förmodligen enkel fråga om bygge av shuntautomatik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wretan

förmodligen enkel fråga om bygge av shuntautomatik

Inlägg av wretan »

Tjena

Tänkte bygga mig en enkel shuntstyrning till värmepannan för att kunna sänka vissa tider på dygnet.

Behärskar digitala kretsar dåligt men funderade i banorna runt en utväxlad motor som enklast vrider t.ex. 15 grader åt var sitt håll vid vissa tider på dygnet återkommande... eller finns det någon färdig lösning med en timer som reverserar strömmen till motor vid en viss tid samt givetvis slår av när "shunt-armen" nått önskad vinkel? skulle kunna ta någon slaktad skruvdragare för att utföra rörelsen.

Vet att man kan köpa färdiga kitt för det här men de är rätt dyra och har massa termostater osv. jag behöver bara själva timerfunktionen... :)

Jag kommer inte på hur man kan lösa det men det finns ju sjukt skarpa hjärnor på detta forumet som säkert får någon snilleblixt? :)

tack på förhand!
Mvh
Wretan
victor_passe

Re: förmodligen enkel fråga om bygge av shuntautomatik

Inlägg av victor_passe »

Ett sätt att göra är en timer som du kopplar till ett eluttag som du driver ett relä med.
Du sätter 2 strömbrytare som stänger av strömmen till motorn när den är i ena eller andra läget.

Så när timern är inaktiv inaktiveras relät och motorn roterar motsols till knapp 1 känner av den och då stannar motorn.
när timern blir aktiv aktiveras relät och motorn snurrar medsols till knapp 2 känner den och stannas då motorn.

Du kanske behöver 2 relän om du inte hittar ett med tillräckligt många pinnar.

För motorn ska bara kunna vara på -15 grader och + 15grader eller?
wretan

Inlägg av wretan »

HaHA, KANON! :)

Tackar för hjälpen! klart man ska göra så! :) :) Tänkte aldrig på Relä:et, sätter man ett dubbelt relä så styr ju "styrsignalen" (som ju kontinuerligt är on eller off) från timern vilket håll motorn skall snurra åt, sedan är det ju bara att låta ändlägesbrytarna klippa NO resp en NC vid valda vinkelvärden, kanske kan man sätta dessa mikroswitchar justerbart så blir det jättelätt att justera hur mycket den ska sänka och höja vissa dagar.

Är det någon som har koll på en bra timer? gärna 12V

Yay, detta sprarade mig massa pengar och frustration!

Tipptopp! :)

Mvh
Wretan
wretan

Inlägg av wretan »

Eller ja, för att besvara mitt eget inlägg om timer...

visst borde man väl kunna använda en vanlig 230V digital timer med inbyggt batteri även om den bara ska switcha på/av t.ex. 5v?

jag är helt klart novis på timers! :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Att använda timers för värmestyrning är nog inte den bästa lösningen. Utan att mäta temperaturen vet du aldrig hur mycket du sänker. Du vet sen aldrig hur mycket du höjer sen heller. Har du sedan vedeldning så kommer det att bli helt suveränt intressant. Vore det lika varmt året om vore det inget problem att styra med timer. Jag skulle låta bli att lägga pengar på timers. Spara dom och köp tempmätare istället och styr på dom med en komparator. Kostar inte många kronor att få till.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu är ju det här elektronikforumet och här bygger man sina prylar MEN en helt färdig shuntstyrning med motor och processor och hela köret med nattsänkning 7 eller 9 timmar, 1, 2 eller 3 graders sänkning av temperaturen reglering av maximal framledningstemperatur kostar snabbhittat 2350 spänn. Automix 20 som den kallas kan gå köpa billigare (jag handlade för 1600-någonting för en massa år sedan)

15 grader hit eller dit på vredet när temperaturen varierar 15 grader upp eller ned.

Men vill man bosätta sig i pannrummet är det helt fritt.

Protte

En skruvdragare är på tok för snabb, kommer att vara svårt att få att fungera. Shuntstyrning ska ta flera minuter från öppet till stängt och kräver stor utväxling i växellådan.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1643 <-- Den enkla vägen á 1985 kronor fungerar enligt mig helt perfekt, dock finns ingen "inbyggd" nattsänkning utan isf får man vrida ner tempen.

Finns även lös motor av samma modell att köpa.

Med den lösningen att du öppnar vissa tider av dygnet är det ju bättre att du sätter timer på cirkpumpen bara och låter shunten stå.

Man ska alltid sträva efter att shunten ska vara så lite öppen som möjligt, iaf om man eldar ved, detta främjar skiktningen och spar ner på antalet eldningar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ang. nattsänkning förresten..

Med den erfarenhet jag nu har i branschen med värme/ventilation så kan jag direkt säga att ingen använder sig av nattsänkning längre.
Enda gången det kanske gör nytta är om du har ett snabbt hus, alltså trästomme och lite material i väggarna typ, men knappt då finns det en vinst med nattsänkning.
För det är så att den temp du sänker på natten ska ju värmas upp igen. Och det är ju, vintertid, dyrare att värma än att kyla.

Men nu var det ju att bygga själv det handlade om. Spontana idéer är ju en arm på shunten så inte servot behöver jobba så hårt, sen med ett vanligt om än starkt RC-servo vrida de 10-15° på armen. Styrningen sköter en mikroprocessor av valfritt slag. Självklart slår jag ett slag för basicstamp då det knappt finns en inlärningströskel om du är ny i området. Tyvärr är de lite dyra jämfört med PIC till exempel. Men men.

