µCAN - Ett projekt med Atmel och CAN nätverk

Berätta om dina pågående projekt.
sp4m

µCAN - Ett projekt med Atmel och CAN nätverk

Inlägg av sp4m »

Hej

Tänkte det var dags att lägga upp mitt projekt som jag gjorde åt skolan sista terminen. Detta var ett frivilligt projekt som jag genomförde för att hjälpa två lärare som undervisar i microdatorteknik och datakommunikation. Projektet gick ut på att konstruera ett labbkort där man har tillgång till en Atmel AT90CAN32 processor som har inbyggd CAN controller. Att just AT90CAN32 valdes och inte AT90CAN128 berodde på att jag ville att debugging av processorn skulle stödjas av Atmels Dragon kort. Kortet är alltså en labbplattform där nuvarande elever kan köra sin egen kod och göra vad de vill med det som finns på kortet. Jag skrev också en dokumentation med tillhörande exempelfiler för att man snabbt skall kunna komma igång.

Rättigheterna för kortet är fria så det är upp till vem som helst att göra vad som helst med kort och material. Jag bifogar materialet i sin helhet, både produktionsfiler och arbetsfilerna. Schemat är ritat i ett program som heter TinyCad och PCB kortet är ritat i Kicad. Båda programmen är gratis och open source.

Funderar ni på att labba med CAN nätverk i en Atmel processor så ladda ned detta, det finns säkert något ni har nytta av. Tillverka gärna egna kort, med eller utan modifikationer. Hela klabbet finns att ladda ned här (filen tar 17mb).

Läs Dokumentation.pdf för mer utförlig information om kortet och filerna.

På kortet finns att tillgå:
CAN tranceiver
RS-232 tranceiver
Valbar terminering av CAN
Testanslutningar för att se CAN och RS232 kommunikationen i ett oscillioskop
8st + 2st DIP switchar
4st tryckknappar
8st + 2st lysdioder
ISP anslutning
JTAG anslutning
Kontakter direkt in till 3st hela portar
Valbar 8Mhz kristall
Anslutning för hålmonterad kristall
Skyddad strömförsörjning 8-24V utan bestämda poler

Bild

Schema över kortet
Bild
Mindmapper

Re: µCAN - Ett projekt med Atmel och CAN nätverk

Inlägg av Mindmapper »

Trevligt initiativ. Tack för det! Har skummat igenom dokumentationen och det ser användbart ut. Få se om man får tid att labba lite CAN.
sp4m

Re: µCAN - Ett projekt med Atmel och CAN nätverk

Inlägg av sp4m »

Kul att du uppskattar det! Jag kan ingenting om CAN kommunikation, mer än det rent elektriska, så exempelfiler och dyl är skriva helt utan CAN kunskaper. Jag har väl också tänkt att lära mig lite J1939 eller CANOpen vad det lider men det är mycket man vill. :)
Skriv svar