Sabbat dragstång till julafräs, Igen...

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Sabbat dragstång till julafräs, Igen...

Inlägg av X-IL »

Har sabbat min dragstång till Jula-fräsen, gängpaj i botten och sen så släppte "toppmuttern" (jo det var en mutter pågängad och dåligt svetsad) när jag skulle fixa till gängorna. Finns det något som talar emot att ta en helt vanlig M10-stång och svetsa dit en egen toppmutter?

Anledningen att gängan pajat är väl att jag får lov att knacka på gängstången för att släppa fräschucken, den sticker inte upp tillräckligt för att en kiljagare skall trycka ut den, finns det nån annan bra lösning på detta? Med en vanlig gängstång kan jag ju anpassa längden till fräschucken och därmed ha lite mer gäng i kontakt när jag knackar loss den.

Hoppas att det var förståeligt åtminstone hälften av det jag skrivit. Vill fixa detta ikväll så lite smarta lösningar som kan inhandlas för småpengar uppskattas.
Senast redigerad av X-IL 8 november 2010, 13:47:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Sabbat dragstång till julafräs

Inlägg av Glenn »

vanlig gängstång är oftast väldigt mjuk, nu fattade jag inte riktigt var du skulle ha den, men om originalet inte höll tvivlar jag på att en vanlig gängstång håller heller.. möjligen om du köper en hårdare, dom brukar vara färgmärkta om dom uppfyller 8.8 eller högre.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ja köper du en vanlig i butik så är de flesta ofta 4.4 eller dylikt. (Gängstång)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Skall kolla om jag hittar nån hårdare variant idag, det stora problemet med den gamla var nog egentligen att den var lite för kort och därför hade lite för litet ingrepp i chucken. Gängstång är billigt så jag testar nog med det i alla fall. Vilka färger skall jag leta efter, har för mig att jag sett färgmärkta stänger där jag tänker handla nämligen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

swedol bl.a har rostfri gängstång i flera olika diametrar... (De har två olika kvaliteter på vanliga med)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hmmm, Wiberger ligger inte riktigt mellan Västerås och Hallstahammar... Nej jag åker till min favvoskrot/överskottsbutik och köper istället. Kanske får med mig lite mer skruv, pinnfräsar och alu på samma gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kolla efter gulmärkt stång. Det är i allafall 8.8 kvalitet.
Ta inte rostfritt, dom har otroligt lätt för att skära i gängorna.

Sedan svetsar du fast en mutter uppe, under denna har du en lös mutter för att dra åt med.
Då frestar du inte på gängorna nere i verktyget när du drar åt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Smart säter! Då letar jag gulmärkt stång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Fick tag på gulmärkt gängstång och ett par fräsar. En skrubbfräs med kraschad topp, blir nog bra till kantfräsning, sen en annan vanlig pinnfräs, båda verkar HM-överdragna. Får testa ikväll om jag får till en dragstång
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Var handlar du "skroten"? Jag bor ju också i krokarna av V-ås.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

POS>>> Kolbäck, Kolbäcks metallåtervinning. Verkar som att de skall öppna upp ett till område för allmänheten. De har en stor hall med stora svarvar, fräsar, bockar mm mm. Mycket skräp och mycket skoj! Finns containrar fulla med trafos och liknande. Vissa saker prissätts lite hipp som happ, vissa får man för skrotpriset. Nån som behöver STORA pinnfräsar för järnpris kan göra fynd.

Min blivande CNC-fräs är byggd nästan uteslutande med skrot därifrån, förutom kullager.

Fixade dragstången igår, men tyvärr fanns inte plats för en extra mutter. Sen upptäckte jag varför originalet hade en så liten skalle, men med en centreringshylsa på stången så blir det inga problem med frigången. Skrubbfräsen som jag köpte funkade fint, men den vanliga pinnfräsen ville inte riktigt som mig...
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Perfekt, det är ju rätt nära. Då får jag tag mig dit nån dag och rota lite!
Alltid hittar man väll nått som man inte visste att man behövde förens man sett det.
När jag tänker på det så är det rätt mycket jag behöver leta efter. :)
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Hallen med maskiner har varit öppen länge om det är den du tänker på. Fräsar och skit som ligger i hyllorna där får man igentligen inte köpa då det hör till maskinerna.

Går man in i 'butiken' kan man hitta större fräsar som kostar 60kr/kg

Vad har det blivit för kul på skrotgårn ? Sist jag var där hade dom städat upp och lagt upp några få rör resten var tomt.

Det är kul och gå och rycka i maskinerna dessvärre ligger dom inte i min prisklass :(

Vart har du hittat fräsar för järnpris föresten?

Aha jag som läser dåligt som vanligt är det området längre ner på gatan som ska öppnas?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Den där maskinhallen ni talar om, har den nåt samband med en firma Ugnar&Maskiner i Kolbäck?
Har för mig det låg en skrotfirma granne med dom, när jag var dit för 15 år sedan.
Skriv svar