Köptips på färdig enhet med rumsgivare, framledningsbegränsning och motor allt-i-ett är den jag själv använder till mitt vedeldade system:
Thermomatic cbj
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Former Mazda det här måste du förklar på ett vetenskapligt sätt
<<För det är så att den temp du sänker på natten ska ju värmas upp igen. Och det är ju, vintertid, dyrare att värma än att kyla.>>

Medeltemperaturen över dygnet på huskroppen kommer att minska och därmed värme/energi läckaget.
Naturligtvis är det dyrare att värma på vintern än att o-värma, kallt blir det automatiskt. Det kan ALDRIG kosta mer att höja temperaturen på morgonen än vad man sparar på kvällen.

Jag kör med nattsänkning i mitt kontor/verkstad, på kvällen så stänger shunten helt och hållet och låter temperaturen falla fritt och gasar på lika mycket på morgonen. På natten har jag 3 grader lägre deltaT mellan inne-ute.

Protte
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Näpp, för jag är ingen professor. Bara säger vad jag själv hört och vad jag själv ser, ingen bygger med nattsänkning idag.
Det finns en anledning till detta.

Eftersom jag inte har egna mätdata eller andra vetenskapliga resultat av detta kan jag inte mer än säga vad branschen jag jobbar i säger.
Sen kommer det ju såklart alltid finnas dom som hävdar motsatsen. Men så är det ju alltid.

Skoj sak: Den shuntautomatik som v-g länkar till liknar ju egentligen den jag länkar till. I funktion och till och med antalet lysdioder. Man anar att det är samma sak under skalet! :D
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Min respekt för teorikompetensen inom VVS branchen är "mycket låg", de flesta VVS´are som jobbar kvar efter de senaste årens upp och ned på arbetsmarknaden klarade väl oftast knappt högstadiematten.
Rörisarna har en helt annan kompetens som jag fett respekterar, döm kröker rör och installerar det fortare snyggare och bättre än vad jag någonsin kan eller kommer att kunna.
Men ännu har jag inte träffat på en röris som ens kan klara de enklaste beräkningarna som krävs för att kunna förstå uppvärmningssytem (eller snarare uppvärmningssystemsoptimering).
Att man inte gör så särskillt ofta idag har troligen att göra med att det som alltid finns vissa nackdelar och har man ett värmepumpsystem (av valfri sort) så är det svårt att få till den höga effekten på morgonen.
Men kör man med ved, pellets, olja eller el så funkar det mycket bra och är alltid lönsamt att natt och dagsänka varje ynka timgrads sänkning spar energi.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Håller med dig Limpan, ska bju dig på fika när jag får jobb i Nyköping.

Varje grad man sänker ska spara 5% enligt branschen, jag sänker 3 grader under 9 timmar (säg 8 så är det enklare att räkna24/8=3) 15%/3= 5% besparing.
Pellets för 13000*0,05=650 spänn, jag och frun kan gå på bio 3 ggr.

Protte
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag vill påstå att jag sparar energi också pga av nattsänking. Jag gör det så lätt att jag helt enkelt stänger av pumpen helt under några timar (Har ett gammalt system som inom kort ändå ska bytas ut till ett nytt egenbygt)

Det märks så tydligt att jag kan dra ut på tiden mellan eldningarna med en halv dag. (När det är runt +5 grader ute)

Kommer inte ihåg hur det var när det var -20 ute. Kommer bli lättare att kolla när det nya systemet är på plats då det inte är optimalt att stänga av systmet helt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Min kåk "drar" 500Wh per grad temperaturdifferens mellan inne och yttertemperatur, så natt och dagsänkning "känns" i plånboken. Nu är det ju så att i ärlighetens namn så kräver det ju att derivatan på temperaturen inne måste plana ut för att man skall märka en sänkning ordentligt.

Med ett helt nytt och superisolerat hus och golvvärme via betongplatta så är reglersystemet så trögt och den magasinerade energin i betongplattan så stor att det i praktiken inte funkar att natt/dagsänka. Om man ovanpå detta lägger ett FTX system så kan jag nog hålla med om påståendet att det inte "lönar" sig/inte funkar med natt/dagsänkning.
Nu är ju dessa hus rätt moderna till sin konstruktion och definitivt inte representativa för alla Sveriges småhus.
Men rörbranchen, som inte "tänker" kan mycket väl ha "lärt sig" av denna hustyp och tror att samma fakta gäller alla hustyper :humm:
wretan

Inlägg av wretan »

Tjena

oj intressant diskussion man visst dragit igång :)

Har bara bott i mitt hus ett år och då haft ett gammalt villagyr-system med natt och dagsänkning (systemet har nu gått sönder). Har dragit knappa 17000 kWh på både värme, tappvatten och hushållsel... är ju inte alls fel. Dock så har jag sänkt ordentligt på natten och på dagen, samt givetvis värmt på någon timme inför morgonkaffet samt på kvällen. Har krypgrund så kåken reagerar fort på värmepådrag.

Har sett alla automix samt thermomatic men de verkar ju bara ha termostatfunktion och inte nattsänkning.
Idén att sätta timer på cikulationspumpen är inte dum alls, dock med nackdelen att det blir helt iskallt när den står stilla.

För min del tror jag i vart fall att en ren timerstyrd shuntmotor gör jobbet, visst kommer jag få justera lite då och då hur högt/lågt shunten skall gå men det är väl inga konstigheter? Håller med föregående talare om att en slaktad skruvdragare nog är väl snabb, får hitta en alternativ motor förmodligen med en snäckväxel.

Tack för tips och idéer!
Mvh
Skriv svar