ny medlem nytt cnc projekt ,fortsättningen

Berätta om dina pågående projekt.
ezz

ny medlem nytt cnc projekt ,fortsättningen

Inlägg av ezz »

hej har läst detta forumet ett tag nu och nu har jag börjat med mitt cnc projekt
jag har tänkt bygga en fräs med fast portal och kommer bygga i järn har bara ritat upp planerna på papper så kan inte visa allt

började med att beställa linjärlager och kulskruvar på ebay 300/700/1100mm längd så det blir storleken på min fräs
Bild

hittade även en fin spindel med frekvensomriktare 2.2KW vattenkyld så beställde en sån
Bild

har även beställt stegmotorer och drivare mm från keling men posten har skickat dom fram och tillbaka i en och en halv vecka nu (från malmö till luleå sen tillbaka till malmö och nu är dom i ånge :P )
tänkt bygga ett styrskåp med dator, liten touch skärm och all elektronik för fräsen så beställt ett 400x600x250 kopplings skåp från malmbergs hoppas att allt ryms i det :P

nåja ivrig att bygga så var jag och handlade lite järn ett plattjärn i 180x15mm 650mm långt.
med det så ska jag göra Z-axeln , så delade upp det i två 300mm bitar med plasman men min plasmaskärare klarade inte riktigt 15mm så fick skära från bägge sidorna och slipa till det efteråt (glömde ta bilder igår )

var på jobbet idag och lånade pelarborren monterade linjärlagrena på plattorna tycker att resultatet vart bra verkar stabilt
Bild

ska byta till försänkta skruvar sen men köpte fel längder :P

provade lite hur spindeln ska sitta
Bild

en bild hur kulskruven ska sitta men väntar på stegmotorerna innan jag monterar
Bild

ska göra spindelfästet med ett rör som klämmer fast spindeln i hela dess längd så började med det
Bild

allt för nu detta projektet kommer nog att ta ett tag har inte allt för mycket tid att jobba med det och brännt det mesta av min lekbudjekt så får se när jag har råd att köpa allt järn :P men uppdateringar kommer snart
Senast redigerad av ezz 15 mars 2010, 17:15:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: ny medlem nytt cnc projekt :P

Inlägg av POS »

Välkommen till EF!
Ser ut att vara en fin start på bygget, ska bli extra kul att se hur du gör med setup och kylning av spindeln eftersom jag själv ska göra samma sak inom kort. Kommer följa tråden med spänning!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hej och välkommen! Vad fick du ge för spindeln och var köpte du den, Ebay?
Det är ganska många här som är sugna på sådana och vi lurar på säkert samköp framöver!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad gick kalaset med kulskruvar och kulstyrningarna loss på?
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Ser riktigt bra ut. Alltid kul med CNC projekt!
ezz

Inlägg av ezz »

spindeln har jag tänkt kyla med radiator för dator kylning och pump desamma inte bestämt mig för vad änn och lurar på att skaffa kabelkedja och dra kylslangar samt kabel i den
spindeln kostade 3800 +1000tull (dom lovade ingen tull men min tur så ) köpt på ebay
linjärlagrena gick på 4500 +600 tull (bad dom skriva ner värdet så tullen skulle bli billigare gick bra )
ezz

Inlägg av ezz »

ok uppdatering efter att posten skickat mitt paket från malmö till luleå tillbaka till malmö så anlände detta idag
Bild

sen var jag till järnhandeln och köpte ett 100x50x3 6m profilrör och lite övrigt järn så jag kan fortsätta / börja bygga
fler uppdateringar kommer när jag gjort något :D
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Det paketet såg inte helt fel ut, vad kostade de =)
ezz

Inlägg av ezz »

ezz

Inlägg av ezz »

fortsatt med att bygga på z-axlen fixat fäste för stegmotorn och svetsat på plattjärn på sidorna
Bild

gjorde så här med fästet för stegmotorn tänkte först använda distanser men detta verkar nästan bättre finns möjlighet att justera ska fixa låsmuttrar sen så det håller sig på plats
Bild

börjat med fästet för kulmuttern fortfarande behöver jag mäta in 4 hål och svetsa på ett par stag funderar lite på hur jag ska lösa det så man kommer åt smörjnippeln
Bild

gängat och bultat fast kulskruven (2 gängtappar gick av fan vad störande att få ut dom)
Bild

monterat på överplattan för att mäta in hålen till kulmutter fästet
Bild

måste försänka alla skruvar men hade inte tid
fixat med spindelfästet ska fästa 2 vinkeljärn i detta och bulta fast det i plattan , funderade på att svetsa direkt men finns möjlighet att justera lite om jag bultar så löser det så
Bild

allt för nu men kommer mer snart ;)
ezz

Inlägg av ezz »

fortsatt med arbetet dag
fixade förstärkningar på kulmutter fästet
Bild

gjorde spindel fästet klart
Bild
och en bild med spindeln på plats
Bild

är klar med z axeln nu bara att borra in linjärlager fästena för y axeln sen

vart tvungen att provköra med skruvdragaren och då hände detta
Bild
måste fixa ändläges givare antar jag , men alltid tyckt att de motorkopplingarna sett klena ut ska köpa nya bättre senare.
någon som vet vart man kan köpa bra billiga "couplings" för 8x9.52mm?

fick detta levererat igår
Bild

och börjar planera innehållet blir trångt även fast jag köpte största modellen jag hade råd med (400x600x250)
Bild
och dator moderkortet ovanpå såhär har jag tänkt det
Bild
ska skärma av moderkortet med plåtar och jorda dessa
tänkt att mata fräsen med 3 fas
1 fas för spindeln och frekvensomriktaren
1 fas för stegmotorerna
och sista fasen får driva datorn har 3 säkringar (16 ,10 ,10A) i skåpet känns onödigt att mata allt med 16A när det inte behövs

såhär har jag tänkt mig utsidan med skärm ,nödstopp och en 1-0-1 knapp att styra spindeln med, även en extra nödstopp som ska monteras ute på fräsen senare
Bild

allt för nu , är det något intresse för min tråd eller pratar/skriver jag bara för mig själv ? :shock:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag skulle inte montera VFD:n inne i lådan, dessa kan ställa till med både det ena och det andra.
MB300E

Inlägg av MB300E »

Jag följer ditt bygge med stort intresse :)
Ser nice ut.
ezz

Inlägg av ezz »

ok vill dock gärna ha den i en i en kapsling den är ganska öppen
borde gå att fixa plåtar för att skärma av den ?
H.O

Inlägg av H.O »

Klart att det finns intresse! Du har ju inga direkta frågor som vi kan hjälpa till med så då blir det mest inbördes beundran....Snyggt jobbat!

Jo, en fråga hade du ju - axelkopplingar. Kolla på CNCPlus dom har kopplingar som klarar upp till 7,5Nm, tyvärr inga med hål på 9.52mm men du kanske kan svarva ur/brotcha en på 8mm eller fixa en bussning och ta en "halva" med 12mm hål.

Tecno tar upp en sak att tänka över - frekvensomformare är rätt "störiga" men om du skärmar av med plåtar som du beskriver så tror jag att det fungerar. Använd skärmad kabel till spindelmotorn och följ tillverkarens anvisningar på var och hu skärmen skall jordas. Även skärmad kabel på matningen till omformaren kan vara en bra ide om inte omformaren har ett inbyggt EMC filter.
Skriv svar