Kulskruv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Snabelost skrev:Ser ju fina ut. Vad kostar dom på ett ungefär?
Finns på bl a Aratron men där är de Dyra (från 10 papp pro stück för KR33). På ebay trillar det emellanåt in nya för dryga femtedelen av det. Jag kommer få ett gäng över, ska sätta in annons när jag väl har dem.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Fagge skrev:
Snabelost skrev:Skulle det överhuvudtaget funka med vanlig gängstång i stål? En meter kostar ju inte många kronor...

/Magnus
Japp, jag kör med vanlig gängad M6 till Z-axeln & muttern i detta fallet är ett 8 cm långt gängat järnblock & det funkar perfekt.
Skulle man få lite glapp så kan ju fräsprogramet kompensera det!.
Intressant... Är det omöjligt att göra samma sak till X och Y?
Användarvisningsbild
Geron

Inlägg av Geron »

Fräsprogram kan bara hantera glapp till viss del.. Sen äre enklare med Z-axeln, då själva frässpindeln "hänger" i axeln. Då blir glappet per automatik minimerat. Är lite skillnad på x/y-axlarna som ligger ned.. Men med två eller fler muttrar kanske man kan fixa ner glappet rätt bra.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Känns som att skruvarna är den i särklass dyraste posten på ett CNC-bygge... Väl smort och med starka stegmotorer "borde" det ju funka. Bessutom, har man två muttrar, justerade och fixerade mot varann, på varje gängstång så borde glappet kunna minimeras.

Sedan beror det ju på vad man skall fräsa ochså... =)

/Magnus
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag gav 500:- för två nya SKF 450mm x 6mm kulskruvar med mutter och kullager av en privatperson. Det som jag har funnit dyrt det är bra glidlager/stänger till upphängningen.
Skriv svar