enkel strömbegränsninig utan voltsänkning
enkel strömbegränsninig utan voltsänkning
kan man med hjälp av effekmotstånd i serie med lasten på ett stabiliserat nätaggregat skapa en strömbegränsare som inte sänker volten vid krotslutning.
alltså vid kortslutning så agerar effektmoståndet last. och vid icke kortslutning så är lasten = lasten i serie med effektmotståndet.
är detta en dum idé?
för / nackdelar ?
alltså vid kortslutning så agerar effektmoståndet last. och vid icke kortslutning så är lasten = lasten i serie med effektmotståndet.
är detta en dum idé?
för / nackdelar ?
Re: enkel strömbegränsninig utan voltsänkning
Vanligast är att en spänningsregulator är av typen serieregulator där regulatorelementet ligger i serie med lasten, men här låter det som du vill ha en parallellregulator där regulatorelementet ligger parallellt med med lasten.
Lite googlande på "parallel voltage regulator" kanske kan ge dig några svar.
Lite googlande på "parallel voltage regulator" kanske kan ge dig några svar.
Instämmer med Swech, förstod inte riktigt direkt vad du ville ha.
PTC-motstånd ökar sin resistans med temperaturen och blir så klart varmare när det går mer ström igenom.
PTC-motstånd ökar sin resistans med temperaturen och blir så klart varmare när det går mer ström igenom.
> som inte sänker volten vid krotslutning.
Vilken "volten" ? Spänning mätt över vadå ?
> alltså vid kortslutning så agerar effektmoståndet last.
Effektmotståndet kommer *alltid* att vara en mer eller mindre del av "lasten".
> och vid icke kortslutning så är lasten = lasten i serie med effektmotståndet.
Sen har du alla lägen *mellan* "kortslutning" och "icke kosrtslutning", vilket sannolikt
är det vanliga läget. Hur ska det fungera då ?
> är detta en dum idé?
Det beror ju helt på vad det är för problem du försöker lösa.
Eftersom du "mörkar" med det så är det svårt att säga...
Just nu verkar det bara ogenomtänkt och brist på förståelse av elektriska kretsar.
Vilken "volten" ? Spänning mätt över vadå ?
> alltså vid kortslutning så agerar effektmoståndet last.
Effektmotståndet kommer *alltid* att vara en mer eller mindre del av "lasten".
> och vid icke kortslutning så är lasten = lasten i serie med effektmotståndet.
Sen har du alla lägen *mellan* "kortslutning" och "icke kosrtslutning", vilket sannolikt
är det vanliga läget. Hur ska det fungera då ?
> är detta en dum idé?
Det beror ju helt på vad det är för problem du försöker lösa.
Eftersom du "mörkar" med det så är det svårt att säga...
Just nu verkar det bara ogenomtänkt och brist på förståelse av elektriska kretsar.
Antar att nyttan med detta skulle vara om man har ett agg med två laster, där den enas matningsspänning inte ska påverkas av att den andra krotsluts. Right?
I så fall är det som sagt ett PTC-motstånd i serie med varje last som gäller.
I så fall är det som sagt ett PTC-motstånd i serie med varje last som gäller.
Vad det gör är att om lasten kortsluts så överhettas motståndet snabbt, och då ökar det sin resistans till typ oändlig så att kretsen bryts. Detta kommer inte att påverka den andra lasten, eftersom det blir som att den första lasten helt enkelt inte är där.
> ...om man har ett agg med två laster,...
Med betoning på *OM*...
Kanske bättre att invänta en bättre beskrivning av det aktuella problemet
istället för att spekulera och gissa vilt...
Med betoning på *OM*...
Kanske bättre att invänta en bättre beskrivning av det aktuella problemet
istället för att spekulera och gissa vilt...

