Problem med en 555:a
Problem med en 555:a
Håller på att bygga en timer till en UV-låda. satsar på en 555:a och ett relä. har ett relä som drar ca 33mA och en LED som indikerar när det ska vara på totalt ca 50mA alltså.
det är kopplat så här (typ):
http://www.doctronics.co.uk/555.htm#monostable
C=470uF
R= 10k -1M (resistor + pot)
det ska ge mellan 5 och 500 sekunder.
Följande händer:
Den slår på som den ska när den triggas, men verkar aldrig slå av. om relät är inkopplat blir 555:an varm som f-n och jag bryter spänningen för att den inte ska brinna. Den ska ju klara 200mA vad är fel?
Inte heller utan relä funkar timern som den ska, slår aldrig av.
det är kopplat så här (typ):
http://www.doctronics.co.uk/555.htm#monostable
C=470uF
R= 10k -1M (resistor + pot)
det ska ge mellan 5 och 500 sekunder.
Följande händer:
Den slår på som den ska när den triggas, men verkar aldrig slå av. om relät är inkopplat blir 555:an varm som f-n och jag bryter spänningen för att den inte ska brinna. Den ska ju klara 200mA vad är fel?
Inte heller utan relä funkar timern som den ska, slår aldrig av.
Med så stora värden blir kondensatorns läckström högre än laddströmmen.
Mät spänningen över C, troligtvis stannar uppladdningen på < 2/3 Vcc dvs. innan kretsen slår av.
22uF / 10M = ca 4min är den längsta RC-tid jag har fått fram.
Lågläckande kondensatorer skulle kunna fungera.
Eller så får du ha en räknare + oscillator -Variera frekvensen för olika tid.
Borde inte bli varm som fan för 50mA.
Drar reläet som det skall ?
Har du skyddsdiod -vänt den rätt ?
Mät spänningen över C, troligtvis stannar uppladdningen på < 2/3 Vcc dvs. innan kretsen slår av.
22uF / 10M = ca 4min är den längsta RC-tid jag har fått fram.
Lågläckande kondensatorer skulle kunna fungera.
Eller så får du ha en räknare + oscillator -Variera frekvensen för olika tid.
Borde inte bli varm som fan för 50mA.
Drar reläet som det skall ?
Har du skyddsdiod -vänt den rätt ?
- Schnegelwerfer
Du har alltså inte förstådd hur en 555 fungerar eller hur?
Om kondingen inte laddas upp till minst 2/3 VCC kommer 555:an inte att släppa pulsen och stannar därför i ON-läge.
Om den blir mycket varm kan det faktisk finnas en rejäl chans att den är paj men om allt fungerar rätt vid lägre motståndsvärde är hans beskrivning av problemet rätt: minska alltså motståndet eller kondingen, alternativt ta en lågläckande konding.
Enklare än så är det inte men inte svårare heller.
Om kondingen inte laddas upp till minst 2/3 VCC kommer 555:an inte att släppa pulsen och stannar därför i ON-läge.
Om den blir mycket varm kan det faktisk finnas en rejäl chans att den är paj men om allt fungerar rätt vid lägre motståndsvärde är hans beskrivning av problemet rätt: minska alltså motståndet eller kondingen, alternativt ta en lågläckande konding.
Enklare än så är det inte men inte svårare heller.
- Schnegelwerfer
Kolla att ben 2 verkligen går hög när du släpper knappen (glappkontakt på pullup-resistorn).
Kolla att ben 7 (npn mot jord) verkligen kopplas bort när spänningen går under 1/3 Vcc (Pot kopplad som spänningsdelare till ben 6 , lysdiod + motstånd mellan + och ben 7).
Schnegelwerfer>> (1:a inlägget) Det har jag aldrig råkat ut för.
Däremot är det ett vanligt fel att göra Ra för liten i syfte att få 50% pulskvot.
Ra (vid astabil vippa) resp. R (monovippa) bör vara minst 1K om man vill slippa värme.
Kolla att ben 7 (npn mot jord) verkligen kopplas bort när spänningen går under 1/3 Vcc (Pot kopplad som spänningsdelare till ben 6 , lysdiod + motstånd mellan + och ben 7).
Schnegelwerfer>> (1:a inlägget) Det har jag aldrig råkat ut för.
Däremot är det ett vanligt fel att göra Ra för liten i syfte att få 50% pulskvot.
Ra (vid astabil vippa) resp. R (monovippa) bör vara minst 1K om man vill slippa värme.
Håller just på att lägga sista handen på ett prog.
Kolla på detta icke fullbordat projekt.Tror att du får vissa ledtrådar där
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... px?tid=833
Obs det är inte avlusat och klart.
http://www.pellesoft.se/communicate/use ... px?tid=833
Obs det är inte avlusat och klart.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Temperaturberoende..
KOndingar ändrar sig oftast lite när tempen varierar och om det komemr en knutta fukt på kretsen så ändras värderna. Ingen bra lösning du har...