om man rör vid det skulle jag tro, är det sedan även inom mikrovågsområdet så är det mindre bra på fler än ett sätt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, så här långt ner i frekvens gör det inte så mycket. Men man sänder gärna inte när man jobbar med någon antenn även om det inte är just den antennen man sänder på.

Hände lite grejor här i helgen...SM2LIY åkte hit på natten till Torsdag och började när det blev ljust dra ut en bäverantenn mot 315 grader som till slut blev 1200m lång. På Fredag dök det upp en mellanvågslyssnare här som hade med sig kassetdäck, 6st radiomottagare och lite annat smått och gått.

Bild
Lite apparater kopplas upp

Bild
Krävs mycket mottagare om man är ivrig lyssnaramatör

Bild
Mycket att hålla reda på

Bild
Mycke folk i shacket

Bild
SM3JLA tycker något är väldigt roligt
Senast redigerad av sm2wmv 11 oktober 2009, 22:47:23, redigerad totalt 1 gång.
MB300E

Inlägg av MB300E »

Oj Oj OJ vad imponerande bygge.
Är själv inte mycket för radio, har en gammal Uniden UBC3000xlt som man kan lyssna på allt mellan 25 -1300 MHz steglöst men den plockar ju bara in det som finns inom en mil eller så.
Tyvär har det brunnit nått i den så en kompis håller på att titta om den går få liv i igen.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jag, SM3JLA och SM2XJP spenderade även tid för att få klart 20m beamen eftersom SM2NOG tänkte dyka upp på Söndag då det utlovades lungt väder och spela upp lite antenner. HG dök upp på morgonen och efter några timmars mekande med spelet han hade med sig lyckades vi få fast motorn som hade rostat fast. Vi svetsade fast en bult bak där fläkten satt i motorn efter vi fått den att snurra lite, satte dit borrmaskinen och lät den rotera motorn runt en halvtimme. När detta var gjort kom äntligen motorn igång och funderade fint under hela lyftet.

Vi satte en wire från ett träd, upp till ett block längst upp i masten och ner till en stagpunkt. Detta gör att det blir mest vertikalt tryck på masten istället för att man belastar den så enormt mycket i sidled.

Det strulade med lite grejor men vi lyckades tuna in antennen genom att lyfta den några meter ovanför backen och efter några försök fick vi resonans och låg SWR där vi ville. Dock får vi se hur mycket lyftvarjen mm påverkade mätningen då slutgiltiga inmätningen sker när antennen är inkopplad. Vi försökte dock få beamen riktad så att lyftvajern skulle ha så lite inverkan på antennen som möjligt. Det är dock lite krångligt att vrida och greja med en antenn som tar upp en yta av 200 kvadratmeter.

När vi väl var redo för att lyfta antennen hade det börjat bli sent och SM2NOG fick klättra upp vid skymning för att skruva fast antennen. Jag skickade med honom en pannlampa och klammer för att skruva fast antennen. Ett stort misstag var dock att jag inte kollade klamren innan och det visade sig att när han skulle försöka få dit dem hade de blivit utdragna så att de inte gick in i hålen utan var 1cm bredare än vad de borde vara. Med en skiftnyckel 56m upp i masten försökte HG bända till klamren men med 12mm tjockt rostfritt stål är det inte helt enkelt men efter mycket svordommar lyckades han få fast antennen. Att det vid det här laget var minusgrader och kolsvart gjorde inte det enklare. Dock kom HG ner med glatt humör även om hans händer var rejält frusna eftersom han inte gillar att klättra och jobba med handskar.

Antennarbete ska tydligen göras när det är minusgrader ute...Antennen är dock 4m lägre ner än vad den ska vara så till helgen ska vi spela upp den på plats. Vi kunde dock inte slutföra detta eftersom det blev mörkt och energin tog slut på "personalen". Vi har dock konstaterat att 4el på 40m som ska upp under den här beamen vi fick upp idag klarar vi nog inte att göra utan kran. De antennerna under övre stagringen är dock inga problem att spela upp med denna metod.

Här är lite bilder!

Bild
HG har anlänt och börjar skruva fast detaljer för att fästa spelet

Bild
En bom sätts fast i masten, CUE DEE style

Bild

Bild
Rotorn som jag och SM3JLA jobbade med att sätta dit på Lördagen. Centreringen av drevet tog lite tid men det ser helt ok ut. Dock ska vi testa lite innan jag helsvetsar det, masten ska även riktas upp då den lutar en mastbredd.