Jag tror jag förstår problemställningen. En strömbegränsare satt efter en konstantspänningsskälla. Där effektmotståndet agerar strömbegränsare dock utan att belasta spänningskällan nämnvärt vid kortslutning.
Rent allmänt så kommer effektmotståndet i serie att förhindra total kortslutning på den spänningsreglerade sidan. Dock kan man få effektivare reglering med en strömsensor samt transistor som stryper vid kortslutning.
Rent allmänt så kommer effektmotståndet i serie att förhindra total kortslutning på den spänningsreglerade sidan. Dock kan man få effektivare reglering med en strömsensor samt transistor som stryper vid kortslutning.
hmm.. jag saknar en hel del kunskaper om elektronikkomponenter. därav att jag frågar lite konstigt ibland.
Det med att volten inte sänks menade jag som så att ett labbagg ofta sänker volten om strömmen överstiger inställd styrka, korrkekt?
såhär tänkte jag alltså:

eller det blir kanske helt fel om man tänker så ?
Finns det något program som man kan mata in värden i för t.ex sånt här och "se vad som händer" ?
tack på förhand.
Det med att volten inte sänks menade jag som så att ett labbagg ofta sänker volten om strömmen överstiger inställd styrka, korrkekt?
såhär tänkte jag alltså:

eller det blir kanske helt fel om man tänker så ?
Finns det något program som man kan mata in värden i för t.ex sånt här och "se vad som händer" ?
tack på förhand.
> att ett labbagg ofta sänker volten om strömmen överstiger inställd styrka, korrkekt?
Ja, det är ju själva definitionen av ett "kortslutningsskydd"...
Problemet i din bild är fortfarande att även effektmotstånden är
del av det du kallar "last". Du har inte förklarat hur du vill att det
ska fungera vid t.ex en "halv kortslutning", så att säga...
Det du kallar "last" och dina effektmotstånd är ju bara två seriekopplade
motstånd. Behövs inga program för att räkna på det. Bara Ohms lag.
Ja, det är ju själva definitionen av ett "kortslutningsskydd"...

Problemet i din bild är fortfarande att även effektmotstånden är
del av det du kallar "last". Du har inte förklarat hur du vill att det
ska fungera vid t.ex en "halv kortslutning", så att säga...
Det du kallar "last" och dina effektmotstånd är ju bara två seriekopplade
motstånd. Behövs inga program för att räkna på det. Bara Ohms lag.
Hoppas att du är medveten om att lasten kommer att ha 0 V spänning över sig vid kortslutning, allt annat är omöjligt.
Det behövs inget program utan endast kunskap om förhållandet mellan ström, spänning och resistans (om jag inte missuppfattat något).
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
För att ge ett praktiskt svar på en relativt enkel fråga, utan att plåga frågeställaren
med varför och hur och har du tänkt på.....
Du sätter ett såkallat PTC motstånd t.ex. ELFA 60-270-23 FÖRE din regulator.
Detta motstånd har ett mycket litet värde så länge som strömmen igenom den understiger
ett definierat värde. I mitt exempel är det 200mA.
Överstiger strömmen 200mA så ökar motståndet kraftigt (eftersom PTC motståndet helt enkelt blir varmt). Din kortslutna last kan därför inte utsättas för mer än 200mA.
Skillnaden mellan ett PTC och en vanlig glassäkring på 200mA är att PTC inte går sönder. Då den
kallnat så funkar den (låg resistans) som vanligt igen.
Swech
med varför och hur och har du tänkt på.....
Du sätter ett såkallat PTC motstånd t.ex. ELFA 60-270-23 FÖRE din regulator.
Detta motstånd har ett mycket litet värde så länge som strömmen igenom den understiger
ett definierat värde. I mitt exempel är det 200mA.
Överstiger strömmen 200mA så ökar motståndet kraftigt (eftersom PTC motståndet helt enkelt blir varmt). Din kortslutna last kan därför inte utsättas för mer än 200mA.
Skillnaden mellan ett PTC och en vanlig glassäkring på 200mA är att PTC inte går sönder. Då den
kallnat så funkar den (låg resistans) som vanligt igen.
Swech
Även med effektmostståndet eller en PTC så kommer ju spänningen ÖVER LASTEN att sjunka när lasten kortsluts.
Och om man har en PTC så kommer man ju i alla fall troligen få en spänningsdipp precis vid kortslutningen, eftersom det tar nån halv sekund för den att hinna "reagera".
Så utan att vi vet varför funktionen önskas så ÄR det svårt att föreslå en lämplig lösning.
Och om man har en PTC så kommer man ju i alla fall troligen få en spänningsdipp precis vid kortslutningen, eftersom det tar nån halv sekund för den att hinna "reagera".
Så utan att vi vet varför funktionen önskas så ÄR det svårt att föreslå en lämplig lösning.