Få en motor att snurra ett visst antal varv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jimutt

Få en motor att snurra ett visst antal varv

Inlägg av jimutt »

Hej!

Undrar om det på något sätt är möjligt att med PIC som "grund" på något sätt läsa av hur många varv en elmotor(en 3v dc-motor) snurrat sedan man "startade" den? Det skulle även vara bra om man kunde bestämma hur många varv den ska snurra.
Är detta möjligt? Eller måste man veta varvtalet per sekund och på så sätt bara göra en timer? För då kommer problemet att motorn min kommer att utsättas för olika motstånd vilket gör att den kommer att variera en aning i hastighet.
jockwe

Re: Få en motor att snurra ett visst antal varv

Inlägg av jockwe »

Det är väl bara till att montera en optisk encoder på motorn och låta pic:en räkna + 1 varje gång encodern slår över från svart till vitt.
någon typ av interrupt varje gång det kommer en etta från encodern kanske?

och sen när den har kommit upp i antal varv som du vill den ska snurra så är det bara till att låta pic:en stänga av motorn.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Beror lite på hur nogrannt det är!
Om du kör fort och ska stanna exakt på varvet, måste du veta när du ska reversera för att börja bromsa. Eller om du inte vill bromsa måste du veta hur många varv motorn snurrar innan den stannar. Gör det något om den saktar ner en stund innan den ska stanna?

Men allt beror naturligtvis på hur nogrannt det är att den stannar exakt!
jimutt

Inlägg av jimutt »

Tack för tipsen! Den behöver inte vara särskillt exakt. Felmarginalen får väl vara på runt 20 varv.

Någon som skulle kunna länka till en Encoder som är lämplig till mitt "projekt"?
bearing

Inlägg av bearing »

Optiska läsgafflar finns för några kronor styck.
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... 000A0A036A

Du kan även finna läsgafflar i gamla datormusar.

Motorns axel förses med en skiva som vid rotation växelvis blockerar/släpper förbi ljuset mellan lysdioden och sensorn i läsgaffeln.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

konceptet "clutch" finns med - är xtra moståndsmotorer kopplade till rörelseaxeln ...
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

men du kanske skall kolla in stepper 's kan ge del av varv tom.
jimutt

Inlägg av jimutt »

Ja, okej. Nu förstår jag äntligen hur en sån där läsgaffel fungerar. :)

Få se nu, man måste väl tillverka "skivan" som ska sitta på motoraxeln själv? För jag antar att det inte finns färdiggjorda :P.

Nu återstår bara problemet att skaffa fram en PIC programmeraren. Hoppas att någon vill köpa Basic Stamp modulen min som jag säljer så att jag får lite bidrag till PIC utrustningen.

Angående själva programmeringen för en sådan här avläsare. Är den svår eller krävs endast grundläggande programmeringskunskaper för att kunna utföra den?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Det finns färdiga axelencoders att köpa. Det du försöker bygga kallas dc servo motor.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

jimutt

Inlägg av jimutt »

Arduino verkar helt klart intressant....

Måste läsa mer om "den". Vilken Arduino rekommenderar du att köpa? ser att det finns flera modeller.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Arduino är 3 saker öppen - hårdvara- mjukvara - samfälle ...

Jag skulle börja med en standardbräda http://www.electrokit.se/moduler-mikrop ... d_12200020 fast du kan löda mycke små mindre själv och ändå använda Arduino bootloadern att ladda kodsnuttarna kallade schetches ...

IDE ( Integrated Development Environment) är skrivet i processing ( java processing.org) och fungerar därför på alla OS . i processing kan man även skriva com kod från pc till/från Arduinon osv ...
jimutt

Inlägg av jimutt »

Ja, okej. Tror helt klart att det blir en investering i en Arduino då det blir billigare än PIC utrustning och jag tycker inte att programmeringsspråket ser allt för avancerat ut heller. :)
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

språket det är en dialekt av c men du kan blanda in asm eftersom det är AVR igentligen ... fördelen är en himmla massa många dokumenterade prototyper som delas öppet ... samt bootloadern gör det snappy testa kod i hårdvaran ... framför allt kreativ vänlig framåt global grupp till hjälp ...

Elfa har allt (påstår dom verkligen det) utom Arduinos . hahaha ...
jimutt

Inlägg av jimutt »

Alltså vilka komponenter kan man använda tillsammans med en Arduino?(låter nog som en ganska dum fråga)

Tänkte på hur lätt det är att kontrollera olika komponenter som t.ex DC motorer o.s.v.
Skriv svar