5x7 LED Matris + PIC16F84/F876? Hjälp med schema.
5x7 LED Matris + PIC16F84/F876? Hjälp med schema.
Jag har byggt ihop en 5x7 LED Matris enligt schemat (Schemat).Kan någon hjälpa med att visa hur jag sedan kan kontrollera denna matris med antingen en PIC16F84 eller en PIC16F876, så att jag kan scrolla meddelande på den. Vilka andra komponenter behövs? Ni kanske ar något färdigt schema. Har försökt att hitta på nätet men hittar bara färdiga matriser och ingen med schema.
Tacksam om ni kunde hjälpa mig.
Tacksam om ni kunde hjälpa mig.
Senast redigerad av Nulletz 1 april 2005, 21:21:12, redigerad totalt 1 gång.
- Schnegelwerfer
Det finns många liknande trådar här på forumet som du kan söka efter. Ditt schema innehöll ju bara de hopfogade lysdioderna, så du har ganska mycket jobb kvar.
Du måste antingen multiplexa eller använda skiftregister för att kontrollera lysdioderna eftersom en PIC inte har 35 I/O-portar. Sedan måste du även fixa drivning till lysdioderna som klarar av den ström de vill ha.
Jag tycker i alla fall att du ska skippa 16F84:an, det finns ingen anledning att använda den idag. Använd en PIC16F628 istället, den är billigare och bättre samt kräver ingen extern kristall.
Du måste antingen multiplexa eller använda skiftregister för att kontrollera lysdioderna eftersom en PIC inte har 35 I/O-portar. Sedan måste du även fixa drivning till lysdioderna som klarar av den ström de vill ha.
Jag tycker i alla fall att du ska skippa 16F84:an, det finns ingen anledning att använda den idag. Använd en PIC16F628 istället, den är billigare och bättre samt kräver ingen extern kristall.
- Schnegelwerfer
Hittade något som eventuelt kan fungera. Har försökt att modifiera det så att det skulle funka till min Matris. Schemat hittar ni här Schema.
Men jag undrar 3 saker.
1. Skulle det fungera?
2. OM det fungerar kan jag använda mig av BC547 transistorerna? Eller skall jag använda någon annan.
3. Vilket värde skall jag ha på Motstånden till Basen på transistorerna?
Men jag undrar 3 saker.
1. Skulle det fungera?
2. OM det fungerar kan jag använda mig av BC547 transistorerna? Eller skall jag använda någon annan.
3. Vilket värde skall jag ha på Motstånden till Basen på transistorerna?
- Schnegelwerfer
Jag gilllade inte riktigt schemat du länkade till. Där drivs lysdioderna utan strömbegränsningsmotstånd, och det är aldrig bra även om det kan råka fungera ibland.
Det du vill ha är ett separat strömbegränsningsmotstånd för varje rad, och sedan tänder du en kolumn åt gången och scrollar genom kolumnerna så snabbt att ögat inte hinner se att bara en kolumn åt gången är tänd (multiplexing).
Jag orkar inte leta upp någon gammal tråd nu, men exakt det här problemet har varit uppe ett par gånger förut i forumet.
EDIT: Hittade på en tråd som no kn hjälpa:
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... ght=#33739
Det du vill ha är ett separat strömbegränsningsmotstånd för varje rad, och sedan tänder du en kolumn åt gången och scrollar genom kolumnerna så snabbt att ögat inte hinner se att bara en kolumn åt gången är tänd (multiplexing).
Jag orkar inte leta upp någon gammal tråd nu, men exakt det här problemet har varit uppe ett par gånger förut i forumet.
EDIT: Hittade på en tråd som no kn hjälpa:
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... ght=#33739
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html
där står det mesta man behöver veta om 555timers.
där står det mesta man behöver veta om 555timers.