Lödkolv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan
Kontakt:

Lödkolv

Inlägg av Johan »

Vilken lödkolv ska man köpa? Jag har en billig lödkolv som jag köpte på clas ohlson för runt 100lappen. Men den glappar. Eller stiftet glappar. Och så är den lite för stor för min smak. Har inte lust att lägga ut tusenlappen på en lödstation utan bara kanske 2-300kr. För jag löder inte särskilt mycket. Bara nån gång ibland. Nåt speciellt märke som är bra? Nåt speciellt ställe ni brukar köpa era lödkolvar?
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hmm... 2-300 hundra får du inte mkt lödstation för det har du mkt riktigt i... den lödkolven jag skulle kunna tänka mig och som jag också tänkte köpa innan jag lyckades kommer över en lödstation för 0:- liggandes i ett förråd... lödkolven finns hos Järnia och kostar inte så mkt, den har liten spets och är nog MKT bra till elektronik kan jag tänka mig. Det är ett väl känt märke och reservdelar finns hos Järnia och dem lär ju knappast lägga ner det närmsta året så :wink:

//Rille
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Kolla på denna 30-7441 på www.clasohlson.se 369:- En bra sådan, köpte själv dera ... ra 1498:-
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag skulle rekomendera biltems lödstation. Det är mycket för pengarna. http://www.biltema.se/products/product. ... emId=22347
Det är samma station som säljs som welleman. (inte weller) Men billigare. Jag tycker att den är helt ok.
Johan
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Vad är fördelen med en lödstation? Antar att man har mer koll på temp osv men har man verkligen nytta av det??
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Antar att det är som du sa med temperaturen men det är också mkt smidigt att kunna sätta kolven i sitt läge... man vet att sladden inte kommer dra med sig kolven så att man får den i knäet eller liknande... hmm... om man har en svamp på den så är det lätt att göra rent spetsen när du löder... hmm... tja...
(bara spånade lite...)

//Rille
Johan
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Mjo okej.. Kanske kan vara trevligt.. (Har tappat min nuvarande på tårna en gång.. inte mysigt alls.)
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hehe... den jag hade innan jag lyckades komma över lödstationen hade fruktansvärt hård kabel så man fick i princip böja den i position för att hålla sig kvar på bordet

__________I||||>
I BBBBBBBBBBBBBB
I BBBBBBBBBBBBBB
I BB
I BB
I BB

Typ...

//Rille
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Lödstation är att föredra. Jag har nästan fobi för vanliga lödpennor sedan jag fått min station. Min heter Weller WHS40 (40W). Ställbar temperatur 200-450°C. Liten, lätt, smidig, kraftfull lödpenna, smidig kabel som inte fastnar någonstans och sånt trams och framförallt, den blir varm snabbt, till skillnad från många lödpennor som man måste vänta i evigheter på :x

Min är köpt på Bauhaus, antagligen för en fullt överkomlig peng (det var min julklapp förra året :D ).
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Jag köpet min lödstation på biltema.Jag är mycket nöjd :D. Den har snabb uppvärmning, finna spetsar. Det är även lätt att byta spets även när den är varm.
Johan
Kontakt:

Inlägg av Johan »

Det verkar ju onekligen praktiskt med en lödstation men vi får se lite.. Först ska jag ha råd med komponenterna till min robot :) Så jag kanske köper en lite bättre lödkolv nu och väntar lite.. Eller så får jag hitta på nåt sätt att fixa pengar.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Det finns inlägg under aen annan rubrik "verktyg mätinsturmnet#
där det står mycket om lödpennor.
Har själv fått bra svar där
Skriv svar