Hej
Har tryckt på Pcbnew hittar inte hur man ställer in storleken på kortet
som du skrev har kämpat snart så slänger jag ut datorn med
allt och läser böcker istället men ger inte upp ännu
M.v.h
Chaf
Ps Hoppas ni har tålamod med mej och mina frågor
Hej
Tack så länge Det gäller bara att hitta rätt , mycke knappar är det
men som sagt man får inte ge upp trots att jag hittade så verkar det som det inte går att spara det blir No edge pcb unknown board sitze fattar inte varför eller går det inte att autoplacera snälla hjälp fortsättning följer
M.v.h
Chaf
Autoplaceringsfunktionen i KiCad är helt kass. Jag använder den aldrig. Det jobbiga är ju att man får alla komponenterna i en hög på varandra och det är inte ätt att börja ordna upp dem. Själv använder jag ett eget javaprogram som reder ut komponentplaceringarna efter placeringen på schemat. Den bryr sig inte om några "edges", den placerar bara ut över ytan... sen får jag ändå själva flytta runt så det passar. Storleken på kortet är bland det sista jag bestämmer , först när jag börjar se hur stor plats komponenter och banor tar.
Om man väljer "Mode module"-knappen och sen högerklickar nånstans på arbetsytan finns en undermeny som heter "Glob Move and Place". Tryck där och sen "Move all Modules" så sprider den ut komponenterna så man slipper ha alla på hög när man laddat in dom.
Japp. Oberoende av program så är de flesta mycket intelligentare än både "autoplace" och "autoroute". Jag gör som E85. Låter dem sprida ut grejerna, sedan flyttar jag om tills det blir optimalt, sedan routar jag "kritiska" spår som Vcc etc. Ibland använder jag sedan "autoroute" för att få ett förslag som jag sedan ändrar.
Det går även jättebra att arbeta iterativt i KiCAD, dvs gå tillbaka till schemat, göra ändringar, skriva netlist och importera den på nytt i PCBNew
Om man väljer "Mode module"-knappen och sen högerklickar nånstans på arbetsytan finns en undermeny som heter "Glob Move and Place". Tryck där och sen "Move all Modules" så sprider den ut komponenterna så man slipper ha alla på hög när man laddat in dom.
Å, men herrejösses... den funktionen som jag saknat. Att dom inte kan göra en fulltäckande tutorial till Kicad nån gång! Å här har jag kämpat med ett javaprogram i onödan
Tack för tipset! Guld värt.
Men mitt javaprogram ställer upp komponenterna i den ordning de visas i schemafilen (exakt hur det beter sig om man använder "hierarcial sheets" eller en komponent med flera enheter i som är placerade på olika ställen i schemat, det vet jag inte riktigt). Det gör det hela väldigt överskådligt om man har schemat framför sig och har ritat det någorlunda i ordning.
Det som irriterar mig mest är att linjerna inte behåller sin vinkel i "Drag mode (G)" utan vinklas om istället vilket gör funktionen oanvändbar. Är det nån som har en lösning på det?
Finns det intresse för en svensk tutorial i olika funktioner som att t.ex skapa nya komponenter eller göra footprints så kanske man kan fundera på saken.
Som det är nu så finns ju inte ens interfacet på svenska. Kicad finns på franska, engelska, slovenska, ungerska, polska..... osv... men svenska... njet!
Hej
Mycke bra
Hoppas att du fortsätter.gärna en hur man får till storleken på kortet
försöker och försöker lyckas väl tillslut byta program blir väl inget
bättre eller hur försökte spara schemat på usb minne för att flytta det från landet
till stan fattar inte hur man får in det på dator kan man inte uppgradera det befinliga
M.v.h
Chaf
Byt lager till "Edges_Pcb" i listboxen längst upp i programmet. Det står Copper, Component m.m. där också. Klicka på linjeverktyget till höger i fönstret. Knappen har tre diagonala streck på rad. Rita ut hur ditt kort ska se ut. Var styper du?