Högspänningskompetens oundvarligt för elbil?
Högspänningskompetens oundvarligt för elbil?
På Metros första sida står det att "Tillverkarna håller med om att de behöver ny kompetens för att överleva. Högspänningsteknik är i nuläget en bristvara". Av det jag har sett är spänningen som max <400 V. Ska man prata högspänning är det snarare ellok och disellok som gäller med ~1500 SMPS genererad AC. Så var finns denna koppling mellan högspänning och elbilar?
Re: Högspänningskompetens oundvarligt för elbil?
För automotive så räknas allt över 30 V som högspänning 
Det ställer helt andra krav på labbmiljöer osv när man faktiskt kan skada sig på utrustningen.
Edit: Och med höjda krav krävs bättre/annan kompetens.

Det ställer helt andra krav på labbmiljöer osv när man faktiskt kan skada sig på utrustningen.
Edit: Och med höjda krav krävs bättre/annan kompetens.
Re: Högspänningskompetens oundvarligt för elbil?
Dock får man ju säga att den där professorn eller vad det var dom citerade verkar vara mer än lovligt förvirrad, och jag skulle kunna sätta pengar på att hans amatörgissningar Öh, jag menar FORSKNINGSRESULTAT *host* är helt felaktiga också..
Re: Högspänningskompetens oundvarligt för elbil?
Är det denna artikel som åsyftas?
http://www.metro.se/2009/09/09/78485/ex ... inte-elbi/
Om det nu är någon som citerats så får man ha lite överseende med det stora glappet mellan verkligheten och det som journalisterna förmedlar också.
http://www.metro.se/2009/09/09/78485/ex ... inte-elbi/
Om det nu är någon som citerats så får man ha lite överseende med det stora glappet mellan verkligheten och det som journalisterna förmedlar också.
Re: Högspänningskompetens oundvarligt för elbil?
Det är liknande den artikeln. Gissningsvis har dom slipat på formuleringarna. Det går inte med papperstidningar.. 

Re: Högspänningskompetens oundvarligt för elbil?
Tror de syftar på ca. 200-300V. dvs. batteripackar på lite högre spänningar än vanligtvis 12-72V. Krävs ju lite kompetens för att hantera och switcha sånna spänningar.
Höga strömmar är en bitch så högre spänning är att föredra i EV's egentligen.
Höga strömmar är en bitch så högre spänning är att föredra i EV's egentligen.
Re: Högspänningskompetens oundvarligt för elbil?
högre spänningar har ju används i eltruckar ganska länge - men skall det överföras till massproducerade bilar så blir kompetensbristen ganska tydlig bara genom sitt stora antal skapar behov som är många gånger större än hela truckbranchens alla servicetekniker tillsamman.
Re: Högspänningskompetens oundvarligt för elbil?
kalas - ett kunskapslyft finnes behov av och potitruckerna kan ge ...
Re: Högspänningskompetens oundvarligt för elbil?
Truckar har väl kört på lägre spänningar. 24-48V är vanligt.