Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
Re: Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
Knappt 100 tror jag det var. Rek. monteringstemp för mina lager är 80-90 grader, 125 max.
Nu har jag satt ihop min byggsats!
Det var lätt, roligt och spännande
Överraskad över hur bra allt passade. Mina billiga lager hade jag inte mycket hopp om men det går rätt jämt o fint. Klart över förväntan. Kanske sätter sig efter ett tag också. Ska nog använda den till en liten CNCsvarv eller nått. Blir ju inte så höga varvtal då.
Det var lätt, roligt och spännande

Överraskad över hur bra allt passade. Mina billiga lager hade jag inte mycket hopp om men det går rätt jämt o fint. Klart över förväntan. Kanske sätter sig efter ett tag också. Ska nog använda den till en liten CNCsvarv eller nått. Blir ju inte så höga varvtal då.
Det var snabbt jobbat! (Jag överlämnade delarna kl 19.30 idag!) Kul att det gick bra! Och ja, jag tror att vi fick till alla toleranser rätt perfekt.
Du vet väl att bild på bygget är obligatoriskt?
Och sen har jag ju en byggsats till över om någon är intresserad...
Du vet väl att bild på bygget är obligatoriskt?

Och sen har jag ju en byggsats till över om någon är intresserad...

Nu har jag det.
(Jag hade tänkt vänta tills jag hade monteringsdetaljerna/Z-axeln klara egentligen, men det har kommit en massa annat emellan. Nu mätte jag genom att helt enkelt tvinga fast spindeln mot bordet och klämma fast klockan mot ett aluminiumblock och ställa på lämpligt ställe.)
Det känns inte helt enkelt att mäta detta: var mäter man egentligen? Först mätte jag med en decimeterlång stång polerat axelstål från en gammal diskettstation i en 4 mm hylsa. Det verkar ge mellan 2 och 15 hundradelar i totalkast (p-p) ca 50 mm från hylsnosen beroende på hur mycket tur jag har när jag spänner fast axeln och hur jag vrider den. Även 5 mm ut har jag ett kast på ca 10 hundradelar.
Sen testade jag med ett 8 mm aluminiumskaft till en papperskniv. 45-50 mm ut får jag 2-10 hundradelar (5 mätningar) och 25-30 mm ut 2-7 hundradelar (också 5 mätningar) totalkast; 5 mm från hylsnosen ca 2.
Jag vet inte hur rak någon av dessa axlar är.
Mäter jag inne i ER20-konen (utan hylsa monterad) verkar jag få knappt 2 hundradelar i totalkast oavsett var jag mäter. Så jag antar att jag kan vara rätt nöjd ändå. Både insatschucken och hylssatsen vad specad till 5 hundradelars noggrannhet, har jag för mig, och om då avvikelsen ligger under 0.01 mm så känns det ju helt ok!
Det vore kul att få lite kommentarer på värdena från någon som har koll. Kommer jag att bli nöjd?

Det känns inte helt enkelt att mäta detta: var mäter man egentligen? Först mätte jag med en decimeterlång stång polerat axelstål från en gammal diskettstation i en 4 mm hylsa. Det verkar ge mellan 2 och 15 hundradelar i totalkast (p-p) ca 50 mm från hylsnosen beroende på hur mycket tur jag har när jag spänner fast axeln och hur jag vrider den. Även 5 mm ut har jag ett kast på ca 10 hundradelar.
Sen testade jag med ett 8 mm aluminiumskaft till en papperskniv. 45-50 mm ut får jag 2-10 hundradelar (5 mätningar) och 25-30 mm ut 2-7 hundradelar (också 5 mätningar) totalkast; 5 mm från hylsnosen ca 2.
Jag vet inte hur rak någon av dessa axlar är.
Mäter jag inne i ER20-konen (utan hylsa monterad) verkar jag få knappt 2 hundradelar i totalkast oavsett var jag mäter. Så jag antar att jag kan vara rätt nöjd ändå. Både insatschucken och hylssatsen vad specad till 5 hundradelars noggrannhet, har jag för mig, och om då avvikelsen ligger under 0.01 mm så känns det ju helt ok!
Det vore kul att få lite kommentarer på värdena från någon som har koll. Kommer jag att bli nöjd?

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kila in hos någon som rundslipar och köp en bit så har du en bra referens att mäta på.
Eller passpinnar som inte kostar många kronor: http://www.wiberger.se/templates/iso-23 ... -pinne.htm
Jag har läst på lite, och 2 hundradelar i totalkast verkar inte jättebra, men kanske inte katastrofalt heller. Framför allt ger det ojämn belastning/ojämnt slitage på skären om man fräser med mindre pinnfräsar (runt 3 mm och nedåt) där onoggrannheten börjar närma sig matningen per tand. "Riktiga" maskiner, typ Bridgeport och liknande, får tydligen sin spindelkona slipad efter montering i spindellagren, vilket ger ca faktor fem bättre rundgångsnoggrannhet än vad jag har nu (några tusendelars avvikelse alltså).
Så länge inte hela spindeln "wobblar", d.v.s. så länge själva spindelaxeln roterar med god noggrannhet och inte glappar (d.v.s. så länge felet är lika stort vid samma position varje varv) så ska det tydligen fortfarande gå att få bra resultat.
Sen tillkommer frågan om hur balanserad spindeln är. Vibrerar den så ger det ju upphov till fler avvikelser. Vi får se...
Så länge inte hela spindeln "wobblar", d.v.s. så länge själva spindelaxeln roterar med god noggrannhet och inte glappar (d.v.s. så länge felet är lika stort vid samma position varje varv) så ska det tydligen fortfarande gå att få bra resultat.
Sen tillkommer frågan om hur balanserad spindeln är. Vibrerar den så ger det ju upphov till fler avvikelser. Vi får se...
Lite sen fråga, men vad menar du med "får tydligen sin spindelkona slipad". Menar du att de slipar huset där lagren ska sitta?
Nä, att de monterar spindeln i maskinen och finslipar konan efteråt, d.v.s. när spindeln redan är monterad.