jag har tänkt bygga en fräs med fast portal och kommer bygga i järn har bara ritat upp planerna på papper så kan inte visa allt
började med att beställa linjärlager och kulskruvar på ebay 300/700/1100mm längd så det blir storleken på min fräs

hittade även en fin spindel med frekvensomriktare 2.2KW vattenkyld så beställde en sån

har även beställt stegmotorer och drivare mm från keling men posten har skickat dom fram och tillbaka i en och en halv vecka nu (från malmö till luleå sen tillbaka till malmö och nu är dom i ånge

tänkt bygga ett styrskåp med dator, liten touch skärm och all elektronik för fräsen så beställt ett 400x600x250 kopplings skåp från malmbergs hoppas att allt ryms i det

nåja ivrig att bygga så var jag och handlade lite järn ett plattjärn i 180x15mm 650mm långt.
med det så ska jag göra Z-axeln , så delade upp det i två 300mm bitar med plasman men min plasmaskärare klarade inte riktigt 15mm så fick skära från bägge sidorna och slipa till det efteråt (glömde ta bilder igår )
var på jobbet idag och lånade pelarborren monterade linjärlagrena på plattorna tycker att resultatet vart bra verkar stabilt

ska byta till försänkta skruvar sen men köpte fel längder

provade lite hur spindeln ska sitta

en bild hur kulskruven ska sitta men väntar på stegmotorerna innan jag monterar

ska göra spindelfästet med ett rör som klämmer fast spindeln i hela dess längd så började med det

allt för nu detta projektet kommer nog att ta ett tag har inte allt för mycket tid att jobba med det och brännt det mesta av min lekbudjekt så får se när jag har råd att köpa allt järn