OK.
Jag har provat lite mer! Roligt att greja med musik och elektronik samtidigt som är mina två stora hobbyintressen! Nu böjar det ju låta bra också sedan jag fixade bort disteffekterna! Ditt råd med att flytta additionen till toppnivån funkade great! Rent ljud nu, låter skitbra trots sk. SpaceInvaders-ljud. PWM direkt ut på FPGA-pinnen med ett enkelt RC-nät som lågpass.
Hela kedjan av verktyg funkar också bra... jag kör alltså:
Hårdvara:
- Spartan3E 1600-kortet + ArcadeExtender (egetutvecklat extension-kort "passande" flertalet Spartan-3-kort)
Standard PC maskin
Min gamla Kawai K4
TASCAM USB-MIDI-in/out
Mjukvara:
- Windows Vista
ISE 11.2 + Impact för programmeringen
Cubase Lite Sequencer
MCC som soft-MIDI-controller
MIDI-Yoke+MIDI-OX för MIDI-Routing
Angående problem med visst antal stämmor:
Felet "kom tillbaka" när jag började undersöka det mer. Det är ENDAST 2 stämmor som inte kan byggas i ISE 11.2. Den bryter med ett Webcase, dvs. kan bero på en intern bugg i miljön och felet är i min miljö:
Kod: Markera allt
FATAL_ERROR:Xst:xstmacronode.c:108:1.29.2.4 - Invalid In Port Name : D from filter_0_voicenr, index==-1 Process will terminate. For technical support on this issue, please open a WebCase with this project attached at http://www.xilinx.com/support.
Process "Synthesis" failed
Två funktioner som jag tycker saknas i det där verktyget MCC är att kunna sätta kanalen för sig (alltså att snabbt kunna byta vilken MIDI-kanal alla kontroller går emot) och att den borde ju SÄNDA de inställningar som finns satta när man laddar ett visst ljud... det gör den väl inte? Så om man som jag använder MCC både för din SKSynth-setting men även för att "spara" ett favoritljud för tillfället så måste jag ändå "röra" på alla spakar för att få tillbaka ljudet! GRR.. Man ska väl köra ännu ett program för att kunna ha Preset-hantering då eller? Lite dumt!
Angående att köra godtycklig klocka på SK-Synth:
Detta funkar men ger då vissa effekter som iofs är ganska självklara. Både synthens frekvens blir högre och ADSR kurvorna ändrar sin timing. Detta kanske är det beteende man vill ha eftersom annars skulle det väl krävas mer logik bara för att kunna dela ner än högre klocka mer.. det är i alla fall så det ser ut nu.
Så från och med nu kör jag med en DCM insatt i mellan som delar ned min 50Mhz till 16Mhz så får vi samma basklocka och slipper det problemet. Då funkar allt skitbra och jag slipper dra ner K4:ans Transpose till -12 och fortfarande tycka att tonerna känns för ljusa..
Angående att köra godtyckligt antal kanaler på SK-Synth:
Detta fungerar så långt som att bygga, men t.ex. 16-kanals versionen som jag labbar med till och från är inte lika stabil/fungerande som 8-kanals versionen. Toner hänger sig kvar och om man leker med MCC så börjar det snart låta som.. ja brus! Så det finns redan en enkel brusfunktion..

Kanske är några register som inte mappas på rätt sätt för delar över 8 kanaler.. jag ska ta mig en titt på få se.. När man gör samma övning i 8-kanalers versionen funkar det bra och stabilt.
Orsaken att jag labbar med >8 kanaler är att om man ställer upp Release för Filter och Amp så tar snabbt dessa 8-kanaler slut när man sitter och jammar och då mutas tonerna så klart. Coolt att genom att sätta rätt värden på Release-värden (både Filter och Amp) så har man i stort sett ett simpelt Reverb men den äter kanaler!!
Annat smått och gott
Nåt som skulle vara coolt skulle vara om varje MINI-kanal hade egna settings för ljudet, då kunde ju synthen bli ännu mer användbar. Sätt att basljud på MIDI-kanal 1 och ett skönt Pad-ljud på MIDI-kanal 2. Har du tänkt något på det? För att det ska bli riktigt användbart bör ju Voices
Ännu en fråga kring ADSR-hanteringen, har ska jag ställa ADSR-värdena för att tonen ska sluta låta innan jag släpper knappen.. det verkar ju inte gå nu eller? Det borde vara möjligt.
Jag labbar vidare och rapporterar eftersom.. som du säkert märkt! Fortsätt jobba med denna fantastiska konstruktion! När jag fått ordning på en 16-kanalers version som fungerar så ska jag lägga upp ett nytt jam-demo och några bilder på grejorna jag använder om nån är intresserad.
PS: Är det ingen annan som aktivt sitter och labbar med detta? Det borde ni göra, det är ju hur kul som helst! Gäller ju dock att ha lite tid... DS