Relä - nybörjarfrågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BernieLootz

Relä - nybörjarfrågor

Inlägg av BernieLootz »

Hej,
jag behöver ett relä som jag kan styra från min arduino. Alltså är styrspänningen 5v och jag vill kunna stänga av och på lampor m.m. dvs 230v (eller?).

Jag sökte på "relä" på elfa m.m. men det finns ju massor och jag förstår inte vad 1-pol, 2-pol är osv .. Kan någon peka mig i rätt riktning?

Sen undrar jag hur man kopplar in detta till arduinon? Är det bara att koppla relät likt en lysdiod eller måste man tänka på annat. Snälla förklara någon för mig.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Relä - nybörjarfrågor

Inlägg av Glenn »

Antal poler är vad det låter som, hur många poler den kan bryta/sluta.

Ska man switcha nätspänning rekommenderar jag att du kör tvåpoligt, efterssom du inte vet vilken som är nolla och fas, vilket kan bli trist lite beroende på vad du kopplar in.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag antar att du främst tänker på de vanliga mekaniska reläerna.
Sedan finns det även helelektroniska typer (kolla på ELFA efter "halvledarrelä")
som även kallas SSR ("Solid State Relay") efter den engelska beteckningen.
SSR'er har i princip inget slitage och bra livslängd, speciellt om det gäller
täta till/frånslag. De är även helt tysta. De flesta SSR'er drivs enkelt direkt
från en 5V utgång (ingången är i princip en lysdiod).

Slutligen, om du är intresserad så har jag en del 25A SSR'er liggandes... 8)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tveksamt om du hittar några reläer som är riktigt godkända för 240V med 5V spolspänning, som en uP kan driva.

Oavsett vilket. så måste du ha en frihjulsdiod över spolen för att klippa motemken från reläet annars lär du steka din uP väldigt fort.
Bätte är, eftersom du är okunnig att använda en ULN200x driver till reläet, då kan du köra med ett 12V eller 24V relä utan problem, dessutom har de inbyggd diod.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är få tillfällen när du jobbar med MCU som ett relä behövs.
Ska du styra lysdioder är definitivt ett relä onödigt. Styr isåfall med transistorer istället.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ska du styra lysdioder är definitivt ett relä onödigt.

> och jag vill kunna stänga av och på lampor m.m. dvs 230v (eller?).

Tja, hur tolkar du det ? Som att det gäller lysdioder ?
BernieLootz

Inlägg av BernieLootz »

Ok. Det jag bygger är en timer till mitt terrarium. Den ska kunna slå av och på 5st 230V prylar (3lampor, en luftfuktare och en pump till regnsystemet). Timern ska även fixa att slå av och på två fläktar samt slumpmässigt dimmra en månbelysning bestående av 4 dioder (slumpmässig amplitud och hastighet).

Koden är redan skriven och jag har nu 12 lysdioder här framför mig som tänds och släcks enligt mitt schema.

Nästa steg blir då naturligt att byta lysdioderna mot "annat" för att sätta på och stänga av de prylar som de är avsedda för..

TomasL:
Motemk har jag aldrig hört talas om. Men blir det problem för att reläet innehåller en spole att det alstras en spänning som går tillbaka till arduinon då spolen sätts på/ stängs av? Förstår jag det rätt då?

Jag har surfat runt på ULN200x datablad men förstår inte så mycket. Det är ett gäng ingångar och ett gäng utgångar. Men hur skulle det ändra min "utsignal" från 5v till 12v samt skydda min arduino? Vad behöver jag mer än ULN200x? (jag antar att det är ULN2003an som passar mig??)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Men blir det problem för att reläet innehåller en spole att det alstras en spänning som går tillbaka till arduinon då spolen sätts på/ stängs av?

http://en.wikipedia.org/wiki/Flyback_diode

> Det är ett gäng ingångar och ett gäng utgångar.

