Interface
Interface
Tjena.
Skall precis starta ett nytt projekt. Jag skall konstruera ett interface mellan min PC och en ATMega8processor. Programmeringen av processorn skall jag göra i AVRStudio4. Skall antingen använda USB- eller seriellporten.
Processorn skall programmeras till att sända ut en textsträng.
Startade denna tråd för att jag behöver "lite" hjälp med detta.
-Hur skall jag skriva koden för att få till önskad funktion hos processorn?
-Vilken port skall jag välja på min PC?
Även tacksam för övriga tips kring detta projekt för, som ni märker är jag nybörjare inom detta område.
Skall precis starta ett nytt projekt. Jag skall konstruera ett interface mellan min PC och en ATMega8processor. Programmeringen av processorn skall jag göra i AVRStudio4. Skall antingen använda USB- eller seriellporten.
Processorn skall programmeras till att sända ut en textsträng.
Startade denna tråd för att jag behöver "lite" hjälp med detta.
-Hur skall jag skriva koden för att få till önskad funktion hos processorn?
-Vilken port skall jag välja på min PC?
Även tacksam för övriga tips kring detta projekt för, som ni märker är jag nybörjare inom detta område.
Du kan få ett serieportsgränssnitt mha en dlp-mojja från FTDI chipset.
Titta på www.lawicel.se som är en svensk återförsäljare.
Titta på www.lawicel.se som är en svensk återförsäljare.
USB jmf Serieport
Hej!
Kan någon berätta för mig vad fördelarna är med USB jmf med Serieporten (RS232) och vice verca?
Vilka är nackdelarna med respektive?
Kan någon berätta för mig vad fördelarna är med USB jmf med Serieporten (RS232) och vice verca?
Vilka är nackdelarna med respektive?
- Schnegelwerfer
-
Tjena.
Kan säga att jag spenderade en 6p projektkurs med att förstå USB standarden och implementera en MP3 spelare m.h.a ST's kretsar. Den MCU jag använde har inbyggt USB stöd och även då är det mycket svårt.
Och en grupp i projektkursen använde USB och emulerade en RS232 tunnel genom USB för att det skulle bli enklare med Win programmeringen =) Det kan du ju göra....
lycka till
Kan säga att jag spenderade en 6p projektkurs med att förstå USB standarden och implementera en MP3 spelare m.h.a ST's kretsar. Den MCU jag använde har inbyggt USB stöd och även då är det mycket svårt.
Och en grupp i projektkursen använde USB och emulerade en RS232 tunnel genom USB för att det skulle bli enklare med Win programmeringen =) Det kan du ju göra....
lycka till
Apropå paralellporten: det fanns faktisk vissa datorer som hade 4V matning ut på ett par pinnar i sin tid då datorer var byggda på '286:or och man hottade dom till 20MHz och körte hederligt DOS *..minns..*
Det var bara vissa modeller och det blev använd då paralellporten plötsligt blev använd till en massa olika, typ tapebackup osv.
Det var bara vissa modeller och det blev använd då paralellporten plötsligt blev använd till en massa olika, typ tapebackup osv.