Bild
Vinschen

Bild
Frost på grejorna, härligt :)

Bild
Manöverboxen för vinschen

Bild
HG grejar på med borrmaskinen ansluten till en bult vi svetsade fast i motorn

Bild
Tjockt blårep ett varv runt trumman blev perfekt

Bild
Blocket som fästs i antennen

Bild
Lite vajer som används som en linbana för antennen

Bild
SM3JLA ser hård ut. Glasögonen var tydligen för att minska risken att bli blind om han skulle råka få ett antennspröt i ögat ;)

Bild
HG på väg upp i masten

Bild
Closeup på min hairpin-design

Bild
Mer av hairpinnen

Bild
En RF-choke har även lindats

Bild
En till bild på matningen, SM3JLA låtsas vackert att han stoppar något genom choken

Bild
Oj så vackert

Bild
HG uppe i toppen

Bild
SM3JLA ser glad ut och SM2XJP har hämtat hjälmen med mutterskydd fram

Bild
SM2-7871, SM3JLA och SM2XJP

Bild
Wiren på väg upp

Bild
Spelet

Bild
Antennen på väg upp för tuning

Bild
Antennen tunad och ska hissas på plats

Bild
On its way up

Bild
SM2LIY och SM3JLA håller i styrrepen

Bild
Så vackert, 18.5m bom

Bild
Lite mer detaljerat på lösningen med linbanan

Bild

Bild
HG sköter hissningen

Bild
Antennen på väg uppåt

Bild
Nästan uppe

Bild
HG på väg upp, börjar bli mörkt

Bild
Ännu mörkare och sista bilden. Ni kan för övrigt se lite svart vid beamen, det är HG (SM2NOG)

Ska ta lite mer bilder imorgon i dagsljus.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

toffie skrev:Enormt skoj har det varit att läsa igenom hela tråden, tog mig 4 arbetspass på jobbet ;)

Det är verkligen snyggt och bra gjort, även om man kanske inte vill ha svaret så, vad har det kostat hittils? ;)
Känns som en vanlig Svensson som mig själv aldrig skulle ha råd, även om man tog lite i taget.. hehe

Sen en annan fråga, är det inte ruskigt farligt att vara ute bland antennerna när de är på?
Jag tänker på effekten, den är väl rätt kraftig speciellt i så stora antenner..?

Anledningen till att jag frågar är för min förra chef var medlem i SSA, sm0xbi eller något liknande, han hade jobbat
på någon "piratradiobåt" som låg neråt i landet för många 10-tal år sedan.. Hur som helst så berättade han att man
kan bli rätt bra steril om man klättrade upp i radiomasterna när de var igång, plus att man kan få andra skador också..

Hur är det med dina master?
Oj, vad det kostat hitills vill jag inte veta men jag kan säga att jag har en väldigt medelmåttig ingenjörslön och har väl egentligen bara senaste halvåret tjänat "normalt" då jag tidigare hade projektanställning. Däremot lägger jag inte ner pengar på mycket annat än amatörradio och mycket av grejorna har jag lyckats samla på mig genom åren och en hel del grejor har SM2NOG samlat på sig genom åren. Men visst, jag har inte råd med något annat än radiogrejor, den saken är säker. Förhoppningsvis blir utgifterna lite lägre nu i vinter så jag kan samla ihop lite kapital till sommarens projekt då vi ska försöka få upp en 40m mast och en 24m mast.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Här är 3st filmer jag tog med kompaktkameran.

HG kör vinschen med borrmaskinen genom en bult vi svetsade fast
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilde ... v02291.mpg

Drar upp wiren med vinschen
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilde ... v02309.mpg

Hissning av antennen
http://sm2wmv.sj2w.se/~micke/sj2w/bilde ... v02316.mpg
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

MB300E skrev:har en gammal Uniden UBC3000xlt som man kan lyssna på allt mellan 25 -1300 MHz steglöst men den plockar ju bara in det som finns inom en mil eller så.
Med antenner i klass med de som visas i tråden så lär din Uniden klara av klart längre avstånd :)

Visst ÄR det skillnad mellan olika mottagare men antennen är ändå viktigast.
Användarvisningsbild
Ronny

Re:

Inlägg av Ronny »

Ambitiöst bygge. Imponerande! :tumupp:
Jag har inte läst alla inlägg i tråden. En 4-1000A effektförstärkare nämndes och att det var ett av stegen som står i källaren.
sm2wmv skrev:Vid bra tuning ungefär 1400W ut vid ~50 watt driv. Röret i det klarar att köra > 2000W men gridströmmen är nedställd på det för att besparar röret.
Ser ut som att du har tillgång till "full legal output power" i och med detta.
Dock indikerar denna bild att du har andra planer... :wink:
Bild

Finns något ännu häftigare ståendes i källaren tro? Något som är mer kompatibelt med displayvisningen? :D
Kanske något i stil med detta? PA using 4CX10000D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Oj vilket vackert PA du länkade till. Imponerande bygge som gör att det rycker lite i slutstegsbyggartarmen! :)
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Här är några bilder tagna från idag

Bild
Beamen nerifrån

Bild
Den ska upp 5 meter till...men det blir till helgen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mysiga bilder. :)
Enda "felet" är att man nu önskar sig något bra svepskäl att bygga egna master och brutala slutsteg (personligen tycker jag nästan det är mer intressant med tekniska förstärkare, känns mer ärligt på något sätt med Raw power! utan en massa filterbjäfs (annat än rent tekniska sådana) och annan skit för att det skall påstås låta bättre. )).
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag funderade på om mitt Wlan inte behövde en riktig mast istället för att använda husgavlar :)

Coolt bygge, och efter mina senaste skylift turer (på hela 12-15m) så har ni min fulla respekt för era mastklättringsturer!
Skriv svar