Bröllops present

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
JockeEE

Bröllops present

Inlägg av JockeEE »

Tjo, jag är ny på forumet. Efter att ha läst väldigt många projekt och ett övrigt stort intresse av EE så bestämde jag mig äntligen för att regga mig här. Så trevligt att träffas alla!

Min idé är att bygga om en vanlig digital klockradio till en där jag tänkte att jag ville ha ett dansande brudpar och lite lampor som lyser när larmet går av. Tyvärr är jag inte så duktig på kretsar ännu, så om någon vänlig själ skulle vara hjälpsam att berätta vart jag kopplar min "scen" till switchen för alarmet skulle va strålande. Självklart kommer jag bifoga lite bilder så snart jag bestämt mig för vilken klocka det blir som får äran att modifieras.

Det jag hade tänkt mig är 2 st led lampor, en röd och en grön/blå, som antingen blinkar eller lyser på brudparet som snurrar. Inhysningen av alla detaljer hade jag tänkt mig skulle bli i antingen rostfritt eller betsad tunn trälåda.

Det är inte meningen att det ska bli en jätte avancerad present eller ens proffsig bara väldigt personlig =)

Så vad tycker ni om iden? Konstruktiv kritik mottages gärna!
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Bröllops present

Inlägg av PeterH »

Brrr... jag ryser vid blotta tanken :sick: Är det något som får mina nackhår att resa sig så är det "kitsch", dvs. plastigt och smaklöst! Smaken är som baken, det medger jag, och nu känner jag inte brudparet i fråga men skulle bli oerhört förvånad om bruden uppskattar en sån pryl :roll: (är det tänkt som en rolig grej som skall kastas när den har skrattats färdigt till så förstår jag bättre, men det känns mest som slöseri på både tid och pengar, också tillkommer miljöaspekten :twisted: ).

Tappa inte sugen bara för att jag inte gillar kitsch, men kolla gärna med någon kvinnlig bekant och fråga vad hon tror. Passa samtidigt på att fråga vad hon skulle uppskatta att få i bröllopspresent :wink:

PS. välkommen till forumet förresten :D
johano

Inlägg av johano »

Jag vill inte låta negativ här, men jag håller helt med Peter.

Ska man göra en sån här typ av grej så ska det vara _riktigt_ proffsigt utfört,
alltså snyggare/bättre än vad som kan köpas ute i affär - annars finns en uppenbar
risk att det bara blir pinsamt - för alla parter, både givaren och mottagaren.

Bara mina tips (av egen erfarenhet) i all välmening,
johan
JockeEE

Inlägg av JockeEE »

Ok, jag medger att det kanske inte var det mest genomtänkta förslaget. Men det var dock det enda jag kom på med bröllopstema, då brudparet faktiskt gillar sånna där spelande snurrande saker. Jag menar självklart inte att den kommer se skabbig ut. Höljet lutar ju åt metall hållet och kommer mer se ut som skärmswitchen i projekt. Det jag menar med inte super proffsigt är insidan på projektet. Eftersom det är ett relativt tråkigt projekt så vill jag inte hålla på och skapa en kretskort en massé bara för att göra en väckarklocka när man kan köpa fullt fungerande för en billig peng.

Tack för idé kritiken, ingen som har någon annan kritik om hur det hela skulle kunna bli roligare/bättre?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Gillar de sånt så tror jag på iden! :) Bara du har en snygg utsida så kan det nog bli en väldigt kul present.
johano

Inlägg av johano »

Dåså, kör hårt bara, men var självkritisk och se till att ha en backupplan :)

/johan
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

JockeEE

Inlägg av JockeEE »

Tack Meduza dom där komponenterna gjorde ett enkelt projekt super lätt 8) :D
Skriv svar