PIC pwm undran + diverse IR frågor (LIRC-databasen).

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jonkers

PIC pwm undran + diverse IR frågor (LIRC-databasen).

Inlägg av jonkers »

Jag håller på att bygga en enkel fjärrkontroll till en Panasonic NV-HS800 videobandspelare.

Jag kommer bara att ha två knappar, ch+ och ch-.

Min första fråga gäller PIC 16F628´ans PWM-funktion:

Jag har gjort det mesta av programmeringen klart och skapar 38Khz bärvåg med hjälp utav PWM-funktionen.

Själva datan lägger jag sen ut på en annan pinne som jag först tänkte NAND-gate´a med bärvågen innan IR-dioden.

Men då jag inte har ngn NAND-gate hemma och är ivrig så undrar jag om någon vet om man kan slå av och på PWM såpass tight att man kan använda PWM-pinnen direkt till IR-dioden och toggla PWM-funktionen av och på för att skapa data?

Fråga två gäller LIRC-databasen på http://www.lirc.org/:

Jag har ingen fjärkontroll till min video därför får jag förlita mig på det jag kan hitta där, nämligen koder till en Panasonic NV-HS830 video som lär vara samma.

Jag kopplade en avstämd IR-mottagare till ljudkortet på datorn och lekte lite med min TV-fjärrkontroll och märkte att det är en klump nollor (hex) innan alla kommandon som inte ska vara med.

ex. från LIRC:

Kod: Markera allt

POWER                    0x00000000F6FF434A
detta är ON-koden till min TV och det stämmer när jag spelar in det i ljudprogram sånär som på dom första åtta nollorna.

Jag vet att folk på forumet har använt sig utav LIRC-databasen så jag undrar om detta är ngt ni känner igen då alla koder verkar vara i detta formatet där.

/Jonkers
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

HÄR är en tråd om när jag "kopierade" en fjärr.
mikma

Re: PIC pwm undran + diverse IR frågor (LIRC-databasen).

Inlägg av mikma »

jonkers skrev:...
ex. från LIRC:

POWER                    0x00000000F6FF434A
detta är ON-koden till min TV och det stämmer när jag spelar in det i ljudprogram sånär som på dom första åtta nollorna.
...
Det står i lirc-filen hur många bitar varje kod består av, t.ex. "bits 16". Det finns även möjligthet att bryta ut pre och post data från koderna och lägga dem i "pre_data" m.m.
Erik_L

Re: PIC pwm undran + diverse IR frågor (LIRC-databasen).

Inlägg av Erik_L »

jonkers skrev:Jag håller på att bygga en enkel fjärrkontroll till en Panasonic NV-HS800 videobandspelare.

Jag kommer bara att ha två knappar, ch+ och ch-.

Min första fråga gäller PIC 16F628´ans PWM-funktion:

Jag har gjort det mesta av programmeringen klart och skapar 38Khz bärvåg med hjälp utav PWM-funktionen.

Själva datan lägger jag sen ut på en annan pinne som jag först tänkte NAND-gate´a med bärvågen innan IR-dioden.

Men då jag inte har ngn NAND-gate hemma och är ivrig så undrar jag om någon vet om man kan slå av och på PWM såpass tight att man kan använda PWM-pinnen direkt till IR-dioden och toggla PWM-funktionen av och på för att skapa data?
Kan du inte bara använda 2st motstånd?

Sen tvingar du den HÖG/LÅG/PWM genom att sätta styr pinnen HÖG/LÅG eller Z

Typ:

PWM]--------<4.7K>---|
CTRLPIN]----<400Ohm>-|----> Signal UT

När CTRLPIN = Z får du 38Khz ut.
När CTRLPIN = HÖG får du 1a ut
När CTRLPIN = LÅG får du 0a ut

Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag gjorde en fjärrkontroll förut m.h.a. LIRCs koder och en PIC16F628. Jag tycker att det är onödigt att använda PWM-modulen och externa grindar när allt kan göras i mjukvara och köras ut på en vanlig I/O-pinne.

Det är ju bara att göra en subrutin för 1:a, och en annan för 0:a som man sedan återanvänder. Sedan får man lägga på ev. header och trailer och annat krafs, men det är ju inte svårt om man vet hur protokollet ser ut.
jonkers

Inlägg av jonkers »

edit: Har nu läst igenom medelandet nykter och fattar vad alla säger så jag tar bort mina fylle-frågor :D
Stenmark
Kontakt:

Inlägg av Stenmark »

Gör som det förslås i tidigare inlägg, lös det i mjukvara. Jag hade nog gjort som så att jag hade ändrat duty cyclen mellan 50% och 0% för att skapa ettor och nollor detta borde fungera alldeles utmärkt tycker jag.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Tips !

Inlägg av bengt-re »

En bra grej är att skapa pwm-signalen helt i mjukvara utam pwm-elände. Tips är att sänka dutycyceln till ungefär 25% och ist öka strömmen genom dioden. Det ger bättre räckvidd med samma strömförbrukning.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Varför inte köra med hw-pwm?
Jag tänkte köra med HW-pwm, sedan slå på/av pwm-utgången när man vill skicka/inte skicka.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag tycker att man inte behöver blanda in PWM eller hårdvara överhuvudtaget.
Jag byggde min fjärrkontroll så att jag hade en subrutin för att skapa en 38kHz-period på en vanlig port. Denna subrutin anropades sedan lämpligt antal ggr för att koda 1:or och 0:or enligt det protokoll som min fjärrkontroll använde.
Protkollen är oftast skapade så att en bit är ett jämnt antal 38kHz-perioder, följt av ett jämnt antal 38kHz-perioder där ingen bärvåg sänds ut. Då får man dessutom inga fas-skiftningar på bärvågen.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Ahh, nu tänker vi nog på HW-pwm i olika former. Jag tänker använda den som finns i Tiny15 AVR:en som hela "fjärren" består utav.

Alla lösningar funkar, bara på olika sätt :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Vad jag menade med pwm...

Inlägg av bengt-re »

Spelar ingen roll hur du skapar pwm-signalen, vad jag menade är att de förefaller fungare bätter med högre ström och lägre dutycycle
Skriv svar