Spiskontroll

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Senil

Spiskontroll

Inlägg av Senil »

Jag håller på med ett litet projekt och skulle behöva veta om spisen är på eller inte. (Nej, gå ut i köket och kolla är inte ett alternativ)
Om den är på så behöver jag en signal (5v) till min arduino för vidare lek. Ja det är bara lek :D

Dock vet jag inte hur jag ska göra detta på enklaste sätt, finns det någon bra sätt att lösa detta, som dessutom medför att jag slipper göra allt för stora ingrepp på spisen.

Spisen är av standard hyreshus 90-tal kvalisort och drivs med 230v.

Jag har funderar på att sätta en fotodiod mot "På"lampan, men vill helst ha så lite saker som möjligt synliga.

Någon som har en enkel å bra lösning som jag inte behöver vara rädd att den bränner ner hela huset?

/Senil
blueint
Kontakt:

Re: Spiskontroll

Inlägg av blueint »

Mät strömmen till spisen.
Sätt ett relä på spisen så bestämmer du om den skall vara på.
Mät strålningsvärmen från plattorna.
Senil

Inlägg av Senil »

Börjar ångra att jag inte var mer vaken på elektroniklektionerna på gymnasiet :/
Har du några förslag på hur jag mäter strömmen till spisen på ett enkelt sätt ? Helst med en digital signal :)

Funderat på strålningsvärme, men det är ju inte säkert att spisen är på bara för att plattan är varm... Du kan ju nyss ha stängt av den.

/Senil
niklo

Inlägg av niklo »

du skulle kunna koppla in en sån här, http://se.farnell.com/1329623, för att mäta strömmen men akta dig det är 230V vi pratar om!
den har en analog utgång så du skulle en krets för att avgöa av/på tex en komparator. då får du en "digital" signal..
Senast redigerad av niklo 19 september 2009, 03:55:46, redigerad totalt 1 gång.
bearing

Inlägg av bearing »

en vad?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

själv skulle jag gått på lampan, alltid trevligt att slippa koppla in sej på nätspänningen om man kan slippa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det som ska göras är att kolla om det går en ström större än X i någon fas. Detta kan enkelt göras vid att dra fasen/faserna genom en vanlig ringkärna (t.ex. 58-700-01). Denna ger då ut en AC-spänning om det dras ström i tråden som går genom, det exakta värde är ganska likgiltigt, bara spänningen är "hög nog".

Nåväl, en transistor kan enkelt styras av denna spänning, är spänningen låg kan man lägga på en bias-spänning.

Transistorn (en per fas) går då på och av när det dras ström från den övervakade fas, transistorn kan då ha en pull-up på kollektorn och en kondensator mellan emitter och kollektor. Tidkonstanten för kondensatorn och pull-up motståndet ska vara större än 20ms, gärna runt 100ms.

Har man fler faser kan man koppla ihop alla kollektorerna och nöja sig med 1 pull-up motstånd & kondensator.

Sedan koppas detta signal till µC'n, '0' = ström dras av spisen, '1' = ingen ström dras.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Strömmätningen borde man kunna göra vid en förlängningskabel om det är perilex-ansluten spis. Då slipper man göra ingrepp i spisen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Javisst men det framgår ju inte om trådskaparen har problem med det...
Senil

Inlägg av Senil »

Johanb skrev:Strömmätningen borde man kunna göra vid en förlängningskabel om det är perilex-ansluten spis. Då slipper man göra ingrepp i spisen.
Perilex?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...och skulle behöva veta om spisen är på eller inte. (Nej, gå ut i köket och kolla är inte ett alternativ)

Ropa till frun i köket och fråga ?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Skriv svar