Styrsystem för projektorer och kringutrustning

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Gildebrand

Styrsystem för projektorer och kringutrustning

Inlägg av Gildebrand »

Hejsan!
Jag har kollat lite på de styrsystem som finns för AV-Installationer, men tycker att de ligger ganska högt i pris.

Så jag funderar på om det finns några färdiga mjukvaror för pc som man kan slänga in i en burk med touchscreen och styra från den.

De som jag behöver styra är Projektor över RS232, En motoriserad duk (http://www.misco.se/Product/Product.asp ... jC5yblXzLf), 6st elektriska gardiner, och kanske även takbelysningen på 5 kanaler (varje kanal är på 2800W).

Om det finns befintlig programvara så tänkte jag att jag bygger en dator och touchscreen i ett och monterar upp på väggen. Kanske detta http://www.dustinhome.se/pd_5010198913.aspx tillsammans med en LG touchscreen.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Styrsystem för projektorer och kringutrustning

Inlägg av B1n4ry »

Jag planerar att göra samma sak med denna!

På jobbet kör vi med Neetz Foxtrot och Neetz Standard EU...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Vad hade du tänkt dig för mjukvara? Hårdvaran är jag övertygad om att det går att lösa ganska enkelt.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Min plan är nog att skriva egen mjukvara i så fall.
Dock har jag inte programmerat så mycket grafik i linux så det är ju lite startsträcka och därför ligger det projektet på is tills jag får lite tid "över"...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Ok!

Funderar också på om man skulle lära sig programmering och skriva nåt program för att styra.

Vilket Os är lämpligast för något sånt här? Gissar på linux, men ni kanske har några invändningar.

Man ska från touchpanelen kunna:

Slå av och på projektorn, samt byta ingång. detta styrs via rs-232
Höja och sänka duken
Höja och sänka gardiner
Justera ljudnivån för tre mikrofoner
Spela upp en DVD. Här tänker jag att jag bygger in en dvd-läsare i datorn som jag spelar upp ifrån.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Bild

Liten fin ritning för att visa mina paint-skills. Så vart ska jag börja tycker du? Det borde väl inte vara alltför avancerat att göra ett relä-kort som styrs via ethernet. eller? Och en liten mixer för mickarna som får vilka nivåer de ska ha över ethernet.

Finns det några programvaror för linux som man skulle kunna ha liggandes i grunden och sen gör man resten själv?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Linux-program för hemautomatisering finns det en del, men jag kan inte säga säkert att något är speciellt enkelt för att få till just dina funktioner i.

Om du vill ha ett enkelt touch-interface så kanske det är enklast att göra i form av web-sidor? Lite grann kod i PHP eller liknande kopplar ihop knappar med funktioner i bakgrunden och sen kör man bara web-läsaren i fullskärm.

Några länkar:
http://plutohome.com/
http://linuxmce.com/
http://misterhouse.sourceforge.net/
http://www.linuxha.com/
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

MisterHouse och LinuxHA verkade helt klart intressant :)

Att styra relän med de programvaron verkar väl inte vara några direkta problem?
Men hur gör man med mikrofoner? Och skulle dessa klara att spela upp en DVD från en inbyggd läsare?

Jag gillar idén att köra det i webbläsare.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Kollar lite på en programvara som heter powerhome just nu. Verkar vara ganska trevlig, går tydligen också att styra DVD från den. Frågan är om det går att köra dvd från datorn då eller om man måste ha en extern spelare? Nån som vet vart man kan köpa hårdvara till detta program och vad det kostar? Och hur lösa det med mikrofonerna? Mikrofonerna ska kopplas in i en digital mixer av något slag, som får nivåerna för respektive kanal från datorn.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Hur avancerat skulle det bli att skriva ett program som skickar ut kommandon över RS232? Antingen för Linux eller Windows.

Jag tänker mig att styrningen sker från en webbläsare, säg att webbläsaren skickar kommandot "Duk ner" till programmet, då kollar programmet i en databas efter kommandot "Duk ner" och hittar på samma rad ett rs-232 kommando som den skickar ut på vald com-port. Eller blir det jätteavancerat?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Det är inte jätteavancerat om man har lite grundläggande koll på programmering.
Har man aldrig programmerat förut och inte har det rätta "tänket" för hur man skriver ett program så är det naturligtvis svårare.

Skall du ändå skriva ett program som skall rulla i en dator så är det sannolikt enklare att själv bygga ett GUI med knappar för olika funktioner.

I Delphi som jag ofta använder så är det i princip bara att "rita" upp fönstret genom att klicka ut knappar där man vill ha dom och sedan sätta texter på knapparna. Sedan lägger man in kod under varje knapp som skickar det kommando som man vill att knappen skall utföra. t.ex.:
procedure Tf_main.b_Knapp1Click(Sender: TObject);
begin
Comport1.Send( 'PWRON' );
end;

Sedan klickar man på själva fönstret och lägger in lite kod för att initialisera seriekommunikationen:
procedure Tf_main.FormCreate(Sender: TObject);
ComPort1.Open;
end;

Comport1 är en komponent som man får ladda ner och installera separat från Delphi. Det finns flera varianter men jag använder Dirk Claessens TComport som är freeware...

Självklart vill man ju kanske bygga detta lite mera modulärt och lättare att ändra så man borde kanske lagra alla knappar och deras kommandon i en konfigurationsfil. Men det är överkurs för att få det att fungera. I början är det alltid enklast att hålla det enkelt...

//B1N4RY
74

Inlägg av 74 »

Du kan ju prove Girder (dyrt) med Netremote (överkomligt) eller eventghost (gratis) och netremote.
Girder & Netremote
EG

För att styra hårdvara via serieporten eller relä kan du ju alltid använda en Global Cache från Promixis, samma länk som för länk som för Girder & Netremote eller ett reläkort från Kjell, sök på "Velleman K8056".

Netremote är väldigt trevligt eftersom det ger dig 2-vägs kommunikation med div. mediaspelare såsom WMP,Winamp etc. Med andra ord kan du från din klient, som kan vara en PC eller PPC söka i ditt mediabiblotek.
Du kan även bygga upp interfacet precis som du vill.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Drar upp denna gamla tråd igen.

Är på jakt efter en minidator liknande den som b1n4ry länkade till i första inlägget fast med snäppet större skärm. Typ 5" i widescreen format. Det behöver också vara touchscreen.
74

Inlägg av 74 »

Den finns med 7"skärm också, se nedan. Mycket trevlig liten sak, har en själv och håller på att göra ett Netremote interface till den.
FriendlyArm

Bild
Skriv svar