Det visade sig med lite efterforskning att elektreter behöver strömförsörjning. Vissa mp3-spelare och andra inspelare med mic-ingång har sk plug-in power, vilket ger den anslutna micen ström.
Min mp3-spelare har bara line in, ingen mic in... så jag byggde en enkel krets utifrån tips på nätet, principen enl:

Jag gjorde den i stereo med varsin elektrolyt 1uF 16V(inte så noga enl tips, men såg nyss, The Project proper, att 33uF nog är bättre för inspelning, och att 100uF är lämpligt för mätning) på utgångarna samt varsin R1a på 40k(det gav något ökad förstärkning dock marginell jmf med testade 2.2k, 4.7k och 80k), R2 uteslöt jag enl, tips på annan sajt.
Det fungerar tillsammans med min mixer med inbyggd micförstärkning men till mp3-spelarens line in blir det alldeles för svagt.
1. Jag vet inte riktigt R1s funktion(strömbegränsar väl och borde minska spänningen över elektreten ju högre värde, dock märkte(lyssnade) jag så marginell skillnad när jag jmf olika värden?), någon som kan klargöra?
2. Någon som har förslag på en enkel billig lösning, gärna med ett par nivåpottar, för att förstärka signalen så den passar linjenivå bättre?
3. Vad har egentligen R2 för funktion, läste, som sagt, på ett annat schema att man kunde utelämna det?
---
Denna preamp verkar bra, nån som testat? Går den att driva med 9V, tro?
---
Edit: Mer info om kondingarna.