Hjälp med att driva en borstlös motor...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
asz

Hjälp med att driva en borstlös motor...

Inlägg av asz »

Hej på er!

Jag gjorde ett litet impulsköp för ett tag sedan då jag sprang på en borstlös hub-motor på en web-butik. Priset på motorn var bara ca350 spänn så geeken i mig gick inte att hålla tillbaka. Anledningen till varför jag köpte motorn behöver jag väl knappast motivera här! :D
Motorn var visserligen billig, men saknade totalt dokumentation. Jag har labbat med den lite och listat ut hur hall-effekt sensorerna fungerar och även lite annan data om motorn. Motorn är på 24V 250W.

Tanken var att jag skulle konstruera drivelektronik och laborera med den för att lära mig.
Jag beslutade mig för att göra styrelektroniken i moduler. Nu sitter jag och försöker designa kraftsteget i driv-elektroniken och efterssom jag inte är superhaj på analog elektronik så behöver jag er hjälp.

Tanken är att använda IC'n IR2130 i drivsteget. Den innehåller bra funktioner som kortslutningsskydd, överströmsdetektering och cmos/ttl styrsignaler. Den skall få driva sex stycken IRFP460 hexfet's. Principen syns i schemat nedan (hämtat ur IR2130's datablad).

Bild

Nu undrar jag; vad tycker ni om valet av komponenter? Har jag tänkt rätt? Är hexfetarna tillräckliga eller overkill? Jag behöver lite bollplank.
Vill ni ha mer information om vad jag har gjort så har jag lagt ut mina trevande försök på:
http://andreas.schutz.se/#post14

Väldigt glad om ni ville feedbacka lite!