stabil 12v i bil? mini-itx modekort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rstu

stabil 12v i bil? mini-itx modekort

Inlägg av rstu »

Hej

Jag har ett intel d945gsejt modekort.

Detta kort har en inbyggd nätdel som gör att kortet bara behöver matas med 12volt så fixar det resten själv.

Hur jag än försöker så hittar jag inget vettigt sätt att ge kortet ström i bilen.

I instruktionsboken står det att kortet rekomenderas 60w (12v 5amp)

Då jag ska ha kortet i en bil så har jag ej fast spänning på 12volt utan den varierar mellan ungefär 10-14volt.

Jag ringde intel support och frågade om hjälp med problemet och det enda jag fick var en länk till en instruktionsbok det skulle stå i.

http://download.intel.com/support/m.../e5941302us.pdf

i denna är dock det enda jag hittar:

NOTE
Use of an external 12 VDC power supply is preferred.
The recommended power rating is 60 W (12 V/5 A) for general purpose use. Total
power consumption will depend on the system configuration selected by the
integrator; refer to Intel Desktop Board D945GSEJT Technical Product Specification for
further guidance.

Det finns ju picoPSU nätagg som är byggda för bil, dock har alla dessa(som jag hittat) 20pin ATX kontakt och på modekortet finns det bara vanlig (vet ej vad den heter, pinne med hål i, 2ledare, vanligaste kontakten som finns) kontakt, och 2x2pins.

Hur ska jag göra för att ge ström till kortet? vågar inte sätta det direkt på batteriet.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Re: stabil 12v i bil? mini-itx modekort

Inlägg av Illuwatar »

Jag skulle ha löst problemet genom att bygga en SEPIC-omvandlare. Filtrering och skydd på "primär"-sidan behöver jag nog inte nämna...
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Re: stabil 12v i bil? mini-itx modekort

Inlägg av PeotryD »

Illuwatar:mycket tacksam för tippset, har haft liknande problem, där jag bara insett att jag inte kan lösa det med ett gammalt vanligt switchat...
Skriv svar