Stegmotor från Mitsumi
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Stegmotor från Mitsumi
Har en Mitsumi-stegmotor här som heter M42SP-6TE
Det är en med 4 ledningar, och två spolar. Det står 10 Ohm på den. Nu är frågan, hur många volt går den på? Mitsumi själva har inte den modellbeteckningen på sin sida, och de vill inte hjälpa till om deras komponenter suttit i en produkt från ett annat företag. Stegmotorn kommer från en Lexmark Z35, bläckskrivare.
Det är en med 4 ledningar, och två spolar. Det står 10 Ohm på den. Nu är frågan, hur många volt går den på? Mitsumi själva har inte den modellbeteckningen på sin sida, och de vill inte hjälpa till om deras komponenter suttit i en produkt från ett annat företag. Stegmotorn kommer från en Lexmark Z35, bläckskrivare.
-
- Kontakt:
Alla andra M42-stegmotorer från mitsumi verkar gå på antingen 12 eller 24 volt. Börja med 12 volt och kolla om den rör sig med tillräcklig styrka. Peta upp spänningen till 24 volt om den är för klen.
Men 10 ohms spolresistans borde den vara ganska så stark med tanke på att som mindre modellerna hade spolresistanser upp till 150 ohm.
Men 10 ohms spolresistans borde den vara ganska så stark med tanke på att som mindre modellerna hade spolresistanser upp till 150 ohm.
Stegmotorer skall ha en ungefär fast ström(=moment), inte fast spänning. Spänningen måste regleras ungefär linjärt med frekvensen (varvtalet). Sätter du 12V på lindingen, och frekvensen är t.ex bara 10Hz brinner motorn tillslut därför att strömmen blir för hög.
Spänning=frekvens=varvtal - varieras.
Ström=moment - fast.
Ett enkelt sätt att begränsa strömmen är att ha ett motstånd på varje fas. Prova typ 20ohm motstånd. Skall du köra fast varvtal/frekvens, styr ut olika spänningar (kanske bara någon volt) och kolla om motorn går varm.
Riktiga stegmotorstyrningar styr en fast ström ut på motorn vid olika varvtal.
Spänning=frekvens=varvtal - varieras.
Ström=moment - fast.
Ett enkelt sätt att begränsa strömmen är att ha ett motstånd på varje fas. Prova typ 20ohm motstånd. Skall du köra fast varvtal/frekvens, styr ut olika spänningar (kanske bara någon volt) och kolla om motorn går varm.
Riktiga stegmotorstyrningar styr en fast ström ut på motorn vid olika varvtal.
vad e d för skrivare du har tagit den ifrån?
jag har tagit en stegmotor från en epson, vet inte vilket märke det är på den men där är också fyra sladdar med ca 10Ohms motstånd mellan dem.
jag kör endast med 5v till den men den är ändå stark där, har dock inte mätt i skrivaren hur mycket den brukar få.
jag har tagit en stegmotor från en epson, vet inte vilket märke det är på den men där är också fyra sladdar med ca 10Ohms motstånd mellan dem.
jag kör endast med 5v till den men den är ändå stark där, har dock inte mätt i skrivaren hur mycket den brukar få.
-
- Kontakt:
Hebbe: Stämmer verkligen det för alla förekommande stegmotorer?
Ovanstående är ett utdrag från databladet för Mitsumis stegmotor M42SP-7 och visar att för en motor med 24 volts rating så är spolens dc-motstånd 150 ohm och max tillåten ström på 173 mA. Och tittar man på arbetsspänningsområdets maxvärde så blir det just 170 mA vid 150 ohms spolresistans.
Och inte drar väl spolen/motorn mer ström vid ac-matning än vid dc-matning heller?
I mina ögon innebär detta att man inte alls behöver något extra seriemotstånd för att förhindra överhettning.
Kod: Markera allt
Rated Voltage DC 12V / DC 24V
Working Voltage DC 10.8~13.2V / DC 21.6~26.4V
Rated Current/Phase 259mA / 173mA
Coil DC Resistance 50Ω/phase±7% / 150Ω/phase±7%
Och inte drar väl spolen/motorn mer ström vid ac-matning än vid dc-matning heller?
I mina ögon innebär detta att man inte alls behöver något extra seriemotstånd för att förhindra överhettning.