Trådlöst 2-kanals avfyrnings-system 2.4Ghz

Berätta om dina pågående projekt.
Borre

Re: Trådlöst 2-kanals avfyrnings-system 2.4Ghz

Inlägg av Borre »

Anledningen till att den väljer 56ohm är att det är nästa högre standardvärde, precis som det står:
"This calculator rounds the resistance up to the next standard resistor value"
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Hehe, ibland läser man inte så noga ;-)
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Har uppdaterat första inlägget lite!
Nu rullar projektet igen :-)
Fortsättning föjer!
sneaky

Inlägg av sneaky »

Ni känner säkert redan till följande forum men om ni inte gör det så vill jag tipsa:
http://www.pyrouniverse.com/forum/forumdisplay.php?f=16

Många extremt kunniga människor där som innehar diverse olika licenser. Kan kanske vara värt att slänga upp en tråd även där bara för att dubbelkolla allt när ni närmar er slutet? Vill minnas att jag läste om någon som provade att använda Xbee's i sitt (avancerade) system men det slutade med att de bytte dem mot något annat. Tyvärr minns jag inte anledningen.

Byggde själv ett trådlöst avfyrningssystem för ett par år sedan men jag har fortfarande inte använt det skarpt. Oh well, det var kul att bygga i alla fall :D
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Nej det gjorde jag faktiskt inte, grymt! Tack så mycket sneaky :-)

Har gjort en liten uppdatering på första inlägget, nu finns det bild på GUI:t som det ser ut nu.
Tyvärr så lyckades jag bränna en Xbee nyss när jag gjorde lite testmätningar så vi får väl se när det händer nått igen nästa gång :-(
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Äntligen så rullar detta projektet igen :-) Har uppdaterat i slutet på första inlägget.
Är det någon som har nått bra tips på OP amp? Har tittat på en stycket: LT1007 som jag tror ska passa bra.
Kom gärna med åsikter då det här med OP amp är en djungel för mig.

*edit* Något slog mig att det kanske finns något som är bättre/smidigare att stabba spänningen med, gör det?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Vilken spänning ska stabiliseras, och vilken ström? Normalt använder man en vanlig spänningsregulator för att reglera spänningen?
En fråga, på prototypen så verkar du driva den på en knappcell, klarar knappcellen leverera nog med ström för att avfyra el-tändaren utan att spänningen dippar så microcontrollern och radiokretsen resettas?
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Jo det är egentligen alla spänningar som ska stabiliseras, det vill säga 3.3V och 12V på mottagern och 3V på sändaren. Vad jag har förstått av spänningsföljaren så kan man använda den om man får problem med den inre resistansen i batteriet, vilket verkar vara fallet (som jag förstått det) då batteriet laddas ur på tok för fort.
Uppmätt strömförbrukning på mottagaren:
- I idle-läget så drar aplikationen ca: 60mA
- När ett relä är tillslaget så drar den ca: 75mA
- När båda reläna är tillslagna så drar den ca: 90mA
Tyvärr så kan jag inte mäta på sändaren just nu då jag inte har den hemma för tillfället (den är hos programeraren).

Det är på sändaren som det sitter en knappcell, så den har inget med tändpärlan att göra.

På mottagarsidan sitter det ett 12V batteri, samma som jag har i den köpta enkanalsavfyraren, och jag har sett att strömmen kopplas via en dual OP amp på den, en LM358.
Radiomodulen i den köpta avfyraren matas med 3.3V eller 5V (kommer inte ihåg vilket) och reläet matas med 12V, det batteriet räcker hur länge som helst, så det borde inte vara några större problem att driva min applikation med ett sånt.

Men som sagt jag tycker dom här OP ampen är svåra att förstå så jag kan ju ha fel ;-)
Kanske är det så att det är någon annan form av koppling än spänningsföljare som den är kopplad på, eller så är det någon annan detalj som jag inte kan läsa ut, någon idé?

Hoppas att detta är tillräklig information.
Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Med 12v batteri, menar du ett sånt litet 12v fotobatteri ? 69-243-34
Isåfall är jag inte förvånad att du får dålig batteritid då dom är på ca 40-45mAh och du belastar med minst 60mA konstant vilket troligtvis är mer än dom är gjorda för.
Så ditt problem är att dina saker drar för mycket ström för dom batterin du valt.
Gissar att du får en batteritid på mindre än en halvtimma nu?
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Ja du har en poäng där ;-) Hade inte sett någon spec på det batteriet, antog bara att det hade lite större kapacitet för att mitt andra räcker så länge, slarvigt av mig.
2.4Ghz sändare/mottagare dra en hel del mer än en 433Mz sändare/mottagare har jag oackså konstaterat, går förvisso att köra ner Xbeen i sleep mode och då drar den typ lika mycket. Det kan dock ta ett tag innan den har vaknat upp och är klar vad jag förstått, jag vill ha dirket respons när jag slår på den.

Har hittat en grymt liten Lipo 3S 120mAh acc. för ca: 125:- Applikationen bör aldrig vara på längre än 10-15min så det borde väl funka bra med tanke på att ett fulladdat 3cells lipo är 12.6V.
Om jag ändrar om på prototypkortet så kommer mottagaren inte att bli så myket större, ligger fortfarande inom ramarna för en smidig storlek, kommer ju dessutom att bli ännu mindre när det kommer till att göra ett 2-sidigt PCB för ytmontade komponenter :-)

Har också hittat en uppladdningsbar knappcell på 3.6V 170mAh till sändaren.
Måste dock sätta dit en spänningsregulator för att plocka ned strömmen till 3.3V då Xbeen bara klarar 3.4V som max, men det är ju inte hela världen, bättre med uppladdningsbart batteri.

Någon som vet om det finns Lir2477 att köpa på något annat ställe än Conrad, som inte tar 85:- i frakt för en ynka liten knappcell? :evil:

Kommer snart lite uppdaterade kopplingsscheman i första inlägget, bör vara lite mera lätt lästa hoppas jag.
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Nu har det hänt lite sen sist!
Batteriet i mottagaren har bytts till ett lipot som jag nämnt innan, kretskortlayout på v2 har på börjats, m.m.
Kolla i slutet på första inlägget.

Lämna gärna lite konstruktiv kretik, går bra med dålig kretik också ;-)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Hur ser layouten ut i dagsläget?
Jordplanet är onödigt söndersågat och fungerar inte som tänkt. Försök att få ned ledarna som går till
lysdioderna på andra sidan så att jordplanet blir helt.

Swech
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Tack för inputen där Swech!

Har ändrat på jordplanet nu, layouten är som du ser den i dagsläget.
Har uppdaterat bilderna till dom nu gällande.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det är väl samma bild på kortet som tidigare?

Tips:
1 denna ledare bör du dra på undersidan eller längs kanten (grå linje)
2. flytta kristall + kondingar närmare processorn.. Kristaller skall
alltid sitta så nära som möjligt
3 och 4. Dela denna ledare i 2 delar så behöver den inte sabba jordplanet
4 försvinner och dras längs med 3 vägen...

Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Det var inte riktigt samma bild, jag hade fyllt i några luckor där det inte var något jordplan alls, trodde att det var det som du menade först.
Som sagt jag är ny på det här med att rita kretskort, men nu hoppas jag på att jag förstod vad du menade.
Kristallen har jag flyttat så nära som det går nu, Xbeen är ju lite i vägen tyvärr.
Tackar så mycket för den fina illustrationen!

Ser ut så här nu:
Bild
Skriv svar