Flytta windowsinstallation

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Flytta windowsinstallation

Inlägg av vfr »

Jag har en windowsinstallation med Borland C++ Builder 5 som jag vill överföra till en virtuell PC, för att sedan installera en nyare Builder på maskinen "native" (inte virtuellt). Jag behöver ha den gamla 5:an kvar en tid, men den samarbetar inte med nyare Builder. Så tänkte jag köra 5:an virtuellt under sin kvarvarande tid.

Problemet kommer när man skall flytta installationen och hela Win-miljön till den virtuella maskinen. Den fysiska flytten är inga problem. Däremot får man sen samma problem som när man försöker flytta en installation till ett nytt moderkort och en uppgraderad PC, att Win skiter sig för att det är fel hårdvara. Jag har lyckats med flera såna uppgraderingar tidigare men den här vägrar. Inte ens felsäkert läge funkar så att man kan byta ut en del drivare och sånt i efterhand.

Att göra en nyinstallation av hela Win+BCB5+alla komponenter, är inte görbart med en rimlig arbetsinsats. Att det sedan är en laptop gör ju inte saken enklare, med tanke på extra diskar och liknande. Därför skulle det varit smidigt med just en virtuell lösning.

Är det någon som har några knep för att lyckas? En tanke är att kanske avinstallera t.ex grafikdrivare innan flytten. Men det är ju svårt att få en helt "ren" maskin medan den fortfarande är igång på gamla installationen.

Edit: Den virtuella programvaran är VirtualBox, men det borde ju inte göra någon principiell skillnad. Flytten av win-installationen är blockmässig, alltså "image". Ingen filkopiering för det funkar definitivt inte.
Johanb

Re: Flytta windowsinstallation

Inlägg av Johanb »

Har du testat vmware converter?
Jag har ett svagt minne av att den kan mixtra med drivers under konverteringen.
Finns som free download hos vmware.com.

Edit:
Skrev det här innan jag visste om virtualbox :)
Annars ffinns ju vmware player för fri hämtning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beror på vilken variant av windows du kör.
Generellt gäller, avinstallera grafik och chipset drivers, så har du större chans, men är det inte lättare att installera på en ny disk, och köra dualboot så länge?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

avinstallera grafik och chipset drivers

Jo, det var väl så jag tänkte också. Den står och jobbar med att återställa image-filen till den virtuella maskinen nu. Ska bli spännande att se hur resultatet blir... :?:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

VMWare Converter som nämndes fixar detta utan något strul.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det sket sig också! Den startar inte ens i felsäkert läge.

mrfrenzy> Jag skulle vilja haft en motsvarande för VirtualBox. Eftersom jag nu börjar kunna VB lite grann, så vill jag gärna fortsätta med den. Egentligen så borde själva drivrutinsbiten i konvertern inte vara beroende av virtualiseringprogramvaran. Man har ju samma problem när man flyttar till nytt moderkort t.ex. Däremot så föstår jag givetvis att delarna är sammanbyggda i ett program (den fysiska flytten till WMWare image och drivrutinsbiten).

Kunde man däremot hitta ett fristående program som gjorde samma sak, så vore det ju biff. Eftersom samma problem uppstår när man flyttar en fysisk installation, så vore det ju inte helt otänkbart att någon skrivit något sådant.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

hade också rekomenderat vmware converter med tanke på att du ska migrera.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

VMWare server och converter är alltså gratis och löser problemet, men om du nödvändigt ska köra virtual box ser jag ett par möjligheter:
1) Konvertera först till VMWare, sedan därifrån vidare till Virtual Box (inte säkert det funkar om dom emulerar hårdvaran olika)
2) Antar att du får blåskärm när du försöker starta maskinen i Virtual Box? Prova att ta bort/byta namn på den/de drivrutiner som orsakar blåskärmen. Med lite tur hittar windows ett annat alternativ och bootar. Om det inte bootar gör en reparationsinstallation.

Att fysiskt flytta en windowsinstallation från en maskin till en annan dator är nog ganska ovanligt idag. Dels pga att efter tre år när man ska byta maskin så är det en ny version som gäller, dels pga licenserna som numera följer med datorn.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Just det! En reparationsinstallation naturligtvis! :wall: Varför tänkte jag inte på det. Det har jag ju använt hur många ggr som helst i andra sammanhang (riktiga fysiska maskiner). Det blir givetvis till att pröva den varianten.
Johanb

Inlägg av Johanb »

mrfrenzy skrev: Att fysiskt flytta en windowsinstallation från en maskin till en annan dator är nog ganska ovanligt idag. Dels pga att efter tre år när man ska byta maskin så är det en ny version som gäller, dels pga licenserna som numera följer med datorn.
För att inte tala om hur nerskitad och skakig en välanvänd installation är efter den tiden.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Visst är det så, generellt sett. Fast sköter man en installation bra och undviker onödiga "testinstallationer", rensar lite då och då mm så är det inga problem att köra länge på den. Min nuvarande Win-installation hemma är nog 4-5 år gammal och den känns lika rapp som alltid. Skulle jag omstallerat var eller varannat år så hade jag blivit vansinnig. Jag har alldeles för mycket beroenden och inställningar för att göra det någorlunda smidigt.

Ett trick när man bara skall "testa" något, är att göra en imagebackup innan testet. Blir då installationen, eller vad man nu gör, inte bra så återställer man bara imagen istället för att avinstallera. Då slipper man att nerlusa register och sånt med en massa skit. Likadant så kan man testa "rensningsprogram" och liknande utan att riskera hela installationen. Till imagebckup är Acronis alldeles utmärkt eftersom den kan göra differentiella backuper.
Skriv svar