Slutstegsbygge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SA4AWB

Slutstegsbygge

Inlägg av SA4AWB »

Sitter i tankarna att bygga mig ett par monoblock. Har inte direkt kunskaperna till att konstruera ett helt själv utan tänkte se om jag inte hittar något på nätet.

Har ni några tips på transparenta monoblock? Gärna 0.0001% distortion. ;)
Även ett separat försteg kommer det bli framöver.
cosmox
EF Sponsor

Re: Slutstegsbygge

Inlägg av cosmox »

Vilken effekt och typ är du ute efter?
SA4AWB

Inlägg av SA4AWB »

Ingen monster effekt. Vill kunna sitta och avnjuta ett klassiskt stycke riktigt ren musik.
Jag funderade först på ett rörsteg, men det blir nog ett transistorsteg av nått slag.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Rör går bort helt och hållet om du vill komma i närheten av den distorsion du specade :wink:
Det finns en hel del transistor byggen på nätet (jag vet inte om dom är i närheten heller i och för sig). Har du prövat allvetande google?

Varför två mono block?
SA4AWB

Inlägg av SA4AWB »

Tänkte mest om någon här hade byggt nått som lät bra.
Har slängt ihop ett symasym steg men jag får det inte att låta bra alls. Antagligen brist på kunskap när något felar.

Anledningen till att ha en kanal per kort är enbart för felsökninges syfte. Ifall ett felar så kanske man kan jämföra mätningar och komma fram till felet. Så tänkte jag. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Gärna 0.0001% distortion. ;)

Bra operationsförstärkare ligger åt det hållet, kan dock inte komma på att jag har sätt någon effektförstärkare med sådan bra specifikation. Finns kanske något monster klass-a bygge?
SA4AWB

Inlägg av SA4AWB »

Kopplade in mitt symasym steg här igen å det strular som sagt.
Spänningen är frånslagen, högtalaren är kopplad å det ligger ljud på ingången.
När jag slår på spänningen så är ljudet kanonfint för att en sekund senare dista nått förskräckligt.
Vad kan det bero på?

Jag har lagt på en 70hz ren sinus på ingången å den ser fin ut på utgången den första sekunden, sen blir det som en liten platå strax ovanför mitten både på väg upp och på väg ner. Svårt att förklara.

Kör med en ringkärna på 300w så det borde inte vara några problem. Sitter även 10 kondingar på 330uF vardera på nätagget. Och en likriktarbrygga.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Sitter det då 5+5 kondingar på +/- spänningen på (5+5)*330u vilket ger 1650u för plus respektive minusspänningen för varje kanal?

Jag tycker det låter lite lite (spontant utan att ha räknat på det), man ser alltid stora burkar på minst 10000u för respektive spänning.
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

41hz.com om man inte vill konstruera själv.
SA4AWB

Inlägg av SA4AWB »

Jo jag vet att det är lite väl lite. Satte på utterligare 3000uF på varje pol men det gjorde ingen skillnad. Ljudet kanske inte hade blivit bra, men man borde i alla fall hört skillnad tycker jag.

Motormannen: Yepp, har varit där och kikat lite. Är dock emot slutsteg som byggs runt ett förstärkar chip. Kan tänka mig att dom flesta komersiella steg byggs runt liknande chip och dom låter därefter.
Hade en gång ett par sentec PA-9 steg, och dom lät gudomligt. Det är det ljudet jag är ute efter. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Det är inte så att den börjar självsvänga efter någon sekund?
Har du mätt om biasspänningarna ligger som de skall?
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

SA4AWB

Inlägg av SA4AWB »

hcb: Det är den här jag har byggt. Är osäker på vart jag ska mäta någonstans. Minus på multimetern till jord eller ska det mätas mellan komponenter, isf vilka? hehe
http://www.lf-pro.net/mbittner/Sym5_Web ... ym5_3.html
Har mätt mellan 0.22ohms motstånden med min sunkiga multimeter men den sa ingenting. Mätte även med oscilloskopet och linjen va rak hela tiden. Spänningen var på och det hände inget när jag vred på trimpotten. :(

Vrider manpå lagom mycket volym så kan det låta lite bättre men fortfarande pissdåligt. Ser på oscilloskopet att den klipper även vid ganska låg volym. En ren sinuston ser ut som korvar i oscilloskopet på utgången. hehe

Bild

Niklas: Verkar vara discontinued på dom sidor jag hittar den.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Du har råkat ut för ett gammalt känt elektronikfaktum:
"Förstärkare oscillerar alltid, oscillatorer mera sällan".
Du kan ju börja med att prova andra emittermotstånd om de du har är trådlindade, dina 0,22 Ohms.
SA4AWB

Inlägg av SA4AWB »

Vad kan ett lämpligt värde vara på dom?
Skriv svar