Jag vet att det är "longshot", men funderar på vad som krävs för att styra en likström från en pinnsvets med en mikroprocessor. Min tanke är att den borde kunna vara möjligt att bygga en induktionsugn med inställbar frekvens.
Spänningen borde variera eller gå av/på i en frekvens upp till 10 khz...
styra ström från pinnsvets
Re: styra ström från pinnsvets
Förstår jag det rätt att du vill kunna pulsa en dc-spänning med en frekvens från 0?-10kHz?
Jepp, visst går det, switcha "bara" spänningen med en IGBT, mOSFET eller nåt annat som tål hög ström/spänning.
koppla den till en I/O-pinne på din favvoprocessor helst vill du nog isolera den från den styrda dc-spänningen. det känns inte som att experimentet är helt ofarligt.
Räcker 10kHz för induktionen?
Jepp, visst går det, switcha "bara" spänningen med en IGBT, mOSFET eller nåt annat som tål hög ström/spänning.
koppla den till en I/O-pinne på din favvoprocessor helst vill du nog isolera den från den styrda dc-spänningen. det känns inte som att experimentet är helt ofarligt.
Räcker 10kHz för induktionen?
Ja, farligt är det säkert. Jag har inga planer att förverkliga det utan total säkerhet.
vad jag hittar på nätet borde 10-50 khz räcka. Jag vet att man använder 10 khz vid ett smältverk i närheten som smälter metall...
vad jag hittar på nätet borde 10-50 khz räcka. Jag vet att man använder 10 khz vid ett smältverk i närheten som smälter metall...
har inte helt koll på frekvensen men har kommit i kontakt med induktionsvärming. jag tror att man kör med nån slags "reglerloop" där man försöker hitta en resonansfrekvens med värmare + det som ska värmas. nånting i stil med att man ändrar frekvens till s man hittar en peak i ström som går genom induktionsspolen. jag tror det är detta man hör när man slår på en platta på en induktionsspis och innan kastrullen är mätted.
Just resonansfrekvens kanske man har vid kokplatter för att spara ström, men jag hittar ingenting om det på nätet...
Men en bra lista fans på engelska wikipedia...
Frequency [kHz] Workpiece type
5 - 30 Thick materials
100 - 400 Small workpieces or shallow penetration
480 Microscopic pieces
låg frekvens djup inträngning, hög frekvens liten inträngning...
Men en bra lista fans på engelska wikipedia...
Frequency [kHz] Workpiece type
5 - 30 Thick materials
100 - 400 Small workpieces or shallow penetration
480 Microscopic pieces
låg frekvens djup inträngning, hög frekvens liten inträngning...
Det är väl det som kallas skinneffekten (skin effect). Du får kanske kolla upp intermittensen på svetsen så den klarar att köra så mycket som du har tänkt.
Vad ska ugnen användas till?
Jag jobbar/ har jobbat på industrier som servicelektriker och har lite lite kunskap om induktionshärdning om det är det det ska användas till?
Fördelen med induktionsvärmning är ju just att man inte behöver en ugn. utan kan hetta upp materialet lokalt/ytligt, snabbt och exakt, nackdelarna är att induktorn måste vara konstruerad och anpassad för det man ska värma så det är inte direkt ett universalt värmnings sätt.
En sak till som man bör tänka på är vilka mägder energi det åtgår, en maskin jag har "varit" på härdar drivaxlar typ 60-80cm 5-6cm diameter värmer upp dom i ytan (runt5mm) till 700-800grader på 10-15sek, den förbrukar i runda slängar 500-800kW vid värmning, frekvensen är mellan 1.5-2.5kHz.
Jag jobbar/ har jobbat på industrier som servicelektriker och har lite lite kunskap om induktionshärdning om det är det det ska användas till?
Fördelen med induktionsvärmning är ju just att man inte behöver en ugn. utan kan hetta upp materialet lokalt/ytligt, snabbt och exakt, nackdelarna är att induktorn måste vara konstruerad och anpassad för det man ska värma så det är inte direkt ett universalt värmnings sätt.
En sak till som man bör tänka på är vilka mägder energi det åtgår, en maskin jag har "varit" på härdar drivaxlar typ 60-80cm 5-6cm diameter värmer upp dom i ytan (runt5mm) till 700-800grader på 10-15sek, den förbrukar i runda slängar 500-800kW vid värmning, frekvensen är mellan 1.5-2.5kHz.