Z80 dator
-
Re: Z80 dator
på varje kort sitter det minst en tantal som är hyggligt stor och en 10NF keramisk på varje krets.
På PSU:n sitter en 470UF ellyt.
Nu har jag lyckats läsa identifikationen på ett kort och testar med min read_sectors funktion.
På PSU:n sitter en 470UF ellyt.
Nu har jag lyckats läsa identifikationen på ett kort och testar med min read_sectors funktion.
-
-
-
Sådär ja, nu har jag hittat några av felen:
Jag försökte prata med disken via CCH och inte LBA
Jag försökte prata med mastern.. Kortet är ju slave.
Bootloader PIC-kretsen flyttade bara 8K kod, min kod blev 8,2K.
Så nu flyttar den 32K. Men det tar en jävla tid.
Jag försökte prata med disken via CCH och inte LBA
Jag försökte prata med mastern.. Kortet är ju slave.
Bootloader PIC-kretsen flyttade bara 8K kod, min kod blev 8,2K.
Så nu flyttar den 32K. Men det tar en jävla tid.
Aha... jag trodde faktisk att du använde Z80'n för att bootloada sig själv, det hade jag gjort iaf.
Vid reset aktiveras bootloadern (á la BIOS), finns det ett programkort laddas dess data in i RAM-minne som är bankad, när detta är klart skickas ett speciellt kommando till banken som dels bankar det nyss laddade RAM till att börja på adress 0000h och dels aktiverar reset.
På det vis kan man alltid ladda in "senaste" program och bootloadern fyller inget vid normal drift. En manuell knapp till att omstarta allt ville bara bra: fixa buggar, kompilera, spara till kortet, peta i kortet, trycka på knappen *pooofff*, allt klart...
Jag har ifs. en DATAMAN S4 så jag kan emulera EPROM direkt ju, ville spara en del tid men är inte lika roligt.
Sedan ville det vara trevligt att bootloadern kunde läsa FAT samt HEX-fil, på det vis kunde man bara blåsa ner data direkt från PC till kort som den resulterande HEX-fil, vara sig man kör assembler eller C eller annat språk.
Vid reset aktiveras bootloadern (á la BIOS), finns det ett programkort laddas dess data in i RAM-minne som är bankad, när detta är klart skickas ett speciellt kommando till banken som dels bankar det nyss laddade RAM till att börja på adress 0000h och dels aktiverar reset.
På det vis kan man alltid ladda in "senaste" program och bootloadern fyller inget vid normal drift. En manuell knapp till att omstarta allt ville bara bra: fixa buggar, kompilera, spara till kortet, peta i kortet, trycka på knappen *pooofff*, allt klart...
Jag har ifs. en DATAMAN S4 så jag kan emulera EPROM direkt ju, ville spara en del tid men är inte lika roligt.
Sedan ville det vara trevligt att bootloadern kunde läsa FAT samt HEX-fil, på det vis kunde man bara blåsa ner data direkt från PC till kort som den resulterande HEX-fil, vara sig man kör assembler eller C eller annat språk.
-
Ja, jag kommer att ha programmet på CF kortet när jag väl får igång allt bättre.
Programmerings/debug kortet ska inte finnas med i den sista versionen... tror jag.
Och nu behöver jag bara dra min hex fil till ett batch script och restarta datorn efter några sekunder och allt är klart.
Programmerings/debug kortet ska inte finnas med i den sista versionen... tror jag.
Och nu behöver jag bara dra min hex fil till ett batch script och restarta datorn efter några sekunder och allt är klart.
-
Nu funkar CF kortet och dess rutiner perfekt.
Jag vill nu få igång någon form av filsystem.
Jag har tittat på detta:
http://elm-chan.org/fsw/ff/00index_e.html
Jag lyckades tillslut kompilera det med det tog typ 3timmar av modifierade och nu har jag typ 2% utrymme kvar av mina 32K.
Och det är typ här mina kunskaper stannar.
Vad ska jag göra?
Jag vill helst få igång cp/m på datorn, men jag har inte den blekaste aning om hur man gör det.
Jag måste skriva egna hårdvaru funktioner som lcd_put_char() och cf_read_sector() osv med de är ju rdan klara till största del.
Men hur funkar resten?
Hur stort får bios vara, vart ska det ligga? hur ska jag kunna köra cp/m?
cp/m ska ju ligga på cf kortet och jag ska läsa en sektor från det och stoppa in i ram och börja köra kod därifrån eller?
Löser sig allt annat automagiskt eller?
Helt enkelt, hur får man igång cp/m på en egengjord dator?
Jag vill nu få igång någon form av filsystem.
Jag har tittat på detta:
http://elm-chan.org/fsw/ff/00index_e.html
Jag lyckades tillslut kompilera det med det tog typ 3timmar av modifierade och nu har jag typ 2% utrymme kvar av mina 32K.
Och det är typ här mina kunskaper stannar.
Vad ska jag göra?
Jag vill helst få igång cp/m på datorn, men jag har inte den blekaste aning om hur man gör det.
Jag måste skriva egna hårdvaru funktioner som lcd_put_char() och cf_read_sector() osv med de är ju rdan klara till största del.
Men hur funkar resten?
Hur stort får bios vara, vart ska det ligga? hur ska jag kunna köra cp/m?
cp/m ska ju ligga på cf kortet och jag ska läsa en sektor från det och stoppa in i ram och börja köra kod därifrån eller?
Löser sig allt annat automagiskt eller?
Helt enkelt, hur får man igång cp/m på en egengjord dator?
Fan, det är ju nästan så att jag funderar på att starta upp mitt FPGA-kort och göra en förbättrat TRS80. Jag har hittat en gratis Z80-kärna och den TRS80 jag har liggande har ju fått monterat en "lätt ändrat" BASIC-prom, minneskapsler har jag till förbannelse (32kB SRAM, 120ns, MÅNGA av dom).
Putsa av med lite nyare display eller göra en grafisk VGA-generator i svart/vit.... kunde vara lite kul.
Ha möjlighet att boota med TRS80 BASIC eller CP/M...
Men tiden räcker knappast till....
Putsa av med lite nyare display eller göra en grafisk VGA-generator i svart/vit.... kunde vara lite kul.
Ha möjlighet att boota med TRS80 BASIC eller CP/M...
Men tiden räcker knappast till....