Jag köpte sex nya 18650 celler för att bygga om ett dött laptopbatteri men nu när jag fick dom visade det sig att dom inte var 65mm långa utan istället 67mm så dom får inte plats. Det jag funderar på är om man på något sätt skulle kunna kapa pluppen som är 1.3mm lång och som sticker ut från den positiva sidan av batteriet. Eventuellt skulle detta kunna kunna lösa problemet. Pluppen är inte massiv utan ihålig så det skulle kunna gå. Det finns ett hål i den oxå som jag tänkte man kunde utnyttja på nått sätt:
Är detta något som mycket väl skulle kunna fungera om man bara är försiktig eller är det hela fullständigt vansinnigt och livsfarligt?
Det är inte så att cellerna du fått tag på är protected? Dessa brukar vara nån millimeter längre? Behövs det verkligen skyddade celler i ett laptop batteri?
du får absolut inte att banka eller göra annat på toppen då då hålen är utloppet för säkerhetsventilen/sprängbläcket precis innanför när batteriet av någon orsak ventilerar för att inte smälla som en granat när den havererar.
börja man såga/slipa där så är stor risk att man även skadar den här säkerhetsventilen.
Det är dom hålen i toppen som ger dom där 1 meter eldsflamma när man forcerar LiIon-batteriet till ett batterihaveri i demostrationer hur farliga LiIon-batterierna kan vara.
xxargs skrev:du får absolut inte att banka eller göra annat på toppen då då hålen är utloppet för säkerhetsventilen/sprängbläcket precis innanför när batteriet av någon orsak ventilerar för att inte smälla som en granat när den havererar.
börja man såga/slipa där så är stor risk att man även skadar den här säkerhetsventilen.
Det är dom hålen i toppen som ger dom där 1 meter eldsflamma när man forcerar LiIon-batteriet till ett batterihaveri i demostrationer hur farliga LiIon-batterierna kan vara.
tack!
Nån som vill köpa 6st oanvända litiumjonbatterier?
Hanterar man lithium batterier och laddar de som man skall så händer inget, såvida det inte är något fabrikationsfel.
Du är helt säker på att de inte innehåller skyddskretsar? Det är nämnligen inte alltid det näms beroende på var de är köpta. Skala försiktigt bort några få mm av isoleringen från den platta botten på batteriet och se om det är ett metallhölje hela vägen upp. Är det inte det så sitter det ett tunt kretskort i botten och då vet du att den är skyddad men det går att ta bort. Det kan i vissa fall vara svårt att se annars.
Jag är lite av en ficklamps-nörd så den tanken har slagit mig, men då hade jag gärna haft dom protected eftersom min litiumladdare inte är av bästa sort. Jag vet inte om jag litar på den tillräckligt för att stoppa in oskyddade celler. Tänk om man glömmer laddaren på och den överladdar cellerna