Transistorfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Redtroll

Transistorfråga

Inlägg av Redtroll »

Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta rätt i transistordjungeln...
Jag tror att jag har fått kläm på hu transistorn fungerar, men jag behöver
hjälp med att hitta rätt transistor...
Den ska släppa igenom 12V när det kommer 5V på basen, och klara minst 200 mA.

Jag kikade på ELFAs hemsida, men bliv inte mycket klokare.
TIA

/Red
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Ta och sök lite jag hade en tråd om det för länge sedan, handlade om ekolod. där står det.
Annars kan du fixa en fälteffekt transistor, dessa kan liknas vid ett relä. De brukar slå på när det ligger mellan 0.8-4 volt på gaten (bara för att krånga till det så heter basen gate på dessa). tex denna 71-077-66 den klarar 300mA (enligt elfas snabbdata, har inte tittat i databladet).
Redtroll

Inlägg av Redtroll »

Tack kför tipset.
Jag kikar på 71-079-49, Småsignaltransistorer, fälteffekt (BST72A/Ph)

Det står i databladet att den kan ha max 20V GSO, men i snabblistan står det 1,5...3,5 Vgso. Vad innebär det?
Kan man ha upp till 20V eller 3,5?
Triggar på 1,5, misstänker jag...

Är det som på en transistor, att styrkan på styrsspänningen (på gaten) påverkar utsignalen på emittorn, eller är det en konstant spänning oavsett vad som kommer på gaten.
Presis som ett relä, som du skrev...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

"Vanliga" bipolära transistorer ät strömstyrda på basen. Fälteffekttransistorer är spänningsstyrda på gaten. Gaten tåler högst 20 V innan den kan ta skada. Vid 1,5 V börjar fälteffekttransistorn leda mellan drain och source, vid 3,5 V ledeer den tillräckligt bra för att kunna anses som en ledare, men leder fortfarande bättre ju högre spänning du lägger på gaten.

Om du föredrar den enkla modellen så är den som ett relä; 0 V på gaten så leder den inte och 5 V på gaten så leder den.
evert2

Inlägg av evert2 »

Redtroll: Kan du berätta lite mer - t ex gör det nåt om lasten inte är kopplad till jord.
Redtroll

Inlägg av Redtroll »

Min tanke är att med hjälp av en PIC skapa en LED dimmer.
Med hjälp av en PWM puls ska den kunna driva 5-20 lysdioder.
Med mina amatörkunskaper vill jag ha det tlll max 400 mA, om varje diod drar 20 mA.
Signalen som kommer ut är på 5 V vid varje puls till gate/base, men kretsen klarar bara 100 mA på ett ben, så jag tror att jag behöver en transistor eller en FET för att klara belastningen.
Jag hade tänkt mig 12 V för att driva dioderna.

Hoppas att detta ger en tydligare bild av vad jag vill göra.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vad har du för spänningsfall (färg?) på lysisarna? Om du ska driva dem med 5V så är det en väldigt bra idé att seriekoppla i den mån det går och sedan parallellkoppla några sådana segment.
Skriv svar