Ja. Logikingångar och upp till ca 40 (?) V utgångar.

> Men hur skulle det ändra min "utsignal" från 5v till 12v samt skydda min arduino?

Kolla datablad för en vanlig ULN modell. Där finns normalt koplingsexempel.
ULN serien är nog den vanligaste och robustaste för inkoppling av t.ex reläer och
liknande laster till en mikrokontroller.
BernieLootz

Inlägg av BernieLootz »

Ok, tack för länken.

Jag har kikat i databladet men förstår tyvärr inte ändå. Där finns 7 ingångar, 7 utgångar, en Common Free Wheeling Diodes-PIN och så GND.

Men om jag kopplar min 5V-utgång från arduinon till IN1 på ULNet och drar från GND till GND på Arduinon. Hur blir då UT1 magiskt 12V?? Och vad är det tänkt att jag ska koppla till Common Free Wheeling Diodes-Pinet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

12V till relä, relä till utgången.
Frihjulsdioden till +12V.
Det finns noggrann beskrivning i Databladet.
Dock kan det vara så att man får titta på flera alternativa datablad, då olika tillverkare har olika mängd information.

Skall du styra induktiva laster måste du även avstöra reläkontakterna med ett RC-filter samt se till att du får en störfri matning till processorn.

Dessutom måste du även tänka på elsäkerheten när du gör kretskortet, och inte blanda ihop 230 och matningen till reläer/processor mm.

Säkrast är naturligtvis att använda vanliga sockelmonterade reläer separat monterade i din låda och dra kabel från kortet till reläerna.

Motemk är den emk so alstras av reläspolen vid till resp frånslag av reläet.
Den har omvänd polaritet jämfört med matningen, och tenderar att elda upp det mest.
Kan också vara vettigt att sätta ett RC-filter över reläspolen också.
laban12

Inlägg av laban12 »

Det finns väl färdiga reläkort hos typ Kjell o Co?
Känns som den enklaste vägen ut!
niklo

Inlägg av niklo »

det väsentligaste i sammanhanget är väl att det INTE går att driva reläet direkt från arduino.
du måste ha en drivare typ ULNxxxx och den behöver drivas med en spänning typ 12 som dessutom kan leverera tillräckligt med ström för att driva reläerna. din styr utgång på arduinon kopplas till en ingång på lämplig ULNxxxx-ingång och utgängen till reläet som matas av tex 12 V.
BernieLootz

Inlägg av BernieLootz »

TomasL skrev: Skall du styra induktiva laster måste du även avstöra reläkontakterna med ett RC-filter samt se till att du får en störfri matning till processorn.
Hur vet man om man har induktiv/ kapacitiv last då? tre lampor, en luftfuktare och en vattenpump.. fan va jag känner mig lost nu :-) Trodde där ett tag att det bara va att dra utgången från arduinon till ett relä och koppla in lampan :-)
laban12 skrev:Det finns väl färdiga reläkort hos typ Kjell o Co?
Känns som den enklaste vägen ut!
Kikade på denna http://www.kjell.com/content/templates/ ... 7140&path= men den ligger under byggsatser. Får man den i komponentdelar då som man får montera själv? Skulle en sån fungera för mig? Dra 9V genom ett ULNxxxx och koppla utgångarna till denna? Borde det räcka eller är det något jag missar då?

Niklo: Hur vet jag om spänningkällan orkar leverera tillräckligt för att driva reläerna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Motorer odyl tenderar att vara induktiva.
Lampor, tja det beror ju på typen, vanliga glödlampor är "resistiva", dock tenderar de att dra mycket ström vid tillslag, då glödtråden är kall.
Lysrör är induktiva, om de inte är faskompenserade, då blir de resistiva och elektroniska drivdon tenderar att vara resistiva.
Ulf.Dahlgren

Inlägg av Ulf.Dahlgren »

Kolla denna länk. Den har bra info. http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 6983c13036
Skriv svar