litet CNC-jobb i 5mm alu. - Prisidé
- )ExecutoR(
litet CNC-jobb i 5mm alu. - Prisidé
Tjena!
Plockade fram och började titta på min RC-bil igen, och upptäckte varför den stått stilla så länge. Fjäderbenstornet fram hade spruckit, och jag är nu på jakt efter en ersättningsdel i aluminium men hittar inget.
Tjockleken är 5mm och storleken är inte större än att det går in på ett kreditkort.
Såhär ser delen ut, men vissa hål är "onödiga" och kan skippas för större hållbarhet/mindre jobb.
http://lurifix.mine.nu/plastdel1.jpg
http://lurifix.mine.nu/plastdel2.jpg
Kan återkomma med exakta mått när jag kommer hem och har tillgång till riktiga mätverktyg.
Hur mycket skulle ni vilja ha för material + jobb + frakt på ett ungefär?
Tack på förhand!
/Thomas
Plockade fram och började titta på min RC-bil igen, och upptäckte varför den stått stilla så länge. Fjäderbenstornet fram hade spruckit, och jag är nu på jakt efter en ersättningsdel i aluminium men hittar inget.
Tjockleken är 5mm och storleken är inte större än att det går in på ett kreditkort.
Såhär ser delen ut, men vissa hål är "onödiga" och kan skippas för större hållbarhet/mindre jobb.
http://lurifix.mine.nu/plastdel1.jpg
http://lurifix.mine.nu/plastdel2.jpg
Kan återkomma med exakta mått när jag kommer hem och har tillgång till riktiga mätverktyg.
Hur mycket skulle ni vilja ha för material + jobb + frakt på ett ungefär?
Tack på förhand!
/Thomas
Re: litet CNC-jobb i 5mm alu. - Prisidé
Hej,
Jag kan göra den i 5mm aluminium. Du fixar en .dxf eller liknande på hur den ska se ut, interna "hörn" kommer att få en radie av på 1.5mm eftersom jag behöver skära med en 3mm fräs, hål borras till närmsta 1/10-del men försök minimera antalet olika hål-storlekar. Konturen ser ut att ha en radie, jag antar att den inte fyller någon egentlig funktion?
Det rör sig om en styck eller? 200:- inkl frakt och mtrl.
/Henrik.
Jag kan göra den i 5mm aluminium. Du fixar en .dxf eller liknande på hur den ska se ut, interna "hörn" kommer att få en radie av på 1.5mm eftersom jag behöver skära med en 3mm fräs, hål borras till närmsta 1/10-del men försök minimera antalet olika hål-storlekar. Konturen ser ut att ha en radie, jag antar att den inte fyller någon egentlig funktion?
Det rör sig om en styck eller? 200:- inkl frakt och mtrl.
/Henrik.
- )ExecutoR(
Det låter super! Jag får sätta mig ikväll och försöka skapa en sån .dxf-fil åt dig.
Riktigt fin blev den och priset var helt okej må jag säga
Kan man få en bild när den är monterad?

Kan man få en bild när den är monterad?

- )ExecutoR(
Jag la originaldelen direkt på en vanlig scanner och skannade av den, sen skickade jag bilden till en bekant som jobbar i CAD hela dagarna, något som var en trevlig överaskning var att han fick den inscannade bilden i skala 1:1 när han la in den i cadprogrammet, sen tog det honom ungefär en timme att rita av den. Efter det skickade jag cadritningarna till H.O, och snart har jag nu den nya delen hemma.
Är själv helt fascinerad över tekniken. =)
Kommer absolut lägga upp bilder på delen monterad om ni vill, ska även bli mycket intressant att se hur lik den blev original.
Är själv helt fascinerad över tekniken. =)
Kommer absolut lägga upp bilder på delen monterad om ni vill, ska även bli mycket intressant att se hur lik den blev original.
brukar inte denna del vara monterad i diffhuset? kanske finns en tanke till att den ska gå sönder istället för att bräcka sönder diffhuset!? fast din bil kanske inte är 4-hjulsdriven, och har billigare plsatbitar där fram, den ser dock väldigt kraftig ut, jag har en rc-bil med en trasig bärarm som inte går att få tag på 

- )ExecutoR(
gOry:
Mycket möjligt att det är så, självklart är inte kedjan starkare än dess svagaste länk, förhoppningsvis håller diffhuset, annars får jag väll tillverka även det i aluminium...
Har inte varit hemma ännu så har inte kunnat testmontera eller se hur bra det passar, återkommer med bilder så fort det blir av.
Mycket möjligt att det är så, självklart är inte kedjan starkare än dess svagaste länk, förhoppningsvis håller diffhuset, annars får jag väll tillverka även det i aluminium...

Har inte varit hemma ännu så har inte kunnat testmontera eller se hur bra det passar, återkommer med bilder så fort det blir av.