Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Ja, nu till de utlovade bilderna. Imorse när jag och SM2LIY vaknade var det så fint väder ute att vi bara fick lov att fortsätta jobbet på vertikalen. Så vi sköt upp hemresan lite och började hissa upp den sista sektionen innan toppröret ska dit. Efter det tog Pelle och började löda radialer, jag fixade ihop toppröret och ordnade infästningen av koaxen till vertikalen. Här är lite bilder...Det var äckligt bra väder, vindstilla och soligt.

Bild
Jag uppe på 18m, skruvande fast bultarna som håller toppsektionen.

Bild
Kändes betydligt tryggare sedan wirestagen kom dit

Bild
Pinne nummer 2 från vänster är nya antennen, ca 130m från 60m masten.

Bild
Gårdagens pilsnerskörd, eller ja tror det blev fem stycken iaf :)

Bild
Jag och SM2XJP begrundar våra liv

Bild
Toppen av toppröret

Bild
60mm rör i botten ca 5m, sedan 50s rör som taperas ner till slutligen 12mm.

Bild
Fastsättning av koax till vertikalen

Bild
Mycke värme krävs

Bild
Hur världen sett ut om du hade varit en gasbrännare

Bild
Men smält någon gång!!

Bild
Klart :)

Bild
SM2LIY står och skalar de 64st radialer vi hitills lagt ut. Ingen är kortare än 1/4 våglängd så förmodligen är det runt 3km radialer redan. Vi lägger nog ut ytterligare 2km.

Bild
Vulktejp till förbannelsen, om detta tar in vatten så vettefan vad jag gör.

Bild
Färdigt, nu är det bara att ta dit toppröret och förhoppnignsvis få resonans på rätt ställe. Om inte blir det en liten choke för att matcha in historien.

To be continued...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Så hela masten är antennspröt. Coolt!
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Fan vilket härligt bygga att följa!
Jag har följt tråden sen början och det blir bara bättre o bättre.

Nu först fattade jag varför den masten är isolerad från sitt fäste, för att hela klabbet är antenn! :shock:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Edit: Såg nu att tamparna så klart var till alla de små radialerna (vilket ju även stod). 8)
Bara det måste ha varit ett jättejobb... :eek2:
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Ja, jag skulle tro det är SM2LIY som lagt ut 95% av alla radialer så han har jobbat på bra :) Totalt har det gått åt runt 6km radialer till 4-SQ på 80m och skulle tro ungefär 3km för 160m vertikalen. Sedan har det gått åt ca 4km radialer för de 8st bäverantennerna som är ute i skogen så förrådet med DL-1000 börjar sina. Nu finns det bara några km kvar :(
laban12

Inlägg av laban12 »

Var har du fått tag på DL1000? Kan man köpa sådant?
Har militären slutat med trådad kommunikation nu?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Folk som lyckats få tag i när de lagt ner olika regementen. Jag annonserade efter det och fick köpa 8st rullar av en snubbe. Dock ville han behålla ett par rullar själv. Jag fick betala 100kr/st för dem.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Hur funkar en sån antenn ihop med åska?
Det känns ju som det räcker med en smäll i Härnösand för att ni ska få spikar som kan slå sönder vad ni nu har i andra änden på den där lilla RG58:an, eller vad det nu var i 50kvadratsskon du eldade på.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Brukar mest bara bli lite överslag i kontakter och så vid åska. De flesta antennerna är DC-jordade och även denna tänker jag DC-jorda. Det blir både ett gnistgap och en spole mot jord vid matningspunkten. Men visst, åska märks även när den inte är vidare nära.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Glöm inte att lägga svart eltape på vulktapen. Vulktapen spricker av UV-ljus, vilket svarta eltapen skyddar den mot. Efter några somrar börjar vulktapen spricka annars...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade kört med silikon rakt av på allt som skall vara tätt, litar personligen inte på vulktape till 100% i sådan här fall för det går inte helt ner i alla sprickor och öppningar som fukt och vatten kan tränga ner i, silikon kan man däremot trycka in på sådana ställen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om det bara finns någon slät yta i båda ändar som man kan avsluta vulkningen på så håller det enligt min erfarenhet hur länge som helst (såvida man inte glömmer eltejpen då).
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jepp, har man luftfickor inuti kan jag köpa att man kör med sillikon men annars vid typ kabelkontakter osv tror jag det är överkurs. Och ja, jag kör alltid eltejp över vulktejpen, dock inte för att skydda mot UV-ljus för det hade jag inte någon aning om utan bara som extra skydd :)
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

när vi skarvar elkabel så knipet vi en hylsa sen något klisteraktigt tejp som man drar över hylsan. sen gör man likadant på resterande ledare. sen vulkantejp eller nått sånt liknande rätt gummi aktigt. sen drar vi över ytterdelen av kummikablen så vi har kvar skyddet och sen 3-4 vändor med eltejp som nytt!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sm2wmv skrev:Brukar mest bara bli lite överslag i kontakter och så vid åska. De flesta antennerna är DC-jordade och även denna tänker jag DC-jorda. Det blir både ett gnistgap och en spole mot jord vid matningspunkten. Men visst, åska märks även när den inte är vidare nära.
Är det okej att "kapa" den här tråden för att diskutera åskskydd v.s. antenner & co sådär i största allmänhet? Om inte så håller jag mig till att diskutera just din anläggning.

Hur mycket av antennerna kopplar du ur när du lämnar anläggningen obevakad (mer än t.ex. över dagen)?

Vad för typ av åskskydd har du? Är det inbyggda skydd i apparaterna eller är det enbart externa sådana som gäller?

Om man går upp högre i frekvens, i ditt fall kanske t.ex. 70cm och 23cm, men i mitt tråkiga fall vanlig UHF-tv-antenn och för den delen paraboler med tillhörande LNB'er, vad för skydd gäller då?

Räcker det bra att se till att yttre antenner med tillhörande master är jordade ihop med inkommande 230V-jord?

Jag har dessutom luftledning till stugan. Vid elmätarstolpen finns en nedgrävd åskledare som elbolaget kopplade ur (före jag ägde stugan) när de bytte från att ha blanktrådar och stugan som slutpunkt till att ringmata och ha modern flerledarkabel. Borde jag kanske helt fräckt återinkoppla den åskledaren, och dessutom ansluta den till bärwiren (som är hyffsat grov) mellan stugan och mätarstolpen, och sedan jorda antennmaster & co i denna bärwire?

Risken för brand vid direktnedslag bedömer jag som rätt låg, det finns gott om träd som är rejät mycket högre än stugan, så en vanlig åskledare på själva stugan lär jag klara mig utan. Det verkar ha gått bra utan i >100 år (gissningsvis 150 år) hittils...

Edit: appropå vulktejp så visste jag INTE att den inte är UV-beständig. Har vulktejp alltid varit känslig för UV, eller är det skillnad på olika årgångar?
Skriv svar