Tjena!
Jag har köpt en projektor och ett surroundsystem och tänkte koppla in en pc för att spela musik och film. Jag har fått tag på en typ athlon 2200+ eller liknande med nån slags geforcekort. Tänkte skaffa ett surroundljudkort med S/PDIF ut och en DVI->HDMI-sladd för att koppla in den.
Vad ska man ha för OS/Mjukvara? Det är ju en djungel med olika möjligheter...
De önskemål jag har är att den skall:
* Kunna agera NAS så jag kan lagra saker på en extern hårddisk och komma åt från bärbara datorn.
* Kunna spela musik till stereon från min MacBook/tjejens PC trådlöst. Alltså streama från bärbar -> htpc -> stereo.
* Kunna streama film i 720p från MacBook/PC skulle vara trevligt men inte ett krav.
Jag har även tankar på att i framtiden kunna:
* Ta in digitalteve (Comhem)
* Styra den via nån fjärka/interfejs helt utan annan dator.
Någon som har tips på OS/mjukvara?
Mjukvara till HTPC/Mediespelare?
Re: Mjukvara till HTPC/Mediespelare?
There can be only one! http://xbmc.org/
skin: http://www.aeonproject.com/
Sen om det klara ALLA dina krav vet jag inte...
skin: http://www.aeonproject.com/
Sen om det klara ALLA dina krav vet jag inte...
Fundera över om du verkligen behöver streama från de andra datorerna eller om det räcker med att ansluta mot deras diskar och spela musik/film den vägen.
I övrigt så gillar jag också XBMC, jag kör det på en gammal xbox (ej HD-prylar).
En SSD-disk som systemdisk (oavsett om du tar windows eller linux) kan nog vara trevligt. Fördelen med det är att du kan ha den igång för jämnan utan att bli störd av diskbrumm. Visst kan man låta disken (eller datorn) sova när man inte använder den men det kan ha lite andra nackdelar, tex lång reaktionstid från fjärren om den sover mm. Utöver det kan du tex ha en mastodontdisk, kanske en "grön" variant som medialagring som sover när den inte används.
Fjärrkontrollen är nog det enklaste att få till, finns en hel del varianter man kan välja.
I övrigt så gillar jag också XBMC, jag kör det på en gammal xbox (ej HD-prylar).
En SSD-disk som systemdisk (oavsett om du tar windows eller linux) kan nog vara trevligt. Fördelen med det är att du kan ha den igång för jämnan utan att bli störd av diskbrumm. Visst kan man låta disken (eller datorn) sova när man inte använder den men det kan ha lite andra nackdelar, tex lång reaktionstid från fjärren om den sover mm. Utöver det kan du tex ha en mastodontdisk, kanske en "grön" variant som medialagring som sover när den inte används.
Fjärrkontrollen är nog det enklaste att få till, finns en hel del varianter man kan välja.
Ok, ska läsa på lite mer om XBMC. Har sett det förut men inte gått in på djupet. Antar att man får plöja igenom deras forum efter information.
Edit: Är det inte så att XBMC är på den andra skalan av vad jag vill ha? Det verkar ju vara en "front end" som visar flashig grafik etc och låter en bläddra i menyer etc. Jag vill snarare att burken ska va helt anonym och så styr jag allting från laptopen. Så man kan sitta i köket och välja musik etc.
Edit: Är det inte så att XBMC är på den andra skalan av vad jag vill ha? Det verkar ju vara en "front end" som visar flashig grafik etc och låter en bläddra i menyer etc. Jag vill snarare att burken ska va helt anonym och så styr jag allting från laptopen. Så man kan sitta i köket och välja musik etc.
Säger också xbmc, men jag använder bara den gamla (på xbox) än så länge.
XBMC har webinterface om du vill kunna välja vilken musik som spelas upp i XBMC och skickas till förstärkaren.
VAR ska film och musik lagras? Allt på en extern disk som är kopplad till HTPC, då är det inget problem. Varför vill du streama från en dator via en annan till en tv? Är det inte enklare att HTPC:n gör jobbet direkt?
Grafikkortet är vansinnigt viktigt till XBMC för att du ska få hardvaruavkodning av HD-film.
Nyckeln är VDPAU, videon avkodas på GPUn istället för CPUn.
XBMC kan med fördel köras från ett stort USB-minne så slipper du hårddisk, och billigare än en SSD
XBMC har webinterface om du vill kunna välja vilken musik som spelas upp i XBMC och skickas till förstärkaren.
VAR ska film och musik lagras? Allt på en extern disk som är kopplad till HTPC, då är det inget problem. Varför vill du streama från en dator via en annan till en tv? Är det inte enklare att HTPC:n gör jobbet direkt?
Grafikkortet är vansinnigt viktigt till XBMC för att du ska få hardvaruavkodning av HD-film.
Nyckeln är VDPAU, videon avkodas på GPUn istället för CPUn.
XBMC kan med fördel köras från ett stort USB-minne så slipper du hårddisk, och billigare än en SSD
OK! Det där med webinterface lät intressant! Musik och film kommer ju att lagras på USB-disken som är kopplad till htpcn.
Tack för info om VDPAU, ska kolla exakt vad det var för grafikkort.
Det är XP på burken idag så jag får nog ta och installera XBMC och testa lite för att kanske migrera över till Linux på USB-sticka senare.
Tack för info om VDPAU, ska kolla exakt vad det var för grafikkort.
Det är XP på burken idag så jag får nog ta och installera XBMC och testa lite för att kanske migrera över till Linux på USB-sticka senare.
Varför krångla med att styra det hela från datorn? Är det inte smidigare att kunna styra med en fjärrkontroll?
Ska du styra det hela från datorn är det väl bättre att skaffa en trådlöst ljudöverföring från dator till förstärkare? Såvitt jag förstått finns det grejer som du stoppar in som ett USB-ljudkort i datorn och sen trådlös överföring till en burk med RCA-kontakter.
Ska du styra det hela från datorn är det väl bättre att skaffa en trådlöst ljudöverföring från dator till förstärkare? Såvitt jag förstått finns det grejer som du stoppar in som ett USB-ljudkort i datorn och sen trådlös överföring till en burk med RCA-kontakter.