Projektfrågor ang. minidator-bygge.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
obzen

Projektfrågor ang. minidator-bygge.

Inlägg av obzen »

Tja!
Jag är helt ny här på forumet. Anledningen till att jag registrerade mig här är att jag är lite sugen på att bygga mig en surf+film-dator i litet format. Det ser jag som ett projekt och en liten utmaning för mig, då jag inte har så jättemycket erfarenhet av datorbygge. Visst, jag har byggt ihop några burkar tidigare, men inte mer än så.

Jag kommer att använda mig av ett eget chassie utan någon som helst plats för ett nätagg. Chassiet är ca BxHxD= 250x80x190mm.
Efter att ha sökt igenom en del andra forum och sidor efter tips om ett bra miniITX-moderkort så fann jag Zotac GeForce 9300-ITX, som verkar vara bra.
http://sekvencia.webmercs.com/PartD...spx?q=p:2411706
Vet någon bygghöjden på detta kort? Med minnen monterade då.
Har jag förstått det rätt, att grafikkort och ljudkort är integrerat i detta moderkort?

Jag har även en gammal laptop som jag skulle kunna plocka delar ur. T.ex. en 2,5" IDE-disk, en slimmad dvd-rom, och då undrar jag:
Kommer jag kunna använda mig utav laptopens externa nätagg? Alltså, själva transformatorn. Den är på 60w, vilket kanske är lite klent. Och om det nu skulle gå att använda det, måste jag ha denna, för att kunna koppla in strömmen i moderkortet?:
http://www.mini-pc.se/item_link.asp?item_id=8002
Eller rekommenderas ett helt PicoPsu-kit, inkl. transformator á högre W?

/Martin
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Projektfrågor ang. minidator-bygge.

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet! :)

Tyvärr fungerar inte den första länken, men de flesta mini-ITX-kort brukar se ungefär likadana ut
och med minnen får man räkna med ungefär 5-6cm på höjden. (Själva moderkorten brukar vara 170x170mm.)

Så här långt verkar det alltså som att ditt chassi kommer räcka. :)

"Har jag förstått det rätt, att grafikkort och ljudkort är integrerat i detta moderkort?"

Jepp. Du behöver bara minne och hårddisk.

Eftersom ett moderkort behöver lite olika spänningar så är PicoPCU (den i sista länken) ett bra val.
Så länge du inte ska använda en massa hårddiskar och andra strömslukande grejer så kommer laptopens externa nätagg att räcka.
gripner

Inlägg av gripner »

en bra och billig lösning vore helt enkelt att köpa en av dessa netbooks med atomprocessor, men köp en med nvidias chipset istället för intel chipset. då får du en hdmi utgång som lämpar sig super att driva projektor med

eller om du verkligen vill "pilla och bygga" ta ut koderkort etc ur nettopen och bygg in en låda
asz

Inlägg av asz »

Jag har dille på helt tysta datorer och har byggt en hel del sådana, även konverterat laptops. Ville bara tipsa om att använda ett CompactFlash-kort och en adapter istället för en brusig strömslukande HD. Jag har visserligen inte koll på om det finns SATA-adaptrar, dom som jag har byggt har alla haft IDE-adaptrar.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

asz skrev:... CompactFlash-kort och en adapter ... Jag har visserligen inte koll på om det finns SATA-adaptrar, dom som jag har byggt har alla haft IDE-adaptrar.
Finns bland annat på Kjell & Co.
Johanb

Inlägg av Johanb »

ondisc

Inlägg av ondisc »

Slö surfade lite tidigare i veckan och fann detta : http://www.dustinhome.se/pd_5010315234.aspx

Bild

Det har alltså inbyggd nätdel. Vet ej HUR mycket(HDD, DVD) man kan driva men ett par HHD klarar den nog. iaf 2.5"...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Var står det att den har inbyggd nätdel?
Hittade ingen info alls om den på Intel's sajt.

edit: Hittade här:
* Integrated DC-to-DC circuitry
* 12 VDC jack on back panel for external power supply
* ATX12V 2 x 2 power connector for alternate internal power supply

Ansluts alltså inte direkt till elnätet. :)
ondisc

Inlägg av ondisc »

Nä det är ju sant. 12VDC in är det...

Se detta bygge så får man en ide hur det kan se ut och fungera.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=442776
Skriv svar