Beläggning av experimentkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RallyHippie

Beläggning av experimentkort

Inlägg av RallyHippie »

Hej

Som några av er vet är jag en novis map på att bygga elektriska saker, och nu ska jag bygga ihop en LED belysning till garaget.

Och jag har mycket stor hjälp av detta forum, tack för att Ni finns och är så gulliga med sådana som mig...

Nu har jag en fråga av mer allmän karaktär:

Finns det något man kan belägga baksidan av experimentkortet med, för att inte ha något ledande öppet ( den sidan där alla lödningar är, 12V)

Något lack eller så är jag ute efter....En lack som inte ger kortslutning i alla kretsar ...

Några ideer ?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Beläggning av experimentkort

Inlägg av Micke_s »

Kjell & co har skyddslack
art nr 18346
RallyHippie

Inlägg av RallyHippie »

Tack, precis vad jag letade efter.... :tumupp:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Falu rödfärg.
Nej men behöver du inte en lack som är speciellt anpassad att löda igenom
så finns säker många alternativ. Zaponlack tex skulle jag tro funkar bra.
Det kan ju finnas något du redan har där hemma.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Varför skall du lacka?
Har du tänkt att trycka dit prylarna mot någon metall?
Dina lödningar kommer väl att "försvinna" upp i taket då du är klar?

Är det m.a.o ett fuktskydd eller beröringsskydd eller isolering du är ute efter?

Swech
RallyHippie

Inlägg av RallyHippie »

Ja, jag har respekt för el och vill skydda de lödningar jag kommer att göra mot "berörning"
Men jag kom på en annan lösning, Petriskålar....
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

En lack är nog ingen garanti mot elstötar. Skålarna verkar smartare. Annars, om man vill ha en skyddande lack som går att löda genom så köper man rosin (en kåda som används som flussmedel och till fioler) och spär ut i alkohol och målar på. Då får man ett tunt skyddande hartslager som fungerar som flussmedel om man vill löda.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Beröringsskydd för 12V ????

Du kommer inte direkt att dö om du skulle råka peta på nån lödning. Inte ens förlora nåt finger.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Precis......
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

RallyHippie skrev:Finns det något man kan belägga baksidan av experimentkortet med, för att inte ha något ledande öppet ( den sidan där alla lödningar är, 12V)

Något lack eller så är jag ute efter....En lack som inte ger kortslutning i alla kretsar ...
Om jag förstår dig rätt är du ute efter något som skyddar den färdiga kretsen mot kortslutning. Mer erfarna deltagare här kan nog berätta mer, men det finns en typ av gummiliknande massa som jag tror är flytande från början, som man kan doppa kretsar i för att få ett skyddande och isolerande lager runt. De gånger jag sett det använt har det varit kanske 1-3 mm tjockt lager. Jag har för mig att jag såg något liknande på ELFA för många år sedan. Medlet bildade ett skikt som var separat från kretsen, så man kunde enkelt lyfta loss det vid behov.

Själv har jag ibland använt epoxilim för att skydda hela eller delar av en färdig krets. Biltema har genomskinligt epoxi som inte är så fruktansvärt dyrt även i små tuber.

Kanske vanligt silikon fungerar, men det blir garanterat inte lätt att to bort igen.

Vanligast, kanske enklast, och klart funktionellt är annars att montera kortet i en lagom stor låda. Elektroniklådor finns lite här och där (ELFA, Kjell & Co), jag är själv inte främmande för att använda de lådor som egentligen är tänkta att använda för olika 220V-kopplingar. De senare är lättare att få tag på (Clas Ohlson, Bauhaus m.fl) och finns i hyfsat smidiga storlekar och dessutom ofta klassade IP65 eller motsvarande (släpper inte in damm, klarar vattenstråle). Bygger du för garaget kanske det passar bra med en låda som står emot damm och vatten, inte minst om du som jag har garaget som verkstad och bilen parkerad utanför. :-)
Skriv svar