Hjälp till Utställningsbil

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Hjälp till Utställningsbil

Inlägg av Glenn »

Här är f.ö lite bilder från den displayen jag köpte på Sure (köpte flera iofs), som synes på en bild är den dimmad till typ 80% eller så, detta genom PWM med PIC'en den är ansluten mot.

(Och efterssom den ändå skulle PWM'as kunde jag ju lika gärna göra ljuset justerbart via en meny :) )

http://www.repulsiv.se/projects/timelap ... banner.jpg
http://www.repulsiv.se/projects/timelap ... ermenu.jpg
http://www.repulsiv.se/projects/timelap ... htmenu.jpg
http://www.repulsiv.se/projects/timelap ... etting.jpg

(Ni får tänka er pilar på dom övre knapparna och ett S på den understa :)

Hmm, omskalningen var inte så snäll där..

Här är en i fullsize, och utan ljus omkring.

http://www.repulsiv.se/projects/timelap ... _large.jpg
HazzeMan

Inlägg av HazzeMan »

Jo, angående min kompis så är han typ "chef" där så kan köpa det mesta till inköpspris i princip.

Ja de hade lite roliga displayer, men frakten var lite dyr. Du har inte en över?

Och Hittat ett servo som kanske funkar på http://www.hobbex.se/p/productmenu,12.1 ... oduct.html Men funkar det lika bra om de är digitala eller vanliga? Verkar som det är svårare kod till digitala servon.

Och sökte runt lite på forumet efter en kod eller något hur man kan styra ett servo men fick 108 sidor med träffar så om någon vet någon bra tråd jag kan läsa igenom skulle det uppskattas!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

De flesta hempulare använder nog analoga servon, har själv aldrig använt de digitala, vet ej hur deras signaler ser ut. Du borde nog kunna hitta bättre (starkare och billigare) servon än det utpekade på Hobbex...
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Hobbyservon kontrolleras med med pulsbreddsmodulering.
Pulsen är 1-2ms och upprepas var 40:e ms
Ett bra dokument: www.princeton.edu/~mae412/TEXT/NTRAK2002/292-302.pdf (här finns även en styrkrets baserad på timer)

Jag tror inte på ditt schema, så här skulle jag bygga:

Motorns ena anslutning kopplas till polen (nummer 30) på det ena reläet.
Den andra anslutningen går till 30 på det andra reläet.
Båda reläernas brytande utgång (87a) kopplas till jord.
Båda reläernas utgång (87) kopplas till +12V
Så om vi drar det ena reläet går motorn åt ena hållet, drar vi det andra reläet så går motorn åt det andra hållet (och om vi av misstag drar båda så händer ingenting).

Strömbrytaren har enpolig växling med eller utan mittnolla* så att vi kan slå på relä A eller relä B.
Mikrobrytarna stänger av spolströmmen till respektive relä.

*) Mittnolla behövs egentligen bara om du vill stoppa på halva vägen, men är bra vid labb eller om en mikrobrytare pajar.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Att köra cirklar kring SMR-supran låter inte som ett projekt vars budget borde vara tajt? Några tusenlappar för det här bygget på entreprenad låter som växelpengar i mina öron. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om du syftar på den "sista" inkarnationen så bromsades[1] den ju för över 1000hk, så det räcker nog inte med 1300 för att köra i cirklar runt den :) ..däremot är det ju helt klart inget man gör med låg budget.

[1] Dessutom bromsades den ju i bänken som anses som en av dom absolut bästa i Sverige.. inte "Kjelles fisk och dynomätning HB" som lägger på 25% effekt för att subaruklubben ska bli glada när dom hyrt in sej en eftermiddag..
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Försökte googla lite färska siffror, men runt 1000-1100hk tror jag var högsta jag hittade. Det projektet misstänker jag kostat närmare sjusiffrigt, men har man bara spons så...
HazzeMan

Inlägg av HazzeMan »

En polare i japan fixade bilen "billigt" från en japansk trimfirma som hade en konkat och de hade inte råd att göra klart göra det sista så vi slängde den in den i en kontainer och skickade hem den. Och allt är relativt, vi en ganska låg budget om man gämnför med de stora grabbarna. Men kompisen pendlar mellan sthlm och japan i jobbet så han importerar en del ;)
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Låter som ett jättespännande projekt, men det jag inte förstår är att..... på Elmia står bilen som utställningsbil, därför behöver _inget_ av detta fungera.

*Styra ett servo eller stegmotor ca 150 grader och sedan tillbaka med hjälp av en knapptryckling (ska styra en panel).
*Läsa av en GPS och skriva ut detta på en display (hastighet).
*Läsa av varvtalen i motorn och sedan och sedan vid vissa varvtal tända en lampa (shiftlight).
*Behöver även styra en elmotor en viss tid alt sätta in en brytare för kommar ha gömda skyltar.

Kör du däremot på svart tävlingar, kan jag se att du behöver alla dessa funktioner, men....inte på Elmia...., det känns som ett skämt, var lite ärlig istället när du ber om hjälp....
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ska han ha ickefungerande grejer då ? ..det är Sverige detta, har man fejkprylar så kanske man kan gå hem i förorten, men i övrigt blir man utskrattad då :)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

PeotryD skrev:på Elmia står bilen som utställningsbil, därför behöver _inget_ av detta fungera
Var står det skrivet? Jag har sökt på dessa tre sidorna utan att hitta den texten, vilket inlägg är det skrivet?
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Trådnamnet är "Hjälp till utstälningsbil", sedan namnet Elmia är en mycket stor utställningshall, varje år runt påsk ställs fantastiska bilar ut här, folk har verkligen lagt sin själ i dom här bilarna.

Elima 2009

Har man inte varit på Elmias bil/påsk utställning kan jag tänka mig att ordet Elmia inte säger nånting.
HazzeMan

Inlägg av HazzeMan »

PeotryD Vet inte varför du tror att jag inte behöver fungerande saker? har du varit där innan, för har inte sett många bilar där som är utställda utan motorer? för det behövs ju inte däck häller då för man ska ju inte köra med sakerna? köper inte det resonemanget, och har ju givetvis tanke att ha bilen utanför garaget på mer än elmia helgen, annars är det ju lite slöseri med pengar. Så kom inte här och säg att jag ljuger för det har du inte belägg för..

Men iaf, till topic igen. projektet ligger lite på is just nu, då vi (jag) inte har hittat någon bra komfiguration, har köpt servon och fick tag i en "servotester" på tradera men den gjorde bara så att servot ryckte :S Själva "servotestaren" var en egenbyggd historia med pic och ett hemetsat kort men några knappar.

Men i.o.m att denna tråden numera ligger i Jobb/Tjänster delen så undrar jag bara om det finns någon som har lust att ta tag i denna delen utav projektet mot ersättning så klart så skulle jag uppskatta det stort eller kommer med lite konstruktiva ideér i form av hjälp till att hitta komponenter eller programvara så är det oxå sjukt mkt uppskattat!

Mvh H.
Användarvisningsbild
bose

Inlägg av bose »

Om du skriver en lista exakt med vad du vill ha för konfiguration på styrkortet, antal servoutgångar, antal knappar, övriga ut- och ingångar etc. så ska jag fundera på om jag kan hjälpa dig :)
HazzeMan

Inlägg av HazzeMan »

Har för tillfället ett Pickit2 och några servon, motstånd, brytare och en 2x16 display från kjell som jag försöker labba med, eller försökte.
Har haft fullt upp med nedplockning av bilen. Men det jag behöver ha fungerande är egentligen "bara":

* 1 Display som visar vad som är på och inte.
* 1 Servo som styrs av tangentbords brytaren
* 1 Relä eller liknande som ska växla och bryta strömmen på en 9v alt. 12v motor som jag ska ha till framskylten
* 1 Servo alt. Stegmotor till att vända bakskylten

Detta är ganska basic var för sig vad jag har förstått när jag googlat runt, men att få det att fungera tillsammans är en annan 5:a.
Så en som kan språket borde kunna blanda ihop det så att det går ihop?

Sen om det går att fixa hyffsat lätt.

* Laddtryck, har hittat en "Barometer" på electrokit.se som verkade funka med lite modifikation
* Shiftlight / RPM mätare
* Accelerometer för att kolla om man kan få några G
* Och 2/4 servon som ska gå parralellt med varandra.

Så antar att det krävs en 2-3 st pic eller någon mer avancerad 18 taggare för att få alla servon och sånt att fungera? och hur man ska få dem att synka är där jag går bet. Så om du bose kan hjälpa mig, kanske bara en bit på vägen så uppskattas detta mycket, för än så länge har VISSA fokuserat på allt annat än att hjälpa till. För det vore riktigt bra om man kunde provmontera, testa och dra alla kablar nu när bilen inte har någon inredning och knappt någon kaross.

Mvh Tobias med flera
Skriv svar