Bygga larm med kamera.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
zsuxcia

Bygga larm med kamera.

Inlägg av zsuxcia »

Hej!

Jag och 6 av mina klasskompisar har precis börjat 3an och då ska vi göra ett projekt. Vi hade tänkt att göra ett trådlöst larm med fingeravtrycksläsare som aktivering och avaktivering. Eftersom jag inte är så bra på larm och bara haft två lektioner i larmkursen än så länge så har jag ingen uppfattning om hur avancerat det här är. Jag är orolig för att det inte räcker för oss 6 personer, arbetet ska ju motsvara 600 timmars arbete och det viktiga är inte att projektet blir klart utan att man jobbar bra, dokumenterar osv, sen skulle det självklart vara kul om det blev klart också :D
Jag hade tänkt att man kanske kunde försöka sätta upp kameror som börjar streama till mobilen när larmet går av men mina kompisar tror att det blir allt för avancerat.

Så det jag skulle vilja veta är hur avancerat är det här egentligen? Det skulle va jättebra om någon med lite erfarenhet kunde berätta om det och ge lite användbar info. Är min idé med kamerorna något att utesluta direkt pga att det är för avancerat.

Ursäkta om det blev lite rörigt, hoppas ni förstår.
Tack på förhand!
Senast redigerad av zsuxcia 8 september 2009, 15:08:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Re: Trådlöst larm?!

Inlägg av Limen »

Vilka förkunskaper finns i gruppen?
zsuxcia

Inlägg av zsuxcia »

Vi har läst programmering a och b, elektronik, ellära och håller nu på och läser larm och säkerhet. Även mycket data då vi går på ett IT-Gymnasie.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Tyvärr är det nog inte antalet personer som har betydelse i det här fallet ifall alla har ungefär samma kunskaper. Och nivån på gymnasiekurser är inte speciellt hög, iallafall inte dom jag gick. Men har ni en duktig handledare kan det nog gå... ni får väl fråga honom/henne.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

beror väl lite på hur mycket färdiga moduler man kan tänka sej också, jag vill minnas att jag sett färdiga fingeravtrycksläsarmoduler exempelvis.
zsuxcia

Inlägg av zsuxcia »

Det vi har bestämt oss för att göra är att bygga ett larm, ha videoövervakning och försöka streama det till en mobil när t.ex. larmet går.

Vi har inga direkta kunskaper, utan håller just nu på och läser en kurs som heter Larm och Säkerhet. Men alla är väldigt intresserade och engagerade. Undrar bara hur man kan bygga, om det kanske finns något schema över hur man bygger, är riktigt grön på det här. Skulle va jättesnällt med lite information och kanske lite bra länkar med guider och även vart man kan få tag på komponenter.
alenfalk

Inlägg av alenfalk »

Vad menar du med trådlöst larm?
Ska det vara en fast c-app och trådlösa detektorer eller ska det vara en helt mobil anläggning med 3ginternet?
zsuxcia

Inlägg av zsuxcia »

Ja jag ber om ursäkt för otydligheten. Det här med trådlöst larm kan vi ta bort. Det vi ska bygga är ett larm med en kamera som vi sedan ska streama till mobilen när larmet går av. Det är det vi ska göra.
asz

Re: Bygga larm med kamera.

Inlägg av asz »

Principiellt är det ju inte så svårt...
pc med bluetooth, webkamera, rätt mjukvara i pc'n och en mobiltelefon med bluetooth.

Men hur mycket skall ni göra själva och vad får det kosta? Man löder ju inte ihop en sån här grejj efter något kopplings-schema a la 555-blinker.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Om ni nu läser en kurs i larm så bör ni nog snart veta vad ni kommer behöva för sensorer. Sen det absolut enklaste är nog att fixa en dator som tar in signalerna genom skrivarporten på nåt vis om ni behöver mer än webbkameran som sensor. Sen skriva larmprogrammet i t.ex visual c# eller visual basic. Streama borde man kunna göra konstant från datorn med VLC eller liknande. Kanske en utgång på skrivarporten som startar kameran när larmet går via ett relä? Jag vet inte.. men bara några idéer om det ska vara enkelt. Nu tänkte jag analog kamera, men med webbkamera och bara bildanalysering som larmutlösande faktor är det ju givetvis enklare (eller svårare om ni ska skriva egen bildanalysering).
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ett FoxBoard som hjärna med en usb-ansluten webkamera. Mjukvaran Motion (http://www.lavrsen.dk/twiki/bin/view/Motion/WebHome) innehåller rörelsedetektering, webcamserver samt har möjlighet att köra ett kommando när tex en rörelse upptäcks.
Det som återstår sen är att skicka ett sms om att larmet gått, sedan är det bara att koppla upp mobilen mot webcamservern och se vad som händer...
Smset kan skickas via en gammal mobil som kopplas till FoxBoardens serieport, det finns färdig mjukvara som fixar att skicka ett sms.
Men nu blev det kanske för enkelt? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För mer inspiration kan jag rekommendera http://www.roborealm.com och t.ex den här guiden från samma sajt.
(I guiden använder de en display, men det kan ju lika gärna vara en människa.)
zsuxcia

Inlägg av zsuxcia »

Tack för alla bra svar, nu börjar jag få mig en uppfattning om vad som sker^^ Tanken är ju att vi ska göra i princip allt själv, sen förstår jag att det kan bli svårt pga kunskapsbrist men vi känner oss ganska engagerade och tror inte det finns något vi inte kan lära oss :)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

"göra i princip allt själv" kan man ju tolka lite olika. Som tidigare nämnts så är det ju lite skillnad om man vill använda färdiga moduler och bara plocka ihop eller om man vill bygga allt helt från grunden. Realistiskt sett så skall ni nog glömma att bygga allt från grunden.

Hade sedan JAG varit handledare/lärare så hade jag nog inte rekommenderat en PC-baserad lösning. Visst kan man återskapa FUNKTIONEN med en PC men skall det vara realistiskt gör man inte så bl.a. på grund av att man vill att larmsystem m.m. skall vara robusta och driftsäkra. Men läser ni en kurs om larm så vet ni väl redan det...

//B1N4RY
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Funktionerna ni är ute efter inom existerande larmsystem på marknaden. Dock är väl där en ekonomisk fråga, om ni ska göra saker själv eller välja existerande moduler att bygga upp det med. Har för mig "teletec" har en komplett lösning. Var på ett möte med försäljare från dom en gång och där visades det upp CCTV system som kunde samköras med en larmcentral.

Gymnasiet jag gick på hade en gräns om ca 500:- per person som skolan kunde lägga ut för. Och för dom färdiga systemen vi pratar om så utgör 500:- ca 5%, dom summorna vi räknar i alla fall.

Bygger man ihop en lösning med mera "plock plock" blir det såklart billigare.
För en bra kontring mellan driftsäkerhet och pris skulle jag använda följande:
-Fristående nätverkskamera med I/O portar (Har goda erfarenheter från Axis, dock lite dyra)
-Fristående modul med antingen taggar eller fingeravtryck, taggar har jag jobbat med, fingeravtryck vet jag inget om. Dom är nog bra mycket dyrare tror jag. Kolla bewators produkter här.
-Kopplingsmateriel, strömförsörjning mm...
-Mobil med möjlighet att kolla mail, skicka som MMS/SMS är möjligt men inte kostnadsfritt.

Skolan har väl troligtvis Trafo och kopplingsmateriel, ren materialkostnad här hamnar väl i 5 tusen kronors klassen. Eventuellt billigare, har inte priserna på alla grejer så färskt i minnet.

Men med detta får man möjlighet att skydda en dörr med taggar (eller fingeravtryck) och om någon öppnar dörren, skicka bilder till mobiltelefon. Eller om kameran detekterar rörelse inom valt område.
Det finns även möjlighet att om en användare loggar in på kameran via en dator med internet så kan denne öppna dörren.
T ex man sitter någonstans och får ett samtal från någon som vill in, man kan då i kameran kolla så denne verkligen står vid dörren, och sedan aktivera en utgång i kameran för att släppa in personen.

Lycka till med projektet
Skriv svar