Hur reparera mikrovågsugn Melissa DMR-402HP ..?
Hur reparera mikrovågsugn Melissa DMR-402HP ..?
Goddagens!
1) Jag har en mikrovågsugn som pajat (Melissa DMR-402HP), ganska enkel typ med analog timer (vridratt) och två effektlägen. Jag öppnade den och såg att säkringen gått, samt att propellern till fläkten ramlat av. Bytte säkring och fixerade fast propellern så att den satt ordentligt. Prövar att köra igång mikron och man hör att den går igång en sekund, samtidigt som det kommer en liten blå blixt från någonstans inne bland komponenterna i mikron, ser inte exakt varifrån. Inget problem med fläkten dock nu (faktum är att fläktproblemet kan ha funnits sen länge, eftersom mikron alltid lagt av tillfälligt efter två minuters mikrande på full effekt), men säkringen har gått igen.
Nån som har någon aning om vad som kan vara fel? Hur ska jag göra för att felsöka? Kommer det att bli en lätt eller svår grej att fixa? Utrymmet där komponenter, fläkt m.m. sitter är nästan helt dammfritt, och ledningar och allt ser fräscht och helt ut.
2) Hur är det med strålningen från en mikrovågsugn, är det farligt att stå för nära en medan den är igång, eller är det en myt?
Rubrik /blueint
1) Jag har en mikrovågsugn som pajat (Melissa DMR-402HP), ganska enkel typ med analog timer (vridratt) och två effektlägen. Jag öppnade den och såg att säkringen gått, samt att propellern till fläkten ramlat av. Bytte säkring och fixerade fast propellern så att den satt ordentligt. Prövar att köra igång mikron och man hör att den går igång en sekund, samtidigt som det kommer en liten blå blixt från någonstans inne bland komponenterna i mikron, ser inte exakt varifrån. Inget problem med fläkten dock nu (faktum är att fläktproblemet kan ha funnits sen länge, eftersom mikron alltid lagt av tillfälligt efter två minuters mikrande på full effekt), men säkringen har gått igen.
Nån som har någon aning om vad som kan vara fel? Hur ska jag göra för att felsöka? Kommer det att bli en lätt eller svår grej att fixa? Utrymmet där komponenter, fläkt m.m. sitter är nästan helt dammfritt, och ledningar och allt ser fräscht och helt ut.
2) Hur är det med strålningen från en mikrovågsugn, är det farligt att stå för nära en medan den är igång, eller är det en myt?
Rubrik /blueint
Re: Mikrovågsugn
Köp en ny, inte lämpligt att en försöka reparera om man inte vet vad man pysslar med (knappt ens då)
-
Jag hade ett liknande problem med en mikro. På sidan, innanför plåten (på vänster sida vid luftutblåset på min), sitter det en helt ensam komponent (tror det är någon form av termosäkring eller nåt). Den är mer eller mindre "naken" och om den får kontakt med plåten, vilket var fallet med min mikro (den hade tidigare fått sig en eller två knytnävar där), så är blå blixtar ett faktum. Det var bara att trycka in komponenten lite (och löda om den och en annan lödpunkt på det "stora" kretskortet) och trycka ut plåten lite och så var det fixat.
Det kan ju vara något liknande på din mikro, alltså ofrivillig jord någonstans. Det går ju fort att kolla.
Det kan ju vara något liknande på din mikro, alltså ofrivillig jord någonstans. Det går ju fort att kolla.
Om du skall pilla så vad du än gör ha givetvis absolut inte micron igång, måste du ha det så är det höljet på och åtskruvat i så fall och pilla inte på något som har med magnetronen att göra (en större fyrkantig grej med en likastor kylfläns på) för det kan finnas kvar spänningar på diverse kontakter som kan ta livet av dig i värsta fall även när den inte är igång.
När mikron är i gång finns det spänning och ström till magnetronen som är, som jag ser det, direkt dödande om du kommer åt något. Späningen och stömmen som är närvarande är inte lika "förlåtande" som 230V kan vara i vissa fall. 230V kan man överleva runt 2400V vid 0.5A från en mikro är jag betydligt mer tveksamt till, plus att det kan vara mikrovågsenergi som läcker ut från magnetronen som du utsätts för.
När mikron är i gång finns det spänning och ström till magnetronen som är, som jag ser det, direkt dödande om du kommer åt något. Späningen och stömmen som är närvarande är inte lika "förlåtande" som 230V kan vara i vissa fall. 230V kan man överleva runt 2400V vid 0.5A från en mikro är jag betydligt mer tveksamt till, plus att det kan vara mikrovågsenergi som läcker ut från magnetronen som du utsätts för.
Men det ser man. Eller rättare sagt inte. För att glaskroppen i ögat koagulerar är bland det första som händer om man utsätts för mikrovågsstrålning. Testiklarna brukar paja lika fort dem (bra preventivmedel?)Henry skrev:att det kan vara mikrovågsenergi som läcker ut från magnetronen som du utsätts för.
Tack för tipset om ofrivillig jord. Kan dock inte hitta något sådant direkt synligt. Får väl felsöka lite mer. Har förstås haft kåpan stängd när jag testkört mikron, men tack för varningarna iaf.
Inga fler förslag?
Hur mkt strålar egentligen en mikro med lucka och kåpa stängd? Är det farligt att stå för nära luckan om man gör det för länge medan mikron är på?
Inga fler förslag?
Hur mkt strålar egentligen en mikro med lucka och kåpa stängd? Är det farligt att stå för nära luckan om man gör det för länge medan mikron är på?
Re: Hur reparera mikrovågsugn Melissa DMR-402HP ..?
Har fläktvingen trillat av och ÖH-skyddet löst ut så många gånger, har säkert magnetronen kortslutit sig av överhettningarna
Jaha, och att laga magnetronen verkar ju inte vara det enklaste... Om man inte har en servicehandbok för mikrovågsugnar som jag googlade fram där (kostar dock).
Detta påminner förresten om den hoax där mobiler användes för att poppa pop corn, vilket sen denna video förklarar hur det går till, genom att sätta en magnetron under ett bord. De här snubbarna verkar inte ha nån större respekt för magnetroner direkt...
Tack för hjälpen iaf alla.
Detta påminner förresten om den hoax där mobiler användes för att poppa pop corn, vilket sen denna video förklarar hur det går till, genom att sätta en magnetron under ett bord. De här snubbarna verkar inte ha nån större respekt för magnetroner direkt...

Tack för hjälpen iaf alla.
Jag har en fungerande men isärplockar mikro, om du vill han jag skicka över magnetronen så kan du prova byta den och se om ugnen funkar efteråt.
Magnetronen innehåller beryllium. Ett andetag av berrylliumdamm så är lungorna fördärvade. Kan vara bra att veta ifall man vill skruva med mikrovågsugnar..
Beryllium används i socklarna på radiorör av högeffekt t.ex sändarrör. Som radioamatör hörde man skräckhistorier där amatörer filade på hållarna till radiorören och fick i sig beryllium damm, vilket förgiftar en människa i mkt små mängder, -det är ett dödligt gift. (En fråga jag trodde beryllium inte används i konsumentprodukter så som mikro).
Råd nummer 2. Försökt inte laga en mikro om du saknar radiokunskap och är van vid höga sändareffekter. I en mikro är uteffekten nästan 1000 Watt på frekvensen är 2400 MHz. Att få denna höga effekt in i ögonen värmer upp ögonglobens äggvita och blir vit som ett kokt ägg. Vad det beyder kan nog vem som helst räkna ut.
Råd nummer 2. Försökt inte laga en mikro om du saknar radiokunskap och är van vid höga sändareffekter. I en mikro är uteffekten nästan 1000 Watt på frekvensen är 2400 MHz. Att få denna höga effekt in i ögonen värmer upp ögonglobens äggvita och blir vit som ett kokt ägg. Vad det beyder kan nog vem som helst räkna ut.
- Electricguy
killen i videon är helt sjuk! jag blir livrädd att det finns folk som verkligen har så lite respekt för mikrovågor! varken han eller hans mobiltelefon kan må så bra efter det!
Tack för hjälpen igen, och erbjudandet om att få en magnetron. Ger nog upp projektet ändå, har hittat begagnade mikrosar för 200 pix på Blocket. Känns iofs trist att inte kunna reparera en apparat själv... 

Vissa apparater skall inte repareras, dessutom är de så billiga att det inte är lönsamt.
Du köper väl en ny Micro för en 5-hundring eller så.
Du köper väl en ny Micro för en 5-hundring eller så.
- Electricguy
då kan du gärna ge den livsfarliga trafon till mej
och ja, jag vet riskerna med dom och har en otrolig respekt för dessa livsfarliga saker.