Vad behöver jag läsa för att kunna göra ett bilslutsteg

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag tror nog att du borde börja med att bygga lite mer grundläggande kretsar innan du ger dig på att bygga slutsteg till bilen.

Ditt resonemang fungerar inte, du kan inte magiskt öka en spänning utan att använda en kondensator eller spole.

Dina 4000A bygger ju på att du har en resistans på 0,003ohm, inte 1 ohm.
Dessutom så är transistorer olinjära komponenter som inte har någon definerad resistans.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

jeja2000 skrev:Men jag räknar ju med Ohms Lag
Man kan räkna ut mycket med ohms lag om man inte förstår den.

Mycket riktigt om du kortslöt en perfekt 12V-källa med en transistor med på-resistans 0.003 ohm så skulle du få en ström på 4000A genom den kretsen. Men det finns inget 1ohms motstånd i den kretsen! Det hittar du på sen...
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Just det man kanske ska lägga ihop allt motstånd och räkna ihop som sen använda ohms lag!

Istället för att påpeka min okunskap gör min okunskap till kunskap genom att visa eller lär mig.

Kunskapen finns i den som kan lära andra, kritiker kan vem som helst bli!
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Är nog bättre att du försöker läsa några kurser på högskola eller universitet. Blir nog en lång tråd om du skall tillgodogöra dig all den kunskap som krävs, dessutom är det bättre att du köper dig ett färdigt slutsteg om du inte har för avsikt att börja med elektronik som hobby på riktigt. Lite onödigt att lära sig en massa enbart för ett projekt.
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Ok får väl läsa upp matten till matematik b Och söka in till högskolan då! Alla här är ju pessimistiska till kunskap. Man kan ju lära sig allt! Det tar bara lite olika tid!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det är ju ingen här som vill någon illa eller vägrar dela med sig av kunskaperna. Men just DC-DC omvandlare är så jädra komplicerade & så mycket som kan gå fel!.
Inte som digitalteknink att kopplar man fel så funkar det inte, men kopplar du fel på en DC-DC omvandlare så smäller det som fan & hålet i plånboken blir bara störe & störe.
Jag har ingen lust att försöka tippsa om olika lösningar för sånna byggen, i & med att det kan smälla & de kostnaderna villl man ju inte ha på sitt samvete!.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag tror inte att någon är pessimistisk till kunskap, bara realistiska till möjligheten att lyckas med att sånthär projekt som första större projekt när man har en kunskapsnivå som ligger motstånd, lysdsioder och ohms lag.

Det här projektet ligger aldeles för långt över din nuvarande kunskaps och erfarenhetsnivå. Kunskaper kanske dom som sysslat med switchade agg här på forumet kan förmedla till dig på sikt.

Men kunskaper är inte samma sak som erfarenhet. Och du behöver erfarenhet för att kunna ta dig an ett sånt här projekt om du inte bara ska löda ihop en färdig byggsats, något som en tränad apa kan klara av :-)

Det är ingen här som påstått är du är dum eller trög, men du behöver inse att man måste lära sig att både stå upp och gå innan man kan lära sig cykla på en enhjuling. Du kan krypa och håller på och resa dig upp, men innan vi kan lära dig att cyckla på ett hjul har du en djäkla massa övning och erfarenheter att skaffa...

Det är lite som: Yes! nu har jag byggt ihop en platsbyggsats från Hobbex, så nu vill jag bygga en riktig Formel-1 bil som jag kan tävla med på Nürnbergring. Kan ni hjälpa mig med det?

Alla måste börja nånstans, men man går inte från en platsbyggsats för 39.50 till att konstruera en Formel1-bil. Men det är inget som säger att man måste ha högskoleutbildning för att bygga en hygglig bil heller - med tillräckligt mycket talang, erfarenhet och tid så kan man klara av det iallfall - möjligen med varierande resultat förståss....
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag håller med Matseng, det är helt enkelt för stort projekt att ge sig in i. Visst kan vi här i tråden ge dig råd och hjälpa dig, men det skulle bli en mastodont-tråd!
Dessutom är i alla fall inte jag särskilt sugen på att lägga ner en massa tid på att förklara saker som förklaras på ett bättre sätt i vilken grundläggande elektronikbok som helst.

Jag skulle råda dig att skaffa en bra bok att läsa in dig på för att få kläm på de grundläggande kopplingarna.
Ett passande projekt att börja med sedan är kanske att bygga en hörlursförstärkare eller liknande.

http://tangentsoft.net/audio/cmoy-tutorial/

I ovanstående länk finns det byggbeskrivning till en sådan förstärkare som varit uppe här på forumet tidigare.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Eller börja prenumerera på Allt om elektronik. Det är fantastiskt hur fort man lär sig om man bara kikar runt lite. Fick hem första numret för några veckor sedan och tänkte "vad fan har jag gett mig in på", har nog aldrig läst en tidning så mycket och fattat så lite men efter att ha tillbringat en hel del tid här och en hel del tid med näsan i en massa böcker från högskolebiblioteket så förstår jag nu mycket mer än jag gjorde för bara någon månad sedan. Samtidigt tar det nog som sagt en massa mer tid om du skall lära dig allt genom trial-and-error. Bättre att plugga på skola. Själv har jag sökt in till en kurs i mikroprocessorteknik till sommaren.

Angående matten - läsa upp B-matten lär du definitivt behöva om du skall räkna på saker och ting själv. En grundkurs i envariabelanalys på högskolenivå är nog inte heller fel. Men då behöver du nog läsa upp till D-matten på komvux också.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

jeja2000 skrev:Just det man kanske ska lägga ihop allt motstånd och räkna ihop som sen använda ohms lag!
Exakt, alltså lärde du dig väl nåt?

Det var inget illa menat, och ingen här är "pessimistisk till kunskap". Man brukar lära sig betydligt mer om man får tänka efter lite själv.
jeja2000
Kontakt:

Inlägg av jeja2000 »

Jag börjar se ett ljus. Ju större utmaning desto bättre.
Lite som att lära sig kinesiska :lol: . Men jag lär mig mycket nu när jag måste bevisa att det ska gå! Jag har ett enormt tålamod. Och läser det gör jag allt jag ser!! Lånade en bok i industri och kraftelektronik idag. Och vad jag förstått är pricipen att skaffa en PWM och skapa en växelström och med en trafo höja utgångsströmmen, självklart med filter emellan för att få en bra ström!
Skriv svar