Lödkolv
Lödkolv
Vilken lödkolv ska man köpa? Jag har en billig lödkolv som jag köpte på clas ohlson för runt 100lappen. Men den glappar. Eller stiftet glappar. Och så är den lite för stor för min smak. Har inte lust att lägga ut tusenlappen på en lödstation utan bara kanske 2-300kr. För jag löder inte särskilt mycket. Bara nån gång ibland. Nåt speciellt märke som är bra? Nåt speciellt ställe ni brukar köpa era lödkolvar?
Hmm... 2-300 hundra får du inte mkt lödstation för det har du mkt riktigt i... den lödkolven jag skulle kunna tänka mig och som jag också tänkte köpa innan jag lyckades kommer över en lödstation för 0:- liggandes i ett förråd... lödkolven finns hos Järnia och kostar inte så mkt, den har liten spets och är nog MKT bra till elektronik kan jag tänka mig. Det är ett väl känt märke och reservdelar finns hos Järnia och dem lär ju knappast lägga ner det närmsta året så
//Rille

//Rille
-
Kolla på denna 30-7441 på www.clasohlson.se
369:-
En bra sådan, köpte själv dera ... ra 1498:-
Jag skulle rekomendera biltems lödstation. Det är mycket för pengarna. http://www.biltema.se/products/product. ... emId=22347
Det är samma station som säljs som welleman. (inte weller) Men billigare. Jag tycker att den är helt ok.
Det är samma station som säljs som welleman. (inte weller) Men billigare. Jag tycker att den är helt ok.
Antar att det är som du sa med temperaturen men det är också mkt smidigt att kunna sätta kolven i sitt läge... man vet att sladden inte kommer dra med sig kolven så att man får den i knäet eller liknande... hmm... om man har en svamp på den så är det lätt att göra rent spetsen när du löder... hmm... tja...
(bara spånade lite...)
//Rille
(bara spånade lite...)
//Rille
Lödstation är att föredra. Jag har nästan fobi för vanliga lödpennor sedan jag fått min station. Min heter Weller WHS40 (40W). Ställbar temperatur 200-450°C. Liten, lätt, smidig, kraftfull lödpenna, smidig kabel som inte fastnar någonstans och sånt trams och framförallt, den blir varm snabbt, till skillnad från många lödpennor som man måste vänta i evigheter på 
Min är köpt på Bauhaus, antagligen för en fullt överkomlig peng (det var min julklapp förra året
).

Min är köpt på Bauhaus, antagligen för en fullt överkomlig peng (det var min julklapp